2026-06-28, 23:51
Medlem
dovAkins avatar
Beror helt på vad det är. Vintersport saker är alltid svenskar som skriver på.
Citera
2026-06-29, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Eller ringer 100 sista pris kompisar om dagen?

Så var det förr nu har jag inte sålt något där på flera år.

Hur är det idag? Orkar inte chatta med efterblivna blattar, så ska skriva ut nummer i annonsen.
Vore kul om man kunde installera ett blattefilter, men det är nog rasistiskt. 🤷
Citera
2026-06-29, 00:57
Medlem
IceEyess avatar
Det finns ingen anledning att annonsera via Blocket.

Relevanta Facebookgrupper eller märkessidor (exempelvis Saab Turbo Club om det är en Saab) är hellre att föredra för där är det lite mer seriösa människor.
Citera
2026-06-29, 02:48
Medlem
Hur gör mena farbror affär med en annan mena farbror?

Går det ens att få till en sådan bilaffär ?
Citera
2026-06-29, 07:47
Medlem
Ratads avatar
Sålde en bil som bara skulle avyttras även om det blev lite snålt betalt, en BMW dessutom, på Blocket för fem år sedan. Doppa mig i sirap och kasta mig till Rickard Söderberg... en seriös svensk man lämnade ett meddelande att om jag höll bilen över dagen skulle han ta med sig sin grabb, åka 30+ mil och affären skulle vara klar.

Det blev en bra affär för båda parterna och klankrigarna var väl höga den dagen för det behövde inte jiddras med mer än någon enstaka huding och WT som inte kunde förstå att de var tvåa på bollen när någon redan accepterat mitt låga pris och var redo att hämta den.

Trodde det skulle bli mer mångkulturmöten för att den såldes via Blocket, antar att man får vara lite reserverad och inte lämna ut för mycket info så man slipper de värsta "Do ge mig BASTA priset!"
Citera
2026-06-29, 08:52
Medlem
Funkar alldeles utmärkt om man som säljare bemödar sig med att skriva en vettig annonstext och ta ett flertal bra bilder som klart visar vad man säljer.

En bil fotar man utomhus i dagsljus. Inte i ett trångt garage med allsköns bråte runtikring.
Fungerar inte bilen så den går att köra ut,eller ren lathet?
När det är skymning eller mörkt ute är också dålig tidpunkt för fotografi.
För de som inte förstått. Samma bilder kan skickas till olika spekulanter. Du behöver alltså inte ta nya varje gång. Bör påpekas till de som tycker "Du får komma och kika själv"

Är man själv en vettig vit etniskt svensk,eller för den delen europeisk normalutbildad person och gör privataffärer med en likadan blir det sällan de problem som man vill undvika.
Alla har en smartphone idag så blocket meddelande är perfekt. Ping i telefon och jag svarar när jag kan.
Verkar meddelandet oseriöst,konstigt eller från en krumelur klickas "Delete".

Köpte en skrotbil av en grek förra veckan. Gick hur bra som helst. Han begrep det var skrot och prissatt därefter.
Jag begrep samma sak och hade likadana förväntningar. Prutade tvåtusen på en femtontusenkronorbil av populär modell som förutom rost&bucklor var både nybesiktigad nyskattad fulltankad och i gott maskinellt skick.
Precis vad jag letade efter
Citera
2026-06-29, 09:04
Medlem
Har köpt/sålt bilar med zigenare flertalet gånger. Tänkt att det finns en risk för strul, men tyckte att alla var seriösa och ärliga och inte varit några som helst problem. Tror ens fördomar ibland kan ta över.

Sen anser jag att om man är så svag att man inte klarar av att stå fast vid sitt pris när ”blattar” vill pruta, då ska man inte syssla med privathandel.
Citera
2026-06-29, 09:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
jag sålde precis min cykel fick 5000 kr, och min laser-skrivare 5 år fick 2200 kr. Fungerar utmärkt men du måste ha fina bilder och ta rätt pris och ha en vara som folk vill köpa begagnad, och det tog 1-2 månader.

blocket var underbart kring 1995-2005 och jag sålde allt begagnat jag hade och slängde ingenting, fick 5-10 svar per dag.

facebook market tog över från blocket ett kort tag men nu används det enbart av scammare och är totalt oanvändbart. Medans tvärtom blocket strukturerar upp sig och de flesta köpen görs via bankid. Så inga fler stulna cyklar på blocket och tack för det.
Citera
2026-06-29, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Eller ringer 100 sista pris kompisar om dagen?

Så var det förr nu har jag inte sålt något där på flera år.

Hur är det idag? Orkar inte chatta med efterblivna blattar, så ska skriva ut nummer i annonsen.
Nuförtiden skriver man meddelanden.
Byter telefonnummer gör man endast vid tillfällen då det är nödvändigt.
Idioterna är många.
Jag säljer en röjsåg. För 500 kr från Jula med sele.
Finns den kvar?
Javisst
Var finns den?
Ja det står i annonsen
Fungerar den?
Ja eftersom jag säljer den och inte skänker bort den så ja den fungerar.
Okej vad är ditt sista pris
Då svarar jag inte mer utan bara lämnar konversationen och tar bort allt
Likadant på vinted. Det prutas och ja det är okej. Men jag har bundle pris. 2 varor 10 procent 3 varor 15 5 varor 20.
Ändå så om 3 varit blev 250 kr efter bundle så försöker dom.
Vill du sälja denna vara för 105 kr. Tre varor som i bundle blev 250 kr.
Jag förhandlar inte ens då utan det blir blockering och konversationen hamnar i papperskorgen.
Jag skänker inte bort varor.
Citera
2026-06-29, 11:43
Medlem
ja

jag har sålt ett par saker via blocket senaste året och har bara varit till svenskar, det har varit smidigt och enkelt varenda gång

har både skickat mot swish och gjort upp irl för kontanter

inte sålt något under 2000kr så kanske det som spelar roll
Citera
2026-06-29, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Vore kul om man kunde installera ett blattefilter🤷
Joo, det vore önskvärt!
Citera
2026-06-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag är ursvensk och köper allt (nästan) på Blocket.
Tvekar dock när det är en utländsk säljare, lite beroende på vad det är.
Jag skulle emellertid aldrig köpa en bil av en icke skandinav.

De saker jag sålt på Blocket tycks inte attrahera utländska köpare, bortsett från bilar.
Samma där, jag gör inte bilaffär med en icke skandinav.

Jag kan göra affärer med européer men där går gränsen för min del.

För några år sedan var jag och testkörde en BMW som en kamelryttare ägde, men bilen stank cigaretter och curry.
Hela bilen kändes Halal på ett väldigt osexigt sätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in