2026-07-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Det som är rättsosäkert är att hörsägen ses som avgörande ditt mongo, alla med normal intelligens ser det problematiska med det och nej andra lagar kritiseras inte alls på samma så kom inte med ditt obegåvade dravel du fortsätter skämma ut dig bland oss normalfungerande även om du har ett par hyperfeminister på din sida du försöker imponera på ditt patetiska offer

Fast du vet ju inte en vad begreppet hörsägen innbär lille vän.

I Sverige tillämpas fri bevisföring, dock har hörsägen (ej primärkälla) ringa betydelse.

https://lawline.se/answers/horsagen-som-bevisning

Gulligt, du har lärt dig ett par nya invektiv.
Citera
2026-07-06, 19:06
Medlem
Citat:
Jag ljuger inte ord mot ord och hörsägen räcker gott och väl finns studier som bevisar det så varför tramsar du?

Visa gärna den studien.
Citera
2026-07-07, 09:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Vilken fakta? En debattartikel?

Har gjorts åtskilliga artiklar från jurister med koll, vad de säger är betydligt mer relevant än vad en svagbegåvad hyperfeminist som du tycker
Citera
2026-07-07, 09:36
Avstängd
Citat:
Visa gärna den studien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/e1gvWM/lattare-att-domas-for-valdtakt-an-olaga-hot

Jag visar alltid fakta medan du bara kör vidare med obegåvat dravel fast du motbevisas gång på gång
Citera
2026-07-07, 09:37
Avstängd
Citat:
Fast du vet ju inte en vad begreppet hörsägen innbär lille vän.

I Sverige tillämpas fri bevisföring, dock har hörsägen (ej primärkälla) ringa betydelse.

https://lawline.se/answers/horsagen-som-bevisning

Gulligt, du har lärt dig ett par nya invektiv.

Hörsägen ses som avgörande i sexualmål det är därför folk som har koll tillskillnad från dig larmar om de
Citera
2026-07-07, 09:45
Medlem
LKKINGENs avatar
Feministerna är samma gäng som för bara 10 år sedan stod upp för kampanjen Bara bröst, kvinnors rätt att simma topless på våra simhallar.
Dom är först i ledet i Refugees welcome skaran och välkomnar människor som absolut inte lyssnar på vad dom som kvinnor säger.
Väljer att inte föda barn då mannen inte anses vara något som dom vill beblanda sig med, allt samtidigt som de tillresta ges bidragsliv med oändliga möjligheter till fortplantning då inga lagar gäller i dessa hem.
Dom är för att man ska kunna kränkas på andras vägnar och göra undantag i åsikts och yttrandefriheten= ingen åsikts och yttrandefrihet ingen demokrati.

Det är helt klart på samma förvirringsnivå som Queers for Palestine i USA, dom har inte en susning vad dom sysslar med.
Utan tvekan en del av konspirationen som vill ha ett befolkningsutbyte i Europa.
Senast redigerad av LKKINGEN 2026-07-07 kl. 09:48.
Citera
2026-07-07, 09:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
70% av alla våldtagna får en frysreaktion. Låter rätt logiskt, med tanke på brottets art.

Saken är den att du kan ju inte veta vem som har blivit våldtagen och vem som ljuger om det, bara för att du anser att bevisningen inte håller måttet. "Pundar-tjejen" Stina som verkligen behöver pengar, kan ju absolut ha blivit våldtagen och anmäler övergreppet. Inte för pengarna, utan för upprättelsen! Och bevisningen håller för fällande dom, men du anser att den inte borde göra det och ser hennes förövare som oskyldig. Fast han är skyldig som synden! Och likadant om han blir frikänd (och inte heller rätten anser att bevisningen håller måttet), det kan fortsatt röra sig om en våldtäkt. Trots att bevisningen inte håller måttet. Och trots att tjejen är i desperat behov av pengar. Hon kan likt förbannat ha blivit våldtagen.

Att börja skrika "falsk tillvitelse" så fort bevisningen för våldtäkt är svag, blir liksom helt fel. För vart har du då bevisen för att det var falsk tillvitelse? Bara för att det inte går att bevisa våldtäkt, så är det inte synonymt med att en våldtäkt inte har skett. Våldtäkt kan ha skett, men gick inte att bevisa/har svag bevisning enligt dig.

Och fortsatt: lagen om oaktsam våldtäkt behövs. Finns ju både män, kvinnor, tjejer och killar som inte förmår att värja sig. Som får frysreaktion (kanske varit med om trauman förr och därmed upplever liknande situationer som extremt hotfulla, när dejten utsätter dem). Osv.

Lagen om oaktsam våldtäkt är ju någonstans först och främst till för att den som vill ha sex, också tar ansvar för att se till att den andra parten är med på noterna. Och inte bara kör på med sin egen vilja som en bulldozer/inte tar sig sexuella friheter mot någons vilja, utan inhämtar samtycke. Metafor: inte bara tar bilnycklarna, utan att fråga om det är ok först. Och bryter man mot denna lag och tar sig sexuella friheter mot någon som inte vill, ja, då kan man straffas för våldtäkt om bevisen håller.

Jag ropar bara falsk tillvitelse i de fall det är uppenbart, till exempel när en otrogen kvinna till och med deltar aktivt och rider mannen och sen anmäler våldtäkt uppenbart fall av falsk tillvitelse likadant är det uppenbart när tjejen utstuderat försöker tvinga fram ett erkännande från gärningsmannen innan hon anmäler riktiga offer är inte så utstuderade, sen finns det givetvis de som blivit utsatta på riktigt där bevisningen ändå inte håller det är ju tragiskt, problemet är egentligen inte samtyckeslagen det är rimligt att sex ska vara frivilligt problemet är bevisvärdering där man tillmäter hörsägenvittnen som inte sett något alldeles för stor betydelse

Jag kan ha blivit negativt påverkad av att jag hade ett ex som utstuderat anmälde en kille för våldtäkt för att få skadestånd man påverkas av sina erfarenheter naturligtvis så det kan nog göra att jag ser det oftare än de faktiskt hänt men 250 k är mycket pengar och många skruppellösa individer skulle göra mycket för att få de pengarna och vissa domstolar är såpass klenbegåvade att de bara avfärdar den invändningen fast det finns starka ekonomiska incitament att anmäla falskt

Varför skulle kvinnan hamna i frysreaktion om hon och killen är jämställda och han varken använder hot våld eller tvång blir liksom lite löjligt att hävda frysreaktion i de läget för killen lite oskyldigt tar initiativ till sex det kan man i regel tacka nej till såvida inte killen är i en maktposition använder våld hot eller det är flera förövare
Citera
2026-07-07, 10:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Nej, tyvärr har du bränt nervtrådar snabbare än de hunnit nybildas.

Så skador, erkännande och teknisk bevisning är de enda bevisen som gäller för att bevisa ett brott bortom rimligt tvivel enligt dig.

Måste alla tre kraven vara närvarande samtidigt eller räcker de var för sig?

Vad räknar du som teknisk bevisning gällande våldtäkt?

Bevis bortom rimligt tvivel bör krävas det för det inte enligt människor med koll tillskillnad från dig exakt vad som ska krävas får avgöras från fall till fall bara man slutar låta hörsägen vara avgörande så är jag rätt nöjd
Citera
2026-07-07, 10:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det var ju kondom-kravet som inte var uppfyllt. Och det har varit olagligt i flera år redan, att mot någons vilja inte använda kondom.

Ja ställ vilka villkor du vill uppfylla de inte kan man återkalla samtycket retroaktivt i det fallet var tjejen helt frivillig men det förvandlades retroaktivt till våldtäkt när han kom för tidigt, jag har också varit missnöjd ibland efter jag haft sex, kemin har inte funkat osv det innebär inte att jag blivit våldtagen
Citera
2026-07-07, 10:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Nej, tyvärr har du bränt nervtrådar snabbare än de hunnit nybildas.

Så skador, erkännande och teknisk bevisning är de enda bevisen som gäller för att bevisa ett brott bortom rimligt tvivel enligt dig.

Måste alla tre kraven vara närvarande samtidigt eller räcker de var för sig?

Vad räknar du som teknisk bevisning gällande våldtäkt?

Jag är iallafall inte såpass efter att jag tjafsar emot fakta från jurister som du gör, du har inte många hjärnceller
Citera
2026-07-07, 11:00
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/e1gvWM/lattare-att-domas-for-valdtakt-an-olaga-hot

Jag visar alltid fakta medan du bara kör vidare med obegåvat dravel fast du motbevisas gång på gång
Men det är svårare att åtalas för våldtäkt än för olaga hot.
Citera
2026-07-07, 12:29
Medlem
Citat:
Jag ropar bara falsk tillvitelse i de fall det är uppenbart, till exempel när en otrogen kvinna till och med deltar aktivt och rider mannen och sen anmäler våldtäkt uppenbart fall av falsk tillvitelse likadant är det uppenbart när tjejen utstuderat försöker tvinga fram ett erkännande från gärningsmannen innan hon anmäler riktiga offer är inte så utstuderade, sen finns det givetvis de som blivit utsatta på riktigt där bevisningen ändå inte håller det är ju tragiskt, problemet är egentligen inte samtyckeslagen det är rimligt att sex ska vara frivilligt problemet är bevisvärdering där man tillmäter hörsägenvittnen som inte sett något alldeles för stor betydelse

Jag kan ha blivit negativt påverkad av att jag hade ett ex som utstuderat anmälde en kille för våldtäkt för att få skadestånd man påverkas av sina erfarenheter naturligtvis så det kan nog göra att jag ser det oftare än de faktiskt hänt men 250 k är mycket pengar och många skruppellösa individer skulle göra mycket för att få de pengarna och vissa domstolar är såpass klenbegåvade att de bara avfärdar den invändningen fast det finns starka ekonomiska incitament att anmäla falskt

Varför skulle kvinnan hamna i frysreaktion om hon och killen är jämställda och han varken använder hot våld eller tvång blir liksom lite löjligt att hävda frysreaktion i de läget för killen lite oskyldigt tar initiativ till sex det kan man i regel tacka nej till såvida inte killen är i en maktposition använder våld hot eller det är flera förövare
'

Tanken har aldrig slagit dig att även fall som i dina ögon ser ut som "falsk tillvitelse" , faktiskt ändå kan vara våldtäkt? Offer beter sig inte efter en viss mall. Alla offer kommer bete sig olika åt. Beroende på personlighet, graden av traumatisering, om de känner förövaren eller inte, uppväxtmiljö, tidigare trauman eller inte osv. osv. osv. osv.

Ja, det finns ju de som falskt tillvitar andra! Så är det! Och klart din erfarenhet av att känna en sådan som rentav har erkänt för dig om sitt brott, påverkar hur du ser på sådana här fall. Men hon är hon.

Förmodligen för att tjejer/kvinnor är uppfostrade att vara lugna och inte vara besvärliga. Och så kommer den där killen som hon inte är ett dugg attraherad av men älskar som en vän och överrumplar henne med att börja tafsa och göra sexuella saker med henne, mot hennes vilja. Det ger kortslutning. Hon vill inte vara besvärlig mot sin vän... Hela situationen blir awkward. Och väldigt hotfull. Hotet är ju just intrånget i hennes sexuella integritet som han inte får göra. Sådant är på riktigt skrämmande. Och ska hon dra eller slåss? Dra från sin vän eller slå sin vän? kortslutning. Frysreaktion.

Jag föreslår att du ser SVT:s program "utan samtycke". Där tas det upp några verkliga fall av våldtäkt etc. Ett fall handlar just om en frysreaktion. Där offer och förövare känner varandra väldigt väl. De är goda vänner och lagkamrater. Han känner hennes pojkvän och hennes föräldrar. De sover ihop när de är på tävling/läger. Så gör man tydligen i deras sport. En natt börjar han utföra petting på henne när hon nästan sover. Detta mot hennes vilja. Hon får en frysreaktion. Kan inte agera. Mår givetvis dåligt. till slut kan hon resa sig och gå ut på toan och knyter sina remmar hårt om sina sov-shorts. Dagen efter berättar hon för deras tränare. Tränaren och hon konfronterar förövaren som erkänner sitt brott. Det polisanmäls och blir rättegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in