2026-06-29, 16:22
Medlem
Sist jag sålde bil på blocket så hette personen "peter" på Blocket.. Men i verkligheten hette han Mohammad, Jag frågade han om detta och han sa att ingen svarar på hans meddelande ifall hans namn står där.

Då var han även "BankID" verifierad Så jag undrar hur blocket kan låta en person använda falskt namn.

Jag lärde mig en läxa, dels att man inte kan lita på namnet samt att de använder taktik

Flera spammar sönder din annons med bästa pris, jag köper nu, småhot om att man inte vill sälja bilen osv osv.. Sen kommer denna "Peter" som låter seriös. Accepterar priset på annonsen.. Kommer sen med sitt gäng och testar bilen. Klagar på massa fel och sen sänker priset med x %

Det är hans kompisar som var gänget före som spammade sönder min mailbox.

Jag ville ha 42 tusen för bilen, han köpte den för 31, för jag gav upp och ville bara bli av med skiten.
Citera
2026-06-29, 16:36
Medlem
Twitterturkens avatar
Tveksamt, många som går på bidrag har som "heltidsjobb" att lura folk på sådana här köp/sälj sidor.
Citera
2026-06-29, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hjälpte en sonhustru att sälja hennes bil.

Inget telefonnummer eller regnummer utsatt i Blocketannonsen.
Men foton och beskrivning av bilens kondition och utrustning samt fast pris.
En inte ovanlig bilmodell.
Skrev i annonsen att jag var anträffbar efter 13.00.
Lik förbannat ringde flera blattar strax efter 06 på morgonen.

Allra värst var ett par MENA - från Södertälje förståss - som dök upp hemma vid 09-tiden och var otrevliga - som de flesta invandrare är.

Hur beter sig dessa blattar och MENA åt för att få fram telefonnummer - och därmed namn och adress på annonsören?

Det hela beror på att du angivit regnummer när du la in annonsen. Då kommer chassienummer och andra tekniska data stå under "specifikationer" i annonsen. Då är det bara att skriva in chassienumret på t.ex. biluppgifters sida och vips så ser man regnummer, ägare mm. Vill man undvika detta så anger man helt enkelt inget regnummer när man lägger in annonsen.
Citera
2026-06-29, 18:25
Medlem
elektronikfreaks avatar
Nu har ju kvaliteten på Blocket sjunkit till absoluta lägsta nivån. Så pass låg så norska ägaren lika väl kan stänga igen skiten för gott. Men det var iof sig inte svaret på din fråga.

Har du något du vill sälja så måste ju spekulanten på något sätt kontakta dig. De två mest vanliga sätten är väl via telefon eller att spekulanten får skicka ett privat meddelande till dig där han själv får uppge sitt telefonnummer så får du själv kontakta (ringa) spekulanten. Du kan ju redan i annonsen ange att han ska ha varit medlem på Blocket i minst ex 10 år för att sålla bort massa nykläckta troll.
Citera
2026-06-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Sist jag sålde bil på blocket så hette personen "peter" på Blocket.. Men i verkligheten hette han Mohammad, Jag frågade han om detta och han sa att ingen svarar på hans meddelande ifall hans namn står där.

Då var han även "BankID" verifierad Så jag undrar hur blocket kan låta en person använda falskt namn.

Jag lärde mig en läxa, dels att man inte kan lita på namnet samt att de använder taktik

Flera spammar sönder din annons med bästa pris, jag köper nu, småhot om att man inte vill sälja bilen osv osv.. Sen kommer denna "Peter" som låter seriös. Accepterar priset på annonsen.. Kommer sen med sitt gäng och testar bilen. Klagar på massa fel och sen sänker priset med x %

Det är hans kompisar som var gänget före som spammade sönder min mailbox.

Jag ville ha 42 tusen för bilen, han köpte den för 31, för jag gav upp och ville bara bli av med skiten.
Jag hade hellre bränt upp den.
Citera
2026-06-29, 18:46
Medlem
När jag säljer på Blocket så använder jag aldrig telefonnummer, går det ens?
Nu är det inte så ofta men när jag säljer en bil så går inboxen full av meddelande från MENA och även svenska bilmånglare som bara vill köpa till rejält underpris.
Många vill att jag skall ge ut mitt mobilnummer så dom kan ringa, gör absolut inte det.
Be dom skicka sitt i stället, då kan man göra en betalning på Swish på en krona som man avbryter för stt få reda på den verkliga ägaren bakom telefonnumret.
Underligt nog så har en del avbrutit meddelanden när jag ville att dom skulle skicka sitt mobilnummer.

Då kan man undvika många Johan och Sture som i verkligheten heter Hassan och Mahmoud.
Jag läste ett bra tips i kommentarerna här, att inte skriva in reg numret i annonsen heller, då det går att spåra via vin numret i Blockets övriga info.
Sök även på användarnamnet på Blocket, har någon 7 annonser på bilar kommer dom aldrig köpa din bil till rätt pris.
Senast redigerad av Estet88 2026-06-29 kl. 18:48.
Citera
2026-06-29, 19:42
Medlem
elektronikfreaks avatar
Alternativet är ju om det inte så spelar så stor roll om du inte får ut maxpris på bilen. Lämna bilen till ett auktionsföretag som säljer bilen åt dig så behöver du inte ha någon kontakt med någon spekulant/köpare över huvud taget typ:

PS AUKTION
BILWEB
KLARAVIK
KVARNDAMMEN / KVD BIL
FORDONSKAMMAREN

Det finns fler. Men du får googla företagsnamnen så hittar du URL!
Citera
2026-06-29, 23:17
Medlem
zoombos avatar
Den som försöker jiddra med priset om jag har satt ett fast pris ger jag bara ett tydligt NEJ och stänger sen dörren eller åker därifrån och svarar heller inte om det ringer. Mina annonser är tydliga och detaljerade där alla kända fel påtalas. Enda gången jag kan rucka på priset är om köparen faktiskt hittat lite större fel/brister på plats som inte jag kände till, normal förslitning efter ålder och miltal duger dock inte att försöka förhandla ner priset med.
Skulle någon komma i efterhand och försöka påtala fel på en redan köpt bil skrattar jag bara och stänger dörren, jag är väldigt tydlig med att skriva köpeavtal där det står att "köparen har testat, undersökt och godkänt bilen i nuvarande skick". Hot biter inte på mig.

Men jag har både köpt och sålt bilar av romer och ökenfolk utan att direkt ha blivit blåst, jag är mer tveksam till många ägarbyten på kort tid eller blurrad skylt på bilden än om efternamnet är typiskt osvenskt. Ja förresten en rom som jag köpt två bilar av har ett väldigt vanligt svenskt för- och efternamn och båda affärer var helt OK.

Marketplace är det nya vilda västern har jag förstått, lite som Blocket var för många år sen. Men Blocket i sig har blivit dyrt och svåranvänt så det är sällan jag använder det. Sen fattar jag inte varför en bilannons ska kosta 249,- oavsett om bilen kostar 5000,- eller 500000,-.

Sen kan jag störa mig på att man lägger ut en annons på vadsomhelst och 2 minuter efter annonsen är publicerad kommer frågan: finns den kvar? Öh..nä, det var en annan som var blixtsnabb som råkade stå här utanför just när annonsen kom ut som då sprang in och köpte den...pucko.
Citera
2026-06-30, 01:07
Medlem
Jag sålde en bil ifjol. Av svenskar erbjöds jag 70.000-85.000. Mitt utgångspris var 120.000. Till sist blev den såld till en polsk firma för 105.000. Mycket bättre pris men även mycket mer seriöst. Vi hade kontakt över Whatsapp, kom överens och sen anordnade polacken så att en långtradare kom och hämtade bilen vid angivet klockslag.

Lite bök med att fixa med avregistrering/export via Transportstyrelsen eftersom det var första gången men överlag fan så mycket bättre än folk som skambudade 72.000 för en fin bil. Självklart såg jag till att ha full koll på ID, att pengarna levererades först och så vidare.
Citera
2026-06-30, 01:46
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hjälpte en sonhustru att sälja hennes bil.

Inget telefonnummer eller regnummer utsatt i Blocketannonsen.
Men foton och beskrivning av bilens kondition och utrustning samt fast pris.
En inte ovanlig bilmodell.
Skrev i annonsen att jag var anträffbar efter 13.00.
Lik förbannat ringde flera blattar strax efter 06 på morgonen.

Allra värst var ett par MENA - från Södertälje förståss - som dök upp hemma vid 09-tiden och var otrevliga - som de flesta invandrare är.

Hur beter sig dessa blattar och MENA åt för att få fram telefonnummer - och därmed namn och adress på annonsören?

Hur kan man skydda sig mot packet?

Är det dom anställda på Blocket som är korrumperade och säljer telefonnummer som extraknäck?

Kan man polisanmäla Blocket - någon som har gjort det?

Skulle vara anständigt om någon representant från Blocket besvarar mina frågor!

Postnummer är synligt i annonsen. Om du då skriver ditt förnamn och/eller efternamn i användarnamnet så kan folk klura ut vem du är. Speciellt om namnet är mindre vanligt.
Citera
2026-06-30, 07:12
Avstängd
Mailmanss avatar
Sålt massvis på Blocket, aldrig haft problem. Ej bil dock.

Bil säljer jag hellre till bilhandlare. Får alltid ut nästan det jag vill ha av dom.
Citera
2026-06-30, 09:09
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Alternativet är ju om det inte så spelar så stor roll om du inte får ut maxpris på bilen. Lämna bilen till ett auktionsföretag som säljer bilen åt dig så behöver du inte ha någon kontakt med någon spekulant/köpare över huvud taget typ:

PS AUKTION
BILWEB
KLARAVIK
KVARNDAMMEN / KVD BIL
FORDONSKAMMAREN

Det finns fler. Men du får googla företagsnamnen så hittar du URL!

Det här är lite (o)lustigt för i princip alla auktionsfirmor som förmedlar fordon flyger under svenska konsumentlagar och detta borde åtgärdas. Man anser att om man bara förmedlar/mäklar ett säljuppdrag till en privatperson så är det den som faktiskt äger bilen som ansvarar för beskrivning, fel, brister och skick men det stämmer inte utan dessa firmor har exakt samma ansvar som en vanlig bilfirma som säljer en bil från sitt lager.
https://motorbranschen.mrf.se/expertpanel/bilhandel/har-vi-ansvar-vid-formedlingsaffarer/

Sen har man andra dumheter för sig, många täcker för regskylten så att man inte kan kolla fordonets historik i förväg mm och man kan/får ofta heller inte komma och testa eller undersöka fordonet förrän man faktiskt har vunnit auktionen men man har möjlighet att låta köpet återgå om man då upptäcker fel som inte påtalats men man får ingen ersättning om man har kört många mil för att hämta det.

Har haft en del hetsiga diskussioner med några olika auktionsfirmor om detta där det slutat med att man vägrar svara eller förklara sig så jag tycker att det borde röjas upp i detta träsk innan det blir så att merparten av alla fordon börjar säljas på detta vis för att slippa en massa lagstadgat konsumentansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in