2026-07-16, 08:56
Medlem
Barbords avatar
Tror nog det är en kombination av att folk känner sig tryggare med en bil som är, säg 10 år gammal. En 10 år gammal diesel, typ oavsett märke - är ändå helt okej bil idag. Även en bensin, men kräver då ofta att den är bättre skött.

Jag själv skulle heller aldrig vilja ha en ny bil OM det inte är en Tesla. En ny Modell Y hade jag kunnat tänka mig, idealisk att dra båten med också.
Citera
2026-07-16, 10:05
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Vilken ny bil, eller så gott som ny, är mest prisvärd då? Några tips?

Bilar med högt andrahandsvärde nu. Toyota, Lexus, Mazda, KIA, även Volvo. Men jag hade aldrig själv köpt en Volvo eller KIA dock.
Citera
2026-07-16, 10:25
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det stämmer helt enkelt inte att en 244 GL höll en högre standard för sin tid än vad en EX30 gör idag. Det är lätt att bli nostalgisk, men sanningen är att 240-serien redan runt 1980 ansågs vara ganska omodern.Man måste komma ihåg att 240 i grunden bara var en uppdaterad version av den gamla 140-serien från 1960-talet. Medan märken som Audi och Saab körde om med framhjulsdrift, turbo och modernare design, höll Volvo fast vid en stel bakaxel, bakhjulsdrift och en tung, kantig kaross. 240:ian var känd för att vara en sävlig och törstig bruksbil. Den köptes för att den var trygg och höll ihop, inte för att den låg i framkant.Tittar man på EX30 idag är läget det rakt motsatta. Den bygger på en helt ny elbilsplattform och har hyllats över hela världen för att den flyttar fram gränserna i sin klass. Den har till och med vunnit tunga priser som World Urban Car. Den utmanar verkligen dagens bilmarknad på ett sätt som 240:ian aldrig gjorde 1980.Att 244:an var en större bil betyder inte att den höll en högre standard för sin tid. Den var bara dåtidens förutsägbara standardval på svenska garageuppfarter – en vanlig familjebil och en slitstark tjänstebil för säljare. EX30 ligger betydligt längre fram mot sina konkurrenter idag än vad en 244 GL gjorde mot sina konkurrenter 1980.
Det är väl ingen som säger att en Volvo 244 GL hade högre standard jämfört med en EX30. Men relativt andra bilar på 80 talet så var Volvo 244 GL en lyxigare variant. Så relativt hur den var jämfört med andra bilar på 80 talet så kan närmast jämföras med en EX60 idag.

EX30 kan närmare jämföras med Volvo 340, vilket var en billigare bil.

EX30 är volvos instegsmodell precis som Volvo 340 var på 80-talet.
Citera
2026-07-16, 10:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Det är väl ingen som säger att en Volvo 244 GL hade högre standard jämfört med en EX30. Men relativt andra bilar på 80 talet så var Volvo 244 GL en lyxigare variant. Så relativt hur den var jämfört med andra bilar på 80 talet så kan närmast jämföras med en EX60 idag.

EX30 kan närmare jämföras med Volvo 340, vilket var en billigare bil.

EX30 är volvos instegsmodell precis som Volvo 340 var på 80-talet.
Alltså, att kalla en Volvo 244 GL för "lyxig" på 80-talet är ju ren historieförfalskning. GL stod visserligen för Grand Luxe en gång i tiden, men på 80-talet var det Volvos absoluta standardmodell. DL blev snikmodellen för företag, så GL var bara dussinbilen som varenda svensk barnfamilj åkte runt i.Det fanns absolut noll lyx i en 244 GL. Vi snackar tygklädsel, manuella fönstervevar och förgasare. Den rullade som taxi, polisbil och hantverkarbil överallt. Det var en trygg, fyrkantig traktor – inte lyx.Om man faktiskt ville ha något som var lyxigare än andra bilar på 80-talet så kollade man ju på Mercedes W124, BMW 5-serie eller Audi 100. Till och med en Saab 900 Turbo kändes som rymdskeppsteknologi jämfört med 244, vars chassi och grundteknik i princip var hämtat från gamla 140-serien från 60-talet. Ville man ha lyx från Volvo köpte man en 760 GLE eller en 260 med V6:a, inte en 244 GL.Så nej, den jämförelsen håller inte alls. 244 GL var folkhemmets basbil,
Citera
2026-07-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Kanske kvaliteten är bättre nu och 20000 mil har inte lika stor betydelse?

Kanske folk tröttnat på alla överdrivna moderniteter som dataskärmar och appar för att kunna lägga i backväxeln eller få igång kupéfläkten eller öppna tanklucka/laddlucka?

Köper inte detta - vissa delar håller längre - men typ krängningshämmare har aldrig gått sönder.

Mer elektronik givare/sensorer datorer håller inte evig tid - dessa fanns inte förr.

Färre delar - fast det borde vara tvärtom - är utbytbara mellan fabrikat o modeller
Citera
2026-07-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det har blivit helt sinnessjuka priser på begbilar ink långmilare.

Det betyder extremt höga andrahandsvärden.

Förr köpte vanliga människor nya bilar o bytte in mot nya med viss regelbundenhet.

Då var bilar som gått över 10,000 mil extrembilliga i förhållande till nypriset.

Nu är de alla dyra vilket innebär att det är förvånansvärt att så få nybilar säljs till privatpersoner.

De verkar hellre betala dyra pengar för bilar som gått typ 20,000 mil.

Det är ju i nuläget man ska köpa nytt med dagens andrahandpriser.

Har ankdammfolket helt tappat kunskapen om ekonomi???

Du missar att nybilarna gått upp i pris och att begbilar exporterades under svag krona? Allt har blivit dyrare inte bara begagnatbilarna. Värdetappet är kvar. Dessutom svårt att sälja fordon under miljonen idag.
Citera
2026-07-16, 10:40
Medlem
Citat:
Alltså, att kalla en Volvo 244 GL för "lyxig" på 80-talet är ju ren historieförfalskning. GL stod visserligen för Grand Luxe en gång i tiden, men på 80-talet var det Volvos absoluta standardmodell. DL blev snikmodellen för företag, så GL var bara dussinbilen som varenda svensk barnfamilj åkte runt i.Det fanns absolut noll lyx i en 244 GL. Vi snackar tygklädsel, manuella fönstervevar och förgasare. Den rullade som taxi, polisbil och hantverkarbil överallt. Det var en trygg, fyrkantig traktor – inte lyx.Om man faktiskt ville ha något som var lyxigare än andra bilar på 80-talet så kollade man ju på Mercedes W124, BMW 5-serie eller Audi 100. Till och med en Saab 900 Turbo kändes som rymdskeppsteknologi jämfört med 244, vars chassi och grundteknik i princip var hämtat från gamla 140-serien från 60-talet. Ville man ha lyx från Volvo köpte man en 760 GLE eller en 260 med V6:a, inte en 244 GL.Så nej, den jämförelsen håller inte alls. 244 GL var folkhemmets basbil,

244 är fortfarande en lyxbil. Man åker otroligt skönt i dom. Du har rätt rörande teknik men det stämmer inte socialt.
Citera
2026-07-16, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Du missar att nybilarna gått upp i pris och att begbilar exporterades under svag krona? Allt har blivit dyrare inte bara begagnatbilarna. Värdetappet är kvar. Dessutom svårt att sälja fordon under miljonen idag.

Jag har inte alls missat detta - är beg för dyrt köper man nytt - är det dyrt köper man på abis
o vårdar som sitt älsklingsbarn.

HAR MAN INTE RÅD - DÅ AVSTÅR MAN FRÅN BIL ISTÄLLET FÖR ATT BLI SKINNAD
Citera
2026-07-16, 10:52
Medlem
Citat:
Det kan så vara men 240 GL var en attraktiv bil på den tiden.
När jag själv skulle skaffa bil så pratade vi om att jag skulle köpa loss farsans 240 Gl från 1979, tyvärr fick han alldeles för mycket i inbyte så det blev en Passat 1975 med mindre mil för 1/3 del av priset för min del.
Men jag håller med om att prisbilden på äldre begagnade bilar känns knepigt.
Har blivit erbjuden 2/3 av nypriset för min 7år gamla Volvo. Samtidigt som jag gav 1/2 nypriset för en 2år gammal elbil med 30000 km på mätaren.
Nu blev det fortfarande dubbla pengen men man undrar vad som händer.
Jämför man med 80talet så halverades priset på en begagnad bil på 3år.
Citera
2026-07-16, 11:14
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Well.

https://finance.yahoo.com/news/warren-buffett-finance-car-d-110055344.html

Citat:
Would Warren Buffett Finance a New Car? Here’s What He’d Say About a Big Auto Purchase

Min senaste var en ett år gammal leasebil med en tidigare ägare som gått 1000 mil. Lister osv var fortfarande plastade.

På detta sparade jag ca 100,000 kr. Jag tänkte ha den iaf i 4-5 år.

På detta sätt har jag en brand new second hand och sparar och undviker första årets värdemiskning.

Detta därför att jag betalar mina bilar cash upfront, så det där med att förlora tusenlappar medan den står i garaget på natten svider.

Man får leta på bilsidorna tills man hittar en som är lämplig helt enkelt. De dyker alltid upp.
Citera
2026-07-16, 11:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad kostar en tre år gammal VW Passat jämfört med en helt ny?

Kollade på blocket - och det börjar på strax under 200k för de billigaste 2023orna. Nypris idag från 472900 kr för den absolut snikigaste basmodellen.

Dvs ungefär halva priset för en tre år gammal VW Passat, mot att köpa en ny. Vad är det du försöker säga?
Kanske har TS som jag missat de enorma prishöjningarna på alla nya bilar sedan 2022. Men det är såpass illa nu att en fem år begagnad bil som kostar 150.000 kr är "billig" för den nya kostar en halv miljon.

Jag blev chockad när min egen bror letade runt efter en begbil, han är riktigt snål och brukar köpa bilar för 30-40k. Men nu kom han hem med en nästan ny Peugeot med liten motor som kostade 125k och något billigare hittade han inte.
Citera
2026-07-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Jag har inte alls missat detta - är beg för dyrt köper man nytt - är det dyrt köper man på abis
o vårdar som sitt älsklingsbarn.

HAR MAN INTE RÅD - DÅ AVSTÅR MAN FRÅN BIL ISTÄLLET FÖR ATT BLI SKINNAD

Jo fast båda är dyrt just nu. Den dyra begbilen har ökat ännu mer i nypris. Privatleasing under kampanj kan vara förmånligt.

Jag har redan två lånefria bilar så inget problem för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in