2026-06-26, 18:58
Medlem
Alla vi som tyckt att det överdrivits en längre tid har fått svaret nertryckt i halsen att man inte skall förväxla klimat med väder.
Men se idag har det suttit expert på expert på radiolan och sagt att det är ett väder som är en följd av klimatet. Och folk (barn, och vuxna som varit barn) som upplevt "snödagar", dvs när skolan fått hålla stängt efter snöfall, nu kommer att få vänja sig vid "hotdays"

Ack ack, nu är undergången nära igen! Under tiden njuter jag av 25 grader som det ska va.
Citera
2026-06-26, 18:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman
76, Wimbledon, Björn Borg. Sol hela sommaren.

Okej jag minns nog annars sommaren 1994 som den varmaste och bästa sommaren i Sverige. Annars 2018. Men 1975/1976 ska ju varit i samma liga.
Citera
2026-06-26, 19:02
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Är det oftare torka nu än förr?
Är det oftare skyfallsregn/översvämning nu än förr?
Blåser det mer nu än förr?
Är grundvattnet lägre än förr?
Citera
2026-06-26, 19:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Alla vi som tyckt att det överdrivits en längre tid har fått svaret nertryckt i halsen att man inte skall förväxla klimat med väder.
Men se idag har det suttit expert på expert på radiolan och sagt att det är ett väder som är en följd av klimatet. Och folk (barn, och vuxna som varit barn) som upplevt "snödagar", dvs när skolan fått hålla stängt efter snöfall, nu kommer att få vänja sig vid "hotdays"

Ack ack, nu är undergången nära igen! Under tiden njuter jag av 25 grader som det ska va.

Ja, exakt! Helt otroligt att denna rapportering bara tillåts pågå trots att den är så uppenbart falsk. De som rapporterar om vädret måste vara medlemmar i någon slags undergångssekt.
Citera
2026-06-26, 19:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

Tror vi kan svara nej på samtliga. Jag har då inte märkt något som avviker från det normala.
Citera
2026-06-26, 19:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
1975 var en riktig kanonsommar, men är lite för ung för att minnas. Däremot minns jag sommaren 1994. Regnade knappt någonting på hela sommaren och vi hade temperaturer runt 30 grader hela sommaren i Stockholm.

Men visst är man född 2008 minns man förstås inte det nej. Man minns väl knappt 2018 heller då det också var varmare än normalt. Den här sommaren 2026 har jag inte upplevt någon värmebölja alls. Ska bli skapligt i helgen, men redan på tisdag betydligt kallare och ostadigare.

Aha det var 1975. Jo jag minns absolut. Det var riktigt jävla asvarmt. Vi var på stranden om det gick.

1994 minns jag också, vi hade inte lika varmt men det jag minns var att det inte blev svalare ens om natten.

Sedan vet jag att kanske 1997 eller kanske senare så hade vi en värmebölja som var rätt extrem, på runt 28-29 grader och dessutom över 80 % i luftfuktighet. Man blev ångkokt. Jag minns dock inte hur lokalt det var.
Citera
2026-06-26, 19:09
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror vi kan svara nej på samtliga. Jag har då inte märkt något som avviker från det normala.

Hade du varit intresserad så hade du väl googlat. Men det är rätt skönt att ignorera omvärldsproblem så därför har jag själv låtit bli att googla.
Citera
2026-06-26, 19:14
Medlem
bongiovis avatar
Citat:

Svar nej på samtliga frågor. En annan spaning jag har är att det var väldigt populärt hos klimataktivister/goda människor att skriva "Du måste lära dig att skilja på klimat och väder". Det ser jag inte lika ofta nuförtiden.
När vi når vissa toppar av olika väderslag kommer aktivisterna fram, trots att vi skulle skilja på väder och klimat.
Enstaka dagar här och var hade noll betydelse. Men idag 2026 så jäklar!
Citera
2026-06-26, 19:14
Medlem
DjurgardenLionss avatar
Här är extrem varmt där jag är. Försök släpp mobilen och sätt din fot utomhus.
Citera
2026-06-26, 19:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hade du varit intresserad så hade du väl googlat. Men det är rätt skönt att ignorera omvärldsproblem så därför har jag själv låtit bli att googla.

Jag är inte besvärad av någon värme och min gräsmatta är grön, så inte har det varit torrt heller.
Citera
2026-06-26, 19:16
Medlem
Ingen "extremvärme" här i mellersta Sverige i alla fall. Extrem värme är när det är över 35 grader enligt mig. 30-35 grader är normal sommarvärme för Sverige.

Det var 30 grader varmt på stenåldern också. Det har inget med Co2 utsläpp att göra.
Citera
2026-06-26, 19:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi
Svar nej på samtliga frågor. En annan spaning jag har är att det var väldigt populärt hos klimataktivister/goda människor att skriva "Du måste lära dig att skilja på klimat och väder". Det ser jag inte lika ofta nuförtiden.
När vi når vissa toppar av olika väderslag kommer aktivisterna fram, trots att vi skulle skilja på väder och klimat.
Enstaka dagar här och var hade noll betydelse. Men idag 2026 så jäklar!

Japp precis så fungerar det. En varm sommardag kliver de fram. Då blir väder politik, speciellt under ett valår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in