Citat:
Ursprungligen postat av
Putinhater
Jag ropar bara falsk tillvitelse i de fall det är uppenbart, till exempel när en otrogen kvinna till och med deltar aktivt och rider mannen och sen anmäler våldtäkt uppenbart fall av falsk tillvitelse likadant är det uppenbart när tjejen utstuderat försöker tvinga fram ett erkännande från gärningsmannen innan hon anmäler riktiga offer är inte så utstuderade, sen finns det givetvis de som blivit utsatta på riktigt där bevisningen ändå inte håller det är ju tragiskt, problemet är egentligen inte samtyckeslagen det är rimligt att sex ska vara frivilligt problemet är bevisvärdering där man tillmäter hörsägenvittnen som inte sett något alldeles för stor betydelse
Jag kan ha blivit negativt påverkad av att jag hade ett ex som utstuderat anmälde en kille för våldtäkt för att få skadestånd man påverkas av sina erfarenheter naturligtvis så det kan nog göra att jag ser det oftare än de faktiskt hänt men 250 k är mycket pengar och många skruppellösa individer skulle göra mycket för att få de pengarna och vissa domstolar är såpass klenbegåvade att de bara avfärdar den invändningen fast det finns starka ekonomiska incitament att anmäla falskt
Varför skulle kvinnan hamna i frysreaktion om hon och killen är jämställda och han varken använder hot våld eller tvång blir liksom lite löjligt att hävda frysreaktion i de läget för killen lite oskyldigt tar initiativ till sex det kan man i regel tacka nej till såvida inte killen är i en maktposition använder våld hot eller det är flera förövare
'
Tanken har aldrig slagit dig att även fall som i dina ögon ser ut som "falsk tillvitelse" , faktiskt ändå kan vara våldtäkt? Offer beter sig
inte efter en viss mall. Alla offer kommer bete sig olika åt. Beroende på personlighet, graden av traumatisering, om de känner förövaren eller inte, uppväxtmiljö, tidigare trauman eller inte osv. osv. osv. osv.
Ja, det finns ju de som falskt tillvitar andra! Så är det! Och klart din erfarenhet av att känna en sådan som rentav har erkänt för dig om sitt brott, påverkar hur du ser på sådana här fall. Men hon är hon.
Förmodligen för att tjejer/kvinnor är
uppfostrade att vara lugna och inte vara besvärliga. Och så kommer den där killen som hon
inte är ett dugg attraherad av men älskar som en vän och överrumplar henne med att börja tafsa och göra sexuella saker med henne, mot hennes vilja. Det ger kortslutning. Hon vill inte vara besvärlig mot sin vän... Hela situationen blir awkward. Och väldigt hotfull. Hotet är ju just
intrånget i hennes sexuella integritet som han inte får göra. Sådant är på riktigt skrämmande. Och ska hon dra eller slåss? Dra från sin vän eller slå sin vän? kortslutning. Frysreaktion.
Jag föreslår att du ser SVT:s program "utan samtycke". Där tas det upp några verkliga fall av våldtäkt etc. Ett fall handlar just om en frysreaktion. Där offer och förövare känner varandra
väldigt väl. De är goda vänner och lagkamrater. Han känner hennes pojkvän och hennes föräldrar. De sover ihop när de är på tävling/läger. Så gör man tydligen i deras sport. En natt börjar han utföra petting på henne när hon nästan sover. Detta mot hennes vilja. Hon får en frysreaktion. Kan inte agera. Mår givetvis dåligt. till slut kan hon resa sig och gå ut på toan och knyter sina remmar hårt om sina sov-shorts. Dagen efter berättar hon för deras tränare. Tränaren och hon konfronterar förövaren som erkänner sitt brott. Det polisanmäls och blir rättegång.