2026-07-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Att du blir så defensiv och arg tyder på att jag kom alldeles för nära sanningen.
Nej inte ett enda rätt i hela ditt långa inlägg. Sa ju att analysen var kass. Nu gjorde du en till lika dålig.
Senast redigerad av Russinsmurfen 2026-07-17 kl. 12:06.
Citera
2026-07-17, 12:05
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamahavana
En sak jag (som valt att vara utan barn) har märkt, är att det alltid är dom med barn som ska ondgöra sig över dom som inte valt att skaffa barn. Tänker inte dra någon lång harang här. Men ska måla upp ett exempel eller en liknelse, som jag tror är ganska träffsäker.

Erik köper en Chevrolet Corvette. Det har varit hans dröm sedan han var i tonåren. Erik tycker att alla som inte också drömt om en Corvette, är sjuka i huvudet. Har konstiga böjelser, eller döljer någonting. Så måste det vara. Han själv, döljer absolut ingenting. Inget. Och säger det igen, bara så att det verkligen låter trovärdigt. Han döljer INGET.

När Erik väl skaffat sin Corvette, så insåg han ganska snabbt att den kostade mycket. Krävde mycket underhåll och den var inte så rolig och häftig som han trodde.

Johan, var aldrig intresserad av en Corvette. Han köpte en gammal vanlig tråkig V70. Han behövde inte låna pengar. Och den har inte kostat mycket att driva runt. Vare sig i reparationer, eller bränsle om man jämför med Eriks Corvette.

Erik blir förbannad när han ser Johan.

Varför i HELVETE ska Erik dras med en svindyr och besvärlig Corvette, när Johan lätt kan glida runt på samma vis i sin SKETNA V70?? Det ska bara inte gå!

Erik valde ju denna vägen, för att många andra gjort det. Och för att visa att han minsann också är en "redig jävel" som dom andra Corvette-ägarna. Om nu Erik gjorde det valet, så ska väl för helvete alla andra också göra det? Dom ska ju också dras med samma vånda, huvudvärk och elände? Eller?

Erik ångrar bittert att han skaffade sin Corvette. Men måste lägga upp fina bilder på den på Instagram, Facebook och liknande där han ler tillgjort. Han får åka på Corvette-träffar, där han och dom andra entusiasterna baktalar alla V70 ägarna, och deras simpla livsstil. För inte fan är dom avundsjuka. Nej. Nej för i helvete. Det är dom inte!

Tror detta bör klargöra saker.

Och jag är jävligt nöjd med min V70. Aldrig velat ha en Corvette för att "passa in" - Och kommer då fan heller aldrig skaffa en, eller flera

Mycket, mycket bra skrivet. Sätt denna i sticky, mods..

Finns ett talesätt som går "misery loves company".

Citera
2026-07-17, 12:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Ja, att skaffa barn och ta hand om dem är knappast någon unik bedrift.
Men TS verkar ändå se vanligt föräldraskap som ett bevis på särskild mognad. I en liten värld blir tydligen även det mest normala något stort.
Jo, om någon barnlös i tråden tror att vi föräldrar gjort en fantastisk insats så är det fel. Vi gjorde just ingenting. Men tid tog det.
Citera
2026-07-17, 12:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Så jag som betalat skatt hela livet, alltid varit i tjänst när andra vabbat och varit föräldralediga, aldrig varit sjuk.. jag har ingen rätt till den pension jag betalat in?

Haha fuck off. Jag förtjänar den fan mer än föräldrar.

Men som sagt, jag lägger in på ISK och skapar min egen pension. Så blir det ingen pension så klarar jag mig gott.
Där har du faktiskt en poäng, folk utan barn kostar inte staten något

Bara när man blir så gammal så det är ålderspension men när man kommer dit finns det inga pensionspengar att få endå tyvärr
Citera
2026-07-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Nästan ingen som skaffat barn ångrar sig. Men är man lat och självcentrerad så bör man kanske inte skaffa barn.

Åren flyger fram, vänner försvinner. Plötsligt är man en gubbe eller en kärring. Då vill man inte sitta och trycka i en lägenhet utan egna barn eller familj.

Jag tror dessvärre mörkertalet är rätt stort.. men den tanken delas aldrig då det blir en skam att känna så. Därför också många med barn blir så oerhört provocerade och defensiva när de möter eller hör om personer som väljer bort barn.. Att skaffa barn är det absolut största, jobbigaste och mest bindande man kan göra i livet. Man offrar sömn, pengar, karriär, egentid och spontanitet under minst 18 år.
För att palla med den uppoffringen intalar sig de flesta (medvetet eller omedvetet) att detta är det enda rätta sättet att leva på det är så livsmallen ska se ut. Det är meningen med livet.

När någon då kliver fram och säger: "Nej tack, jag skippar det där och lever ett jättehärligt, fritt liv istället", blir det som en bugg i systemet för den föräldern. Om det går att vara lycklig och hel som vuxen utan att gå igenom det där stålbadet... vad var då poängen med alla mina uppoffringar? Det blir ett existentiellt hot mot deras egna livsval.

Människan är ett flockdjur som älskar normer eftersom de skapar trygghet och förutsägbarhet. "Skola, jobb, partner, bostadsrätt, fira högtider, ha barn, volvo kanske en hund." Det är mallen....
De som väljer bort barn bryter mot en av de absolut äldsta och starkaste normerna vi har: reproduktionen! Folk som bryter mot normer provocerar alltid, oavsett om det handlar om att inte dricka alkohol, att bo i en van i skogen eller att inte skaffa barn. Det tvingar omgivningen att reflektera över sina egna val, och det tycker många är jätteobehagligt.

Som skribenten TS i tråden skrev:.."De kan fokusera helt och hållet på sig själva". Det finns en utbredd och felaktig idé om att det är "egoistiskt" att inte skaffa barn. Ironin är förstås total, eftersom de flesta skaffar barn av egna, egoistiska skäl (man vill ha en familj, man vill ha någon som för ens gener vidare, man vill passa in bland kompisar som också har barn, man vill ha någon som hälsar på när man är gammal).

Men i förälderns ögon blir den barnlösa personen definitionen av lättja- någon som "slipper undan" vuxenlivets hårda arbete men ändå skördar frukterna av samhället....
Det man ser i sådana här diskussioner är helt enkelt avundsjuka förklädd till moralisk överlägsenhet. De kan inte erkänna att de är avundsjuka på friheten, så de måste istället intala sig att de barnlösa är "defekta", "empatilösa" "konstiga" eller "förvuxna barn" för att själva må bättre.
Citera
2026-07-17, 12:14
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Där har du faktiskt en poäng, folk utan barn kostar inte staten något

Bara när man blir så gammal så det är ålderspension men när man kommer dit finns det inga pensionspengar att få endå tyvärr

Ja, folk med barn här i tråden är så jävla bittra så det finns inte. Jag har träffat två sorters föräldrar:

1. Dom som gillar sina barn och som gillar föräldraskapet. Dom skiter fullständigt i att andra är barnfria. Dom gjorde valet att skaffa barn, dom ångrar det inte. Dom lever bara sina liv.

2. Den bittra föräldern. "Misery loves company"-föräldern. Som fick kolik-skrikande barn men som bestämt måste låta alla på flygplanet höra det. För varför ska inte dom få åka till Thailand med en unge på 1 år? Som i panik skriker 12 timmar. Det är även dom som bestämt måste skapa trådar på flashback, istället för att faktiskt ta hand om sina jävla ungar. Istället för att umgås med dom och "njuta" av föräldraskapet så är dom på flashback som bittra jävla kukar.

Håll käften på riktigt
Citera
2026-07-17, 12:22
Medlem
Har ni märkt en sak i tråden?
När nån barnlös skriver nåt är det som ett förvuxet barn, som sen nån med barn försöker prata med på ett moget vis.
Ganska kul att se faktiskt.
Citera
2026-07-17, 12:26
Medlem
Ditt resonemang blir i själva verket en reflektion av din egen analytiska förmåga, vilket är kul att se att du kan vara öppen med och fortfarande vara en del av gemenskapen, dina tillkortakommanden till trots. <3

Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
När nån barnlös skriver nåt är det som ett förvuxet barn, som sen nån med barn försöker prata med på ett moget vis.
Citera
2026-07-17, 12:31
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Så jag som betalat skatt hela livet, alltid varit i tjänst när andra vabbat och varit föräldralediga, aldrig varit sjuk.. jag har ingen rätt till den pension jag betalat in?

Haha fuck off. Jag förtjänar den fan mer än föräldrar.

Men som sagt, jag lägger in på ISK och skapar min egen pension. Så blir det ingen pension så klarar jag mig gott.
Nej det har du inte. Läs på om hur ekonomin fungerar.
Citera
2026-07-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen

Det kan ju handla om vilka glasögon du har på dig…
Citera
2026-07-17, 12:33
Medlem
Pluss att de kommer dö ensamma och miserabla med enorm dödsångest.

De som inte har barn vet inte hur fint och förgyllande det är. Ingen normal människa i världshistorien har någonsin ångrat sina barn.
Citera
2026-07-17, 12:33
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Nej det har du inte. Läs på om hur ekonomin fungerar.

Ok, jag skiter fullständigt i det. Jag ska ha det ändå.

Gå och lek med dina ungar nu, bittra jäkla kuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in