Citat:
Ursprungligen postat av
Putinhater
Nja visst agerar inte offer efter en mall men vissa beteenden finns det faktiskt skäl att ifrågasätta, sen är målsäganden sekretessbelagd så det är omöjligt att göra en ärlig analys av domen för man vet inte om det är en pundare med skulder som behöver skadestånd eller om det är en förmögen kvinna där 200 k är en piss i havet detta kan man inte kontrollera när målsäganden är sekretessbelagd det är inte bra när jag blev utsatt för brott blev grovt rånad i hemmet mitt namn var inte sekretessbelagt jag tycker inte det ska vara det det ger en mer rättvis rättegång
Iallafall när jag blivit grovt rånad det sista jag skulle göra var att kontakta rånarna och försöka pressa fram ett erkännande jag undvek kontakt helt eftersom jag var rädd det är de rimliga beteendet om man blivit utsatt för brott de och ringa polisen direkt. Är det en nära vän köper jag inte att man får en frysreaktion det uppkommer vid extrem stress och press gruppvåldtagen etc eller om gärningsmannen annars har makt inte för en vanlig vän gör närmanden då kan man vänligt säga nej till fortsätter han efter det är det givetvis våldtäkt.
Fast å andra sidan: det är ju
större risk att en "pundar-tjej" råkar illa ut och tex. blir våldtagen. Än att en förmögen kvinna råkar ut för våldtäkt. "pundar-tjejen" kommer ju
garanterat röra sig mer bland folk som också har problem. med tex. gränser och impulsivitet. och bland kriminella som kanske rent av "säljer henne" mot hennes vilja, för at hon ska betala av drog-skulder = våldtäkt. Men visst: förövare finns ju inom alla samhällsklasser, så även miljonärs-kvinnan kan ju råka illa ut och bli våldtagen om hon råkar på en förövare i samma samhällsklass som henne själv.
Skillnad på grovt rån och våldtäkt. Har du blivit grovt rånad, så vet du ju att de är kapabla att använda våld mot dig. Då vågar du
givetvis inte ta kontakt. Vid våldtäkt, så kan det ju vara någon du känner som har våldtagit dig, som du vet
inte skulle ta till våld av
ilska (utan mer är aggressiv vid
kåthet). Att då skälla ut denna via telefon/textmeddelande eller tom. ansikte mot ansikte, blir ju relativt "ofarligt". Du riskerar inte att få en kniv i dig/en smäll på käften för att du skäller ut din våldtäktsförövare.
Men det riskerar du faktiskt om du skäller ut dem som utsatt dig för grovt rån.......
Och handen på hjärtat: om du hade vetat att det var ofarligt att skälla ut de som grovt rånade dig, hade du då inte velat göra det? Skälla ut dem efter noter som de små kräk de är! Våldtäktsoffer vill iaf. skälla ut sina förövare. Och vissa gör det rentav! krävs mod att göra det. Men måste kännas jädrigt skönt efteråt! Stå upp för sig själv.
Beklagar i övrigt att du har utsatts för grovt rån!