Den som försöker jiddra med priset om jag har satt ett fast pris ger jag bara ett tydligt NEJ och stänger sen dörren eller åker därifrån och svarar heller inte om det ringer. Mina annonser är tydliga och detaljerade där alla kända fel påtalas. Enda gången jag kan rucka på priset är om köparen faktiskt hittat lite större fel/brister på plats som inte jag kände till, normal förslitning efter ålder och miltal duger dock inte att försöka förhandla ner priset med.
Skulle någon komma i efterhand och försöka påtala fel på en redan köpt bil skrattar jag bara och stänger dörren, jag är väldigt tydlig med att skriva köpeavtal där det står att "köparen har testat, undersökt och godkänt bilen i nuvarande skick". Hot biter inte på mig.
Men jag har både köpt och sålt bilar av romer och ökenfolk utan att direkt ha blivit blåst, jag är mer tveksam till många ägarbyten på kort tid eller blurrad skylt på bilden än om efternamnet är typiskt osvenskt. Ja förresten en rom som jag köpt två bilar av har ett väldigt vanligt svenskt för- och efternamn och båda affärer var helt OK.
Marketplace är det nya vilda västern har jag förstått, lite som Blocket var för många år sen. Men Blocket i sig har blivit dyrt och svåranvänt så det är sällan jag använder det. Sen fattar jag inte varför en bilannons ska kosta 249,- oavsett om bilen kostar 5000,- eller 500000,-.
Sen kan jag störa mig på att man lägger ut en annons på vadsomhelst och 2 minuter efter annonsen är publicerad kommer frågan: finns den kvar? Öh..nä, det var en annan som var blixtsnabb som råkade stå här utanför just när annonsen kom ut som då sprang in och köpte den...pucko.