2026-07-14, 11:39
Medlem
Hej hängkukar.

Som min rubrik lyder har jag en Audi a4 disel 2017 med 16K mätaren. 190 hk manuell.

Jag åker 5 mil ToR till jobbet 1 dag i veckan resterande 4 dagar åker jag 5 km och blir upphämtad. Bor på landet efter en grusväg. Vintertid har både Passaten och Audin gått som en pansarvagn genom snöstormarna.

Så känner väl att en bensinare skulle passa mycket bättre för min situation.

Kraven jag har är dragkrok, kombi ( väntar tillöking snart) något annat en VAG skulle vara kul att testa då jag bara åkt Passat eller Audi hela livet.

Tänker i prisklassen 100/150. Oklart hur mycket Audin är värd men skicket är fint. Nya sommardäck och fina vinterdäck.

Har kikat lite smått på en V60, Kia men det känns som en djungel. Har ni några tankar?
Citera
2026-07-14, 11:42
Medlem
Volvo Xc60 4wd. skottsäkra, driftsäkra, lite högre frigång... Lätt stuva in barn, ägde en sån då det begav sig och skulle lätt köpa en äldre sådan i dag. typ en 2010-2012.
Citera
2026-07-14, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Volvo Xc60 4wd. skottsäkra, driftsäkra, lite högre frigång... Lätt stuva in barn, ägde en sån då det begav sig och skulle lätt köpa en äldre sådan i dag. typ en 2010-2012.

Den bilen du föreslår är klockren. Lägg på ett chiptrim så är det dessutom en jävligt rolig bil att köra. Från 191hk till närmare 300 är inte fel.
Citera
2026-07-14, 12:40
Medlem
Rätt. Och har den gått typ 18000 mil är det inga problem. Gärna med en ägare och fin historik,
Bra med pengar över till eventuella reparationer och service. Köpläge!
Citera
2026-07-14, 13:47
Medlem
kyrkstockens avatar
Funkar audin och inte krånglar finns det ingen anledning att byta OM, observera OM, du inte vet vad du vill ha.

'Min bil blir 18 i år. JAg bara tankar och kör. Och det finns inget jag vill ha.
Citera
2026-07-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Funkar audin och inte krånglar finns det ingen anledning att byta OM, observera OM, du inte vet vad du vill ha.

'Min bil blir 18 i år. JAg bara tankar och kör. Och det finns inget jag vill ha.

Jodå den funkar men är faktiskt lite missnöjd ändå. Men största kruxet väl att det inte är optimalt att åka så korta sträckor med diesel. (När jag köpte den åkte jag själv varje dag)

Vad har du för kärra?
Citera
2026-07-14, 15:05
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Den bilen du föreslår är klockren. Lägg på ett chiptrim så är det dessutom en jävligt rolig bil att köra. Från 191hk till närmare 300 är inte fel.

Citat:
Rätt. Och har den gått typ 18000 mil är det inga problem. Gärna med en ägare och fin historik,
Bra med pengar över till eventuella reparationer och service. Köpläge!

Ja en liten högre bil har frugan pratat om. Ja helt klart värt att kika in. Tack för ett bra tips
Citera
2026-07-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PackadAvBrock
Ja en liten högre bil har frugan pratat om. Ja helt klart värt att kika in. Tack för ett bra tips

om du kan, testa att provköra en a4/a6 Allroad, den är inte jättemånga cm högre markfri gång men det gör stor skillnad i komfort
Citera
2026-07-14, 16:09
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Hej hängkukar.

Som min rubrik lyder har jag en Audi a4 disel 2017 med 16K mätaren. 190 hk manuell.

Jag åker 5 mil ToR till jobbet 1 dag i veckan resterande 4 dagar åker jag 5 km och blir upphämtad. Bor på landet efter en grusväg. Vintertid har både Passaten och Audin gått som en pansarvagn genom snöstormarna.

Så känner väl att en bensinare skulle passa mycket bättre för min situation.

Kraven jag har är dragkrok, kombi ( väntar tillöking snart) något annat en VAG skulle vara kul att testa då jag bara åkt Passat eller Audi hela livet.

Tänker i prisklassen 100/150. Oklart hur mycket Audin är värd men skicket är fint. Nya sommardäck och fina vinterdäck.

Har kikat lite smått på en V60, Kia men det känns som en djungel. Har ni några tankar?

Är AWD/4-motion ett krav?
Var går din gräns för årsmodell?
Var går din gräns för antal mil?
Citera
2026-07-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Är AWD/4-motion ett krav?
Var går din gräns för årsmodell?
Var går din gräns för antal mil?

Nja krav är det inte men skönt och ha tycker jag.

Årsmodell tänker jag runt ca 2015 och uppåt.
Mil känns väl som absolut max 15k .

Men som sagt är ändå inte helt låst runt detta
Citera
2026-07-14, 21:49
Medlem
448s avatar
Citat:
Jodå den funkar men är faktiskt lite missnöjd ändå. Men största kruxet väl att det inte är optimalt att åka så korta sträckor med diesel. (När jag köpte den åkte jag själv varje dag)

Vad har du för kärra?

Använd sånt här om du kör korta sträckor så slipper du att bilen regengerar hela tiden

https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/drivmedelstillsatser/dieselpartikelfilterrengoring-200-ml-2000061651
Citera
Igår, 12:36
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Nja krav är det inte men skönt och ha tycker jag.

Årsmodell tänker jag runt ca 2015 och uppåt.
Mil känns väl som absolut max 15k .

Men som sagt är ändå inte helt låst runt detta
Jag är ingen bilhandlare eller expert på något annat sätt så allt jag skriver är min egen lekmannaåsikt.

Jag skulle gissa att värdet på din bil är ca 150 tkr - 160 tkr. Jag gissar vidare att det är lägre än vad du själv skulle uppskatta värdet till. Anledningen till att jag lägger mig lägre är att din bil är manuell. För min del, som tog styrlappen på 80-talet, är det sak samma men idag är det klart färre människor som kan tänka sig en manuellt växlad bil. Det finns även en viss andel bilister idag som inte ens får köra en manuellt växlad bil eftersom de tagit styrlappen med en automat.

Frågan är hur du tänkt dig sälja din bil. Privat eller till en bilhandlare. Att sälja privat tycker jag personligen är ett j*vla meck men det är ju jag det. Säljer du till en bilhandlare får du räkna med att de drar bort ca 30 tkr från bilens uppskattade värde. Jag skulle inte bli förvånad ifall du skulle få bud på 110 tkr - 120 tkr för din bil om du frågar runt.

Det om din nuvarande bil.

Tanten och jag befann oss i ett snarlikt läge som dig för någon månad sedan. Vi hade en passat från 2018 och ville förnya oss lite. Vi hade en diger kravlista vad gäller olika funktioner. Viktigast för oss var fyrhjulsdrift eftersom vi vi bor en bit utanför en större stad på landet. Förutom Skoda Octavia, Skoda Superb samt Volvo V60 så landade vi i passat och A4. Eftersom vi haft en A4 tidigare samt varit supernöjda med den så var det ett starkt alternativ. Vi hade även varit supernöjda med vår passat så även det var ett starkt alternativ. Vi provkörde några skodor men de gick bort då vi fann dem plastiga. När jag kikade på bilarna hemma så såg de fina och bra ut men det funkade bara inte vid provkörning. Vi provkörde flera olika skodor innan vi fick inse att dessa tyvärr inte var något vi ville ha. Volvo är generellt lite dyrare så dessa föll på prislappen. Kvar blev A4or och passater där vi trots allt, efter många provturer och jämföranden, landade i att en passat var vad vi skulle köpa för det passade vår kravlista. Alltså köpte vi en VW Tiguan!? Detta efter att vi stått och valt mellan den och en XC40. Livet är bra märkligt
Vi är nöjda med Tiggan men det var egentligen ett mindre bra köp. Tanten använder den för 25 mils pendling varje dag och det är en bensinare som drar ca 0,75-0,8 milen. Jag tror att den kommer att tappa rätt mycket i värde på några år då Sverige kommer fortsätta elektrifieringen. Det kommer naturligtvis finnas en marknad för bensinare om 5 år men den kommer vara mindre än idag tror jag. När jag funderade på bil kände jag det som att vi nu är i en slags brytpunkt. Tanten och jag kommer att köpa elbil vad det lider men vi är inte riktigt där ännu samtidigt som det känns osäkert vad gäller andrahandsvärdet för fosildrivna bilar. Vår plan är att ha kvar vår Tigga i kanske 2-3 år och sedan byta ut den och kanske blir det en elbil då.

Lång utläggning men jag tänker att du kanske får lite input för egen del utifrån tantens och mina tankar.

Jag fattar det som att du är ute efter mer konkreta tips på bilar och utifrån de knapphändiga uppgifter du lämnat så har jag några förslag.

Ford Focus
Jag hade en Ford Focus, kombi, årsmodell 2015 för några år sedan. 95 packåsnor som alla drog åt olika håll under huven. På landsvägskörning lyckades jag komma under 0,4 l/mil. Det var en enkel bil (få saker som kunde gå sönder) utan körglädje men den gjorde sitt jobb. Den jag hade var manuell och diesel och kanske kan det vara en utmaning att hitta automatväxlade fikusar som är bensindrivna. Vidare hade inte min bil någon dieselvärmare och för pendlare här i Sverige är det värsta hacket! Tänk att sätta sig i en varm bil utan att behöva skrapa rutorna. Därför sålde jag bilen.
Jag ser nu att det finns en Ford Focus från 2018 som rullat 11000 mil för 104 tkr.

Ford Mondeo
En annan prisvärd bil. Man kan få mycket bil för pengarna. Jag köpte en Mondeo från 2017 med så mycket lullull att jag ständigt hittade nya funktioner jag inte visste fanns i bilen. Kombi med 170 hk. Mer bil än fikusen och mer rejäl. Påminner mer om en passat/A4 än vad en Ford Focus gör som är enklare.
Det finns en Mondeo från 2015 som rullat 14400 mil ute före 105 tkr.

Skoda Fabia
Påminner lite om Ford Focus. Lite mindre kombi och lite enklare men mer plånboksvänlig. Skoda tillhör ju samma familj som VW och Audi men jag upplever som sagt var Skoda som lite plastigare.

Skoda Octavia/Superb
Skodas svar på Ford Mondeo enligt min mening. Lite rejälare med mer funktioner. Dock tycker jag som sagt fortfarande att Skoda är plastigare men det kanske bara är tanten och jag som tycker det. Du kanske har en annan uppfattning.

Fiat Tipo
Nej, det är ingen sexig bil men du får mycket bil för pengarna. Jag ser en Fiat Tipo med krok från 2021 som rullat 5100 mil. Manuell, bensin och låg förbrukning för 130 tkr. Du kommer inte dominera på strippen men det är en stabil och plånboksvänlig bil.

Golf - I princip en något mindre passat.
Kia Ceed - Inget jag skulle köpa men helt klart ett annat alternativ.
Hyundai i30 - Lite samma sak som Kia Ceed om du frågar mig.
Franskt skit skulle jag inte ta i med tång ens en gång!

Ett sista litet instick som kanske kan hjälpa...
Skriv en beskrivning av dig och din familj, var ni bor och vad ni har för behov. Ange de krav du/ni har på nästa bil och vikta gärna era krav från absolut måsten till nice to have. Redogör för den ekonomiska biten (bortse från er nuvarande bil). Beskriv pendlingen. Sammanställ allt detta (och gärna lite till) och skicka in det hela till Chat GPT eller CoPilot och efterfråga tips på bilar. Jag gjorde just detta och jag tycker att jag fick många bra tips som jag inte tänkt på. Sen valde vi något annat men det är en annan historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in