Citat:
Ursprungligen postat av FetOlof
Jag har en tjejpolare som har fått för sig att det är en bra ide att gå ner i vikt på amfetamin (lång period, tror att det är c:a 60 kg som ska bort).
Jag har försökt förklara för henne att det är en sjukt dålig ide, men har inga bra argument då jag inte är någon användare av amfetamin.
Hon säger att hon ska använda det i lagom dos så att hon ej blir hög, utan bara för att minska hungern. Dock kommer det ju bli en hel del då det säkert ska pågå i minst 2 år, vad kan hon lida av för hälsoeffekter av detta?
Om hon överdriver sitt intag så kan det ha en mängd negativa effekter. Vid ett moderat intag så handlar det främst om tillvänjning, i synnerhet om vi pratar aptit. Man vänjer sig vanligtvis ganska omgående vid ett litet intag amfetamin och då kommer hungern tillbaka. Då är alternativet att cykla intaget eller öka dosen. Det tidigare är problematiskt då hungern ökar till över basnivå vid avhållsamhet, det andra är problematiskt för... Ja, det säger ju sig självt.
Det är dock fullt möjligt att göra utan negativa konsekvenser för hälsan. Jag har amfetamin på recept och äter det dagligen. Jag mår utmärkt. Håller faktiskt för tillfället också på att gå ner i vikt, vilket helt klart underlättas med hjälp av (bland annat) min medicin.
En idé hade ju kunnat vara att köra exempelvis en VLCD-diet som kompletteras med tjack. Eventuellt växla VLCD/tjack med vanlig lågkalorikost i perioder.
Edit: Fast den största anledningen till att inte gå ner mycket vikt med amfetamin är att man efteråt mest troligt kommer gå upp vikten igen. För långsiktig viktnedgång krävs långsiktiga, ofta livslånga, förändringar som man måste trivas med.
Citat:
Ursprungligen postat av POMJUP53
Tycker filmen Requiem for a dream visar det rätt så bra tycker jag. Rekommendera den för henne.
Sen vill jag gärna ha fler svar på min fråga ovan? Låt säga att vi har 100g istället för 10g och vill torka ner det till pulverform.
Requiem for a dream är inte relevant. Hon tar stora doser och blandar friskt med benso. Ett ansvarsfullt intag medför inte såna konsekvenser.
Du torkar 100g som 10g. Hacka, sprid ut och vänta. Upprepa. Ställ det i närheten av ett element eller dylikt om du är otålig.