2026-06-30, 10:06
Medlem
Ska sälja en bil i 30000-40000kr klassen, men bävar för det efter läst tråden. Osäker om en bilfirma tar emot den ens…
Citera
2026-06-30, 11:11
Medlem
BallaBellas avatar
Jag sålde massor på Blocket för 2 år sedan när jag flyttade.
Det funkade utmärkt och absolut inte några problem.
Sålde möbler mattor lampor och vinglas.
Jag hade fina grejer.

Köparna kom bla från Lidingö och ett känt hotell/slott i Stockholm.
Tycker det är lite kul att mitt fina köksbord och stolar nu finns på en populär anläggning i Stockholm.

Sälja bil är skillnad. Herregud! Så många puckon det finns då.
Folk visar sina sämsta sidor eller så har de inga bra sidor.
Till slut valde jag att sälja till en pappa och hans son som kom från Dalarna. Det kändes seriöst och skulle aldrig sälja till de som är som svin i mobilen.
Det är en pärs men det gäller att veta att det blir sjukt jobbigt och helst som tjej.
Senast redigerad av BallaBella 2026-06-30 kl. 11:19.
Citera
2026-06-30, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
WT-svennar brukar komma senare än avtalad tid och sen prata om att de kan köpa något billigare. De prutar passivt och går som en katt kring het gröt.

Det är ett märkligt sätt att förhandla på men ack så svenskt.

Raka motsatsen till "sista pris kompis" personerna som ringer, för att sedan inte höra av sig eller dyka upp alls

Har provat att acceptera dessa sista pris grabbars bud över telefon ett par gånger. De dyker inte ens upp. Man undrar ju vad dom håller på med?
Citera
2026-06-30, 11:30
Medlem
Det har väl alltid varit samma grej med Blocket och liknande sidor? Om man är obekväm med att diskutera pris och hantera folk som "däcksparkar" så säljer man inte till privatpersoner. Spelar egentligen ingen roll om de pratar rikssvenska eller bryter.

Skriv ut i annonsen att du inte är intresserad av att pruta, och håll fast vid det även om de försöker pruta på plats. Ibland får man någon spekulant som försöker ändå, och då är det bara att säga att det är priset i annonsen som gäller och passar det inte så vill du hellre vänta och se om någon vill köpa till fullpris (annars "kan du höra av dig"). Men om de försöker pruta i chatt är det ju bara att säga nej, förstår inte vad det är som är så svårt med det? Om du inte klarar av att säga nej eller är obekväm med det kanske du ska sälja på Tradera i stället, då behöver du inte bry dig alls.

Bilar säljs väl enklast till bilhandlare om du vill slippa att någon kommer och klagar på problem i efterhand eller liknande. Jag hade nog inte sålt en bil på blocket av den anledningen, men övrigt krimskrams är inga problem.
Citera
2026-07-01, 09:43
Medlem
zoombos avatar
Folk som börjar sin konversation med "vad är sista priset?" i mail/SMS/muntligt svarar jag inte ens eller så höjer jag utgångspriset med några tusenlappar och förklarar att detta kommer att ske vid varje nytt prutningsförsök eftersom jag tydligt har skrivit att priset är fast. Den här typen av människor kan man driva friskt med för det kommer ändå aldrig att bli någon affär. Likaså om man har skrivet att inga byten är intressanta och så får man ändå ett sånt "erbjudande".

Sen håller jag heller inte på en bil utan den som först slantar det jag begärt får den. Har haft exempel på bilar i lågprisklassen där en köpare som hört av sig bor >100 mil bort typ så vad är chansen att hen öht dyker upp? Har mycket dålig erfarenhet av att hålla på saker, man har då sagt till nya intressenter att det man ska sälja är sålt och sen dyker aldrig svammelkuken upp så det man försökte sälja förblir osålt. Lägger man däremot en handpenning på minst en tusenlapp kan jag tänka mig att hålla den någon dag eller två om köparen bor inom rimligt avstånd, typ 10-15 mil.

Sälja till bilhandare har jag aldrig gjort av de skälet att de bjuder för dåligt, de ska ju också sälja den vidare och tjäna på affären samt tar en del risker om skick och annat så det måste finnas ett rejält gap mellan vad de kan betala och vad marknaden betalar för att det ska bli affärsmässigt intressant. Sajter som viköperdinbil etc skambjuder av samma orsak, var beredd på det.

Den sista bilen jag köpte för någon vecka sen betalade jag det säljaren begärde utan att dividera och skälet till att jag fick köpa den alls var att jag hade varit snabb att höra av mig och verkade seriös med några relevanta följdfrågor, det hade hört av sig en massa snackpåsar som började sin dialog med att försöka få ner det redan väldigt låga priset men dessa gick bort direkt sa säljaren.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in