Jag tycker du tar upp en del bra poänger som belyser problematiken med detta.
Möjligen är jag naiv, men jag tror inte heller på idéen att samhället eller staten är intresserade av att låsa in folk á la 1984. Det kommer vara en avvägning, där för mycket övervakning och repressalier direkt leder till minskad tillväxt. Då drar alla produktiva och frihetliga människor.
Citat:
Lite fånig jämförelse, då det alldeles säkerligen inte lär hända, men jag är osäker. Både här och i New York kan infångande av så kallade stöldligor på 4-10 personer drastiskt reducera antal stölder i kategori X. Det är bra och det är i samhällets intresse att vi blir av med dessa under en lång tid. Är det rimligt att dessa blir inlåsta längre än någon som begår oaktsam våldtäkt? Ja, förmodligen. Överfallsvåldtäkt? Inte säker.
Citat:
Har svårt att se varför det skulle hända? I min mening borde vi däremot straffa våldsbrott avsevärt hårdare, något i stil med att vikta personens ålder och inkapacitera unga till en ålder där den statistiska risken för återfall är tillräckligt låg.
2. Finns det en risk att vi, genom att höja straffen för småbrott, driver desperata människor mot grövre och mer samhällsfarlig kriminalitet?
Citat:
Tyvärr så är folk (jag) helt enkelt mer öppna för ett övervakningssamhälle och inskränkningar i ens rättigheter till följd av invandringen. Jag är helt för implementering av data analys som Palantir erbjuder, ifall det hjälper oss att stoppa hjärndöda brottslingar och ser till att fler blir dömda. Verkligheten är att vi är ett åldrande land och borde se avsevärt färre brott än det vi ser idag, vilket vi inte gör p.g.a. flyktingvågorna.
VIKTIGAST:
3. Om vi ser till helheten och ritar upp det större mönstret, riskerar vi att skapa ett rent skräcksamhälle?
Samtidigt som straffen plussas ihop görs allt fler småsaker olagliga eller straffas hårdare (t.ex. förolämpning av tjänsteman, folkbokföringsbrott osv.). Parallellt rullas AI-kameror, ansiktsigenkänning och massövervakning ut överallt.
När gränsen för vad som är kriminellt blir allt snävare, straffrabatten försvinner och övervakningen blir total: riskerar vi då inte att bygga en totalitär polisiär kontrollstat? Kommer vanliga medborgare ens våga stå upp för sig själva, protestera eller uttrycka frustration mot myndigheter, när minsta lilla snedsteg i ett övervakat system kan kosta år i fängelse?
3. Om vi ser till helheten och ritar upp det större mönstret, riskerar vi att skapa ett rent skräcksamhälle?
Samtidigt som straffen plussas ihop görs allt fler småsaker olagliga eller straffas hårdare (t.ex. förolämpning av tjänsteman, folkbokföringsbrott osv.). Parallellt rullas AI-kameror, ansiktsigenkänning och massövervakning ut överallt.
När gränsen för vad som är kriminellt blir allt snävare, straffrabatten försvinner och övervakningen blir total: riskerar vi då inte att bygga en totalitär polisiär kontrollstat? Kommer vanliga medborgare ens våga stå upp för sig själva, protestera eller uttrycka frustration mot myndigheter, när minsta lilla snedsteg i ett övervakat system kan kosta år i fängelse?
Möjligen är jag naiv, men jag tror inte heller på idéen att samhället eller staten är intresserade av att låsa in folk á la 1984. Det kommer vara en avvägning, där för mycket övervakning och repressalier direkt leder till minskad tillväxt. Då drar alla produktiva och frihetliga människor.