2026-07-12, 00:57
Medlem
Det har blivit helt sinnessjuka priser på begbilar ink långmilare.

Det betyder extremt höga andrahandsvärden.

Förr köpte vanliga människor nya bilar o bytte in mot nya med viss regelbundenhet.

Då var bilar som gått över 10,000 mil extrembilliga i förhållande till nypriset.

Nu är de alla dyra vilket innebär att det är förvånansvärt att så få nybilar säljs till privatpersoner.

De verkar hellre betala dyra pengar för bilar som gått typ 20,000 mil.

Det är ju i nuläget man ska köpa nytt med dagens andrahandpriser.

Har ankdammfolket helt tappat kunskapen om ekonomi???
Citera
2026-07-12, 01:09
Medlem
franges avatar
Vad kostar en tre år gammal VW Passat jämfört med en helt ny?

Kollade på blocket - och det börjar på strax under 200k för de billigaste 2023orna. Nypris idag från 472900 kr för den absolut snikigaste basmodellen.

Dvs ungefär halva priset för en tre år gammal VW Passat, mot att köpa en ny. Vad är det du försöker säga?
Citera
2026-07-12, 01:41
Medlem
Abscess1122s avatar
Sällan värt köpa ny bil för privatkund. Undantag om du är aktuell för elbilspremie samt hittar avbetalning med nollränta. Då kan du få bil för nästan 100k mindre än vad nypriset säger. För bränslebilar betalar du utöver en kraftig värdeminskning även malusskatt som gör att de flesta privatpersoner helt undviker köp av nya bilar. Ökade begagnade priser reflekterar ökade priser på nya bilar och en svår inflation de senaste fem åren som lamslagit konsumentens köpkraft.
Citera
2026-07-12, 02:11
Medlem
Länge varit övertygad om att bilhandlarna agerar någon sorts kartell för att skydda sig själva... Minns jag kollade på en begagnad bil (2018 års modell) för typ 5 år sedan som gått 7000 mil, samma bil och årsmodell kostar idag mer!
Citera
2026-07-12, 02:13
Medlem
Även att, ju mindre utbud av begagnat, så stiger priserna på dessa.
Citera
2026-07-12, 02:29
Medlem
Grin-Days avatar
Varför är folk efterblivna?

En ny bil kan vara en bra affär men där krävs det mycket kunskap, en begagnad bil kräver mindre kunskap men även där en hel del kunskap om man vill göra en bra affär.
Citera
2026-07-12, 03:56
Medlem
Mina tre senaste bilar har varit nya. Ingen skulle kunna påstå att det varit bra affärer ekonomiskt, tror de som köper nytt gör det av andra anledningar. Men andrahandsvärdena har blivit bättre, skulle nog kunna få 700k för den senaste. Ett år gammal 850k ny.
Citera
2026-07-12, 04:08
Medlem
Pungsvings avatar
Nya bilar är mycket dyra och av lägre kvalitet än för 20 år sedan. Jag köpte en 20 år gammal bil. Ny bil är att bli fistad.
Citera
2026-07-12, 05:04
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
En ny bil kan vara en bra affär men där krävs det mycket kunskap, en begagnad bil kräver mindre kunskap men även där en hel del kunskap om man vill göra en bra affär.

Hur tänker du nu? När du köper en begagnad bil behöver du kontrollera så du inte får en bil med oväntade fel. En ny bil ger vanligtvis ett problemfritt ägande de första åren. I båda fallen behöver du kolla upp att just den bilen är rätt för dig.
Citera
2026-07-12, 05:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Nya bilar är mycket dyra och av lägre kvalitet än för 20 år sedan. Jag köpte en 20 år gammal bil. Ny bil är att bli fistad.

Angående kvalitén så skulle jag säga att du har fel.
Klart det finns färre saker som kan gå sönder på en 20 år gammal bil men kvalitén på bilen är fortfarande bättre idag än förr.
Citera
2026-07-12, 06:25
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det är värdeminskningen som är den stora kostnaden med ny bil.

Den välbeställda medelklassen där båda i det snygga paret tjej/kille, kille/kille, tjej/tjej är mellanchefer tjänar tillsammans runt 120K / månad före skatt. Många av dem tjänar långt mer.

Dessa samhällsbärare köper ingen beggad bil. Ingen ny bil heller. De antingen leasar en ny elbil från CCCh1na lr om storstadsbor så är bil-lösa och åker Üb3r även ut till lantstället.

Farfar minns hur det var förr: Ända till år 2018 gick det att på Bl0cket finna bra beggade, rökfria, djurfria gamla premiumbilar som gått 20K mil men var i visuellt toppskick, för mindre än 20 papp.
Citera
2026-07-12, 09:24
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag har påpekat detta innan. Kvarndammen vill ha 60-80k för 15 år gamla yaris. Den kostar 260k ny. För fem år gamla vill företagen på blocket ha vad den kostade ny för fem år sedan.

Nu har jag bara koll på den bilen för den har används i diskussioner om bilpriser. Det är där den billigaste "bra" bilen börjar och är en bättre affär. Det är därför den används som exempel.

Nu är det tyvärr så att bilar köps inte med logik. Jag tror det var mindre än 10% som köpte bil med logik (en av anledningarna till att försäljare vill att du skall provsitta i bilen).

Men vem skulle köpa en landrover över landcruiser om man använde hjärnan?

Men bilar går inte att diskutera på flashback. Jag skrev tex. att jag ser enormt många golf 4or på vägarna fortfarande 2026...och får till svar att den är tråkig? JA, ständiga verkstadsbesök är tydligen roligare?????

När någon ber om råd till bra kombi för de har fått tvillingar ger folk på fullaste allvar förslag på den 2-sitsiga roadstern de själva vill ha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in