2026-07-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Vet inte vad du pratar om, och kommer inte gå in på länkar du skickar hejvilt

Jag har inte läst ditt svar.

Men allvarligt talat - vad är det du har svårt att förstå?

Antalet nya bensin och dieselbilar som sålts i Sverige har minskat kraftigt sedan 2019-2020 - detta har gjort att utbudet på begagnade bensin och dieselbilar som är 2-5 år har minskat kraftigt. Det är liksom inte supersvår logik.

100.000 människor vill köpa något det finns 150.000 exemplar av = säljarna får gå under varandras priser för att bli av med sina grejer = priset sjunker.

150.000 människor vill köpa något det finns 100.000 exemplar av = köparna får bjuda över varandra för att få varan = priset stiger.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-07-13 kl. 00:20.
Citera
2026-07-13, 00:19
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Mina tre senaste bilar har varit nya. Ingen skulle kunna påstå att det varit bra affärer ekonomiskt, tror de som köper nytt gör det av andra anledningar. Men andrahandsvärdena har blivit bättre, skulle nog kunna få 700k för den senaste. Ett år gammal 850k ny.

aa vet jag köpa i ny bil för könt med grejjar man kan i lita på
Citera
2026-07-13, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Svag krona har medfört enorm export av begagnade bilar. finnarna, polackerna, tyskarna har hämmat bilar i mängder.
Nya bilar har blivit dyrare.

För 10 år sen var det möjligt att köpa en Passat kombi för 260.000 innan man hade börjat pruta.
Idag kostar nåt liknande 550.000.

Sammantaget drivs priserna upp och vi får helt enkelt bara stå ut med tanken att vår ekonomiska situation är urholkad och vi har blivit fattigare.

Fitta också....
Hur mycket har fitta ökat i pris? Köper aldrig det, så frågar bara av nyfikenhet.

Till tråden då, man privatleasar en vettig bil för 5-6000 i månaden nu. Det är ju ingenting. För 20 år sen kostade mina bilar en betydande del av lönen varje månad.
Citera
2026-07-13, 00:55
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Länge varit övertygad om att bilhandlarna agerar någon sorts kartell för att skydda sig själva... Minns jag kollade på en begagnad bil (2018 års modell) för typ 5 år sedan som gått 7000 mil, samma bil och årsmodell kostar idag mer!

Det är precis det som händer när inflationen är högre än värdeminskningen. Pengar har tappat 25% i värde senaste 5 åren.
Citera
2026-07-13, 08:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Man kan inte jämföra dagens elbil med en 1980 tals fossibil
måste så klart jämföras med dagens fossilbilar eftersom elbilar
inte fanns då
läs igen . Jag jämför inte bilarna jag jämför respektive bil i sin tid och vad man fick o fick betala då o nu bilen jämfört med andra i sin tid
Citera
2026-07-13, 09:10
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Hur mycket har fitta ökat i pris? Köper aldrig det, så frågar bara av nyfikenhet.

Till tråden då, man privatleasar en vettig bil för 5-6000 i månaden nu. Det är ju ingenting. För 20 år sen kostade mina bilar en betydande del av lönen varje månad.

Köpa fitta finns andra trådar för, uttrycket är till för att beskriva ett dåligt läge.

Det låga kostnaderna för privatleasingen är ett övergående läge. Biltillverkarna bekostar de ökade kostnaderna själva för att trycka ut bilarna på marknaden allt medan de är pressade av tyska fackförbunden och de kinesiska tillverkarna som i sin tur får statsbidrag för att fylla Europa med kinesiska bilar.
Det är inte ett hållbart läge.

Det vi konsumenter ser nu är följderna av ett handelskrig och början på en omstrukturering av den globala bilmarknaden.

Konsolidering är att vänta, Kuken också...
Citera
2026-07-13, 10:15
Medlem
Citat:
Berätta meer - hur skulle priserna jämförelsevis vara för identiska bilar men utan servicebok o
historik men lika ärliga mil

Inte en susning, då jag under inga omständigheter köper bilar utan komplett servicebok. Och det bör man ju som säljare kunna tillhandahålla om milen är låga. Skulle det inte finnas en servicebok skulle jag i princip vara 100% säker på att nåt har fifflats med.
Citera
2026-07-13, 16:27
Medlem
Vid introduktionen av Suzuki Jimny 2024 begärdes av märkeshandlana 231.900:-.
Vid slutet, när det var klart att 2024 var sista årsmodellen som skulle importeras, höjde märkeshandlarna priset på nya Jimny 2024 till 275.900:-.
Efterfrågan på Jimny är nu så stor att det begärs uppåt 350.000:- för begagnade av ner till 2020 års modell på upp till 5.000 mil.
En oberoende begbilhandlare begär på Blocket 485.000:- för ett par beg 2024 på 200 mil.
Bilarna marknadsförs falskeligen som 2025 års modell.
Dom är importerade från Indien och tillverkade av Suzukis dotterbolag Maruti.
Analogt med att vissa Suzuki tidigare tillverkades i Europa av Santana i Spanien.
Mycket stora kvalitetsskillnader på japan tillverkade och spanientillverkade Suzuki(har ägt båda).
Drar slutsatsen att de under namnet Maruti inte kvalitetsmässigt kan mäta sig med dom japantillverkade - rätt eller fel?

Rekordnoteringarna för Suzuki Jimny 2006 under våren 2026 har varit 145.000:-, 135.000:- och 125.000:-.
Visserligen lågmilare på runt 5.000 mil - men ändå
För 10 år sedan begärdes som mest 60.000:- för en lågmilad Jimny 2006.
Enorm värdestegring - enligt Blocket - på alla Suzuki Jimny.
Varför?

Motsvarande prisuppgångar syns på Jeep Wrangler och Land Rover Defender samt Toyota LandCruiser!
Citera
2026-07-14, 15:56
Medlem
Kort svar på rubricerad fråga: För att nya bilar är så tillkrånglade!
Citera
2026-07-16, 03:40
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung

Medianlönen efter skatt i sverige är lite drygt 30 i månaden, en leasingbil för 6000 är då nära nog 20% av inkomsten. Skulle säga att det är en betydande del och det är innan drivmedel och försäkring samt skatt som med bonus/malus kan vara ett par tusenlappar till. Kanonleasingdealerna har ju dessutom försvunnit och billånen har blivit ruskigt dyra sedan Corona.
Citera
2026-07-16, 07:16
Medlem
Citat:
Det har blivit helt sinnessjuka priser på begbilar ink långmilare.

Det betyder extremt höga andrahandsvärden.

Förr köpte vanliga människor nya bilar o bytte in mot nya med viss regelbundenhet.

Då var bilar som gått över 10,000 mil extrembilliga i förhållande till nypriset.

Nu är de alla dyra vilket innebär att det är förvånansvärt att så få nybilar säljs till privatpersoner.

De verkar hellre betala dyra pengar för bilar som gått typ 20,000 mil.

Det är ju i nuläget man ska köpa nytt med dagens andrahandpriser.

Har ankdammfolket helt tappat kunskapen om ekonomi???
Kanske kvaliteten är bättre nu och 20000 mil har inte lika stor betydelse?

Kanske folk tröttnat på alla överdrivna moderniteter som dataskärmar och appar för att kunna lägga i backväxeln eller få igång kupéfläkten eller öppna tanklucka/laddlucka?
Citera
2026-07-16, 07:21
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Vilken ny bil, eller så gott som ny, är mest prisvärd då? Några tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in