Citat:
Ursprungligen postat av
torstenejag
Alltså, att kalla en Volvo 244 GL för "lyxig" på 80-talet är ju ren historieförfalskning. GL stod visserligen för Grand Luxe en gång i tiden, men på 80-talet var det Volvos absoluta standardmodell. DL blev snikmodellen för företag, så GL var bara dussinbilen som varenda svensk barnfamilj åkte runt i.Det fanns absolut noll lyx i en 244 GL. Vi snackar tygklädsel, manuella fönstervevar och förgasare. Den rullade som taxi, polisbil och hantverkarbil överallt. Det var en trygg, fyrkantig traktor – inte lyx.Om man faktiskt ville ha något som var lyxigare än andra bilar på 80-talet så kollade man ju på Mercedes W124, BMW 5-serie eller Audi 100. Till och med en Saab 900 Turbo kändes som rymdskeppsteknologi jämfört med 244, vars chassi och grundteknik i princip var hämtat från gamla 140-serien från 60-talet. Ville man ha lyx från Volvo köpte man en 760 GLE eller en 260 med V6:a, inte en 244 GL.Så nej, den jämförelsen håller inte alls. 244 GL var folkhemmets basbil,
Det kan så vara men 240 GL var en attraktiv bil på den tiden.
När jag själv skulle skaffa bil så pratade vi om att jag skulle köpa loss farsans 240 Gl från 1979, tyvärr fick han alldeles för mycket i inbyte så det blev en Passat 1975 med mindre mil för 1/3 del av priset för min del.
Men jag håller med om att prisbilden på äldre begagnade bilar känns knepigt.
Har blivit erbjuden 2/3 av nypriset för min 7år gamla Volvo. Samtidigt som jag gav 1/2 nypriset för en 2år gammal elbil med 30000 km på mätaren.
Nu blev det fortfarande dubbla pengen men man undrar vad som händer.
Jämför man med 80talet så halverades priset på en begagnad bil på 3år.