Inte all information gällande Tjack men majoriteten har jag fått tack vare FlashbackarenArkomanns inlägg och han verkar vara överdrivet (om möjligt) insatt i hur Amfetamin fungerar. Då har jag själv efter att ha läst hans inlägg undersökt i timmar vidare på nätet och till slut hittat sidor med informationssyfte där samma sak nämns/bevisas, bl.a. det där med avdunstning, minns ett av inläggen där Arkomann ser nästan ut att få raseriutbrott pga. folk som lät Klet torka under en lampa och det var inte värmen som han reagerade på. Om jag minns rätt så stämmer det också rätt att att fruktsyror (främst från orange frukt/juicer) motarbetar Amfetaminet.
Har forskat lite och hittat en del information. Den här FAQ:en på bluelight beskriver det hela bra:
Citat:
Sometimes amphetamines are sold as a pasty or waxy substance. There are a few reasons this can happen; a common misconception is that pasty or damp amphetamine samples are 'stronger' than dry powder. Damp of pasty speed can result from leaving it out in the open, especially in a moisture rich environment, because certain chemicals absorb water from the air (explained below). Moreover, if all of the freebase is not properly reacted when converting to salt, the oil will cling to the crystals causing them to stick together in waxy clumps. Neither of these things makes the end-product any more potent than the dry salt (although freebase is more potent by weight than the salt form).
Chemically speaking, amphetamines are generally either a freebase or a salt. The term 'freebase' is widely misused in regards to amphetamines; used correctly, freebase refers to the drug in its natural (pure) form. Since amphetamines are amines, and amines are bases, the pure form is called the freebase because it is the base free of any other functional groups. Freebases tend to be oily liquids at room temperature and pressure, and are often quite volatile (i.e., they evaporate easily). As a consequence, the freebase form is generally preferable for smoking; however, freebase oils are also more difficult to store and measuring accurate doses can be problematic. For this reason the freebase is almost always converted to a salt.
The salt form is more common on the street, and is made by performing an acid/base extraction of the freebase, where the type of salt produced depends on the acid used. With most drugs, hydrochloric acid (HCl) is used, which produces HCl salt. However in the case of amphetamines, the HCl salt is not particularly suitable because it absorbs moisture from the air quickly (i.e., amphetamine HCl is 'hygroscopic'). For this reason the sulphate salt is preferable to the hydrochloride salt; as a consequence, most 'street speed' is amphetamine sulphate. In the case of methamphetamine, the HCl salt is far more common, because it forms better crystals and the sulphate is not suitable for smoking.
Amphetamine base is a colourless volatile oil insoluble in water. The most common salt is the sulfate (CAS-60-13-9): a white or off-white powder soluble in water. Illicit products mostly consist of powders
Det stämmer att amfetamin i fribas är väldigt flyktigt men saltformen är stabil. Anledningen till att man får klet är pga att amfetamin är hygroskopiskt (dvs drar till sig vatten), pga orenheter och tillsatser eller pga lösningsmedel som blivit kvar sedan tillverkningen. Troligtvis en blandning.
Om inte all fribas är omvandlat till salt (fetmarkerat i FAQ:en) så blir oljig fribas kvar och resultatet tycks kunna bli kletigt. Jag har inte hittat så mycket mer information om det däremot.
All in all så är chansen störst att kletet man fått tag i består utav stabilt amfetaminsulfat och i så fall kan och bör det torkas innan man använder det för att få en renare och säkrare produkt.
Att man inte ska torka under en lampa handlar troligtvis om både värmen och det starka ljuset, som så sagt påskyndar nedbrytningen. Förmodligen är det ytterst minimala mängder, men det är ändå Arkomann vi pratar om. Snubben som extraherar tjack ur sitt eget urin
Skulle man vara väldigt nyfiken så är fribas olösligt i vatten, medan salt är lösligt.
Sura drycker försämrar upptaget och ökar utsöndringen, ja.
Det stämmer att amfetamin i fribas är väldigt flyktigt men saltformen är stabil. Anledningen till att man får klet är pga att amfetamin är hygroskopiskt (dvs drar till sig vatten), pga orenheter och tillsatser eller pga lösningsmedel som blivit kvar sedan tillverkningen. Troligtvis en blandning.
Om inte all fribas är omvandlat till salt (fetmarkerat i FAQ:en) så blir oljig fribas kvar och resultatet tycks kunna bli kletigt. Jag har inte hittat så mycket mer information om det däremot.
All in all så är chansen störst att kletet man fått tag i består utav stabilt amfetaminsulfat och i så fall kan och bör det torkas innan man använder det för att få en renare och säkrare produkt.
Att man inte ska torka under en lampa handlar troligtvis om både värmen och det starka ljuset, som så sagt påskyndar nedbrytningen. Förmodligen är det ytterst minimala mängder, men det är ändå Arkomann vi pratar om. Snubben som extraherar tjack ur sitt eget urin
Skulle man vara väldigt nyfiken så är fribas olösligt i vatten, medan salt är lösligt.
Sura drycker försämrar upptaget och ökar utsöndringen, ja.
Haha okok. Vill inte verka respektlös nu men jag är lite för utmattad för att ta in all den där texten just nu. Jag var iaf. inne på rätt spår eller nått med att Kletet kan bero på att Amfetaminet inte blivit helt färdigställt, tror jag haha.
Jag tycker ändå och håller fast vid att det Klet jag tar förlorar potential vid torkning. Detta är inget som jag har snackat med min langare om men senast igår när vi sågs så klagade han på att hans Tjack inte går att snorta fast man den stått på torkning, han snortar nämligen bara, han själv klagade också på att hans doser blir svagare helt i onödan när han torkar och ändå inte får i sig det nasalt . Jag vettefan men det är nått lurt med det hela haha. GAAH jag behöver påfyllning!
Jag har börjat att ta 30 mg amfetamin varje dag för att tämja koncentrationssvårigheter.
Tycker det funkar bra, blir lite uppstressad och villig att utföra saker för en gångs skull. Mot kvällen när jag känner att drogen har lämnat kroppen känner jag mig normal och avslappnad som vanligt.
Finns det någon risk att jag utvecklar ett beroende på denna dagliga dosering?
Sen har jag en till fråga angående amfetaminets blodförtunnade effekter som jag stör mig på.
Mest märkbart är en torrare mun och mindre penis. När jag testade metamina vill jag minnas att jag inte hade dessa biverkningar, vad kan jag göra?
Senast redigerad av Richard-Feynman 2013-01-17 kl. 21:55.
Jag tycker ändå och håller fast vid att det Klet jag tar förlorar potential vid torkning. Detta är inget som jag har snackat med min langare om men senast igår när vi sågs så klagade han på att hans Tjack inte går att snorta fast man den stått på torkning, han snortar nämligen bara, han själv klagade också på att hans doser blir svagare helt i onödan när han torkar och ändå inte får i sig det nasalt . Jag vettefan men det är nått lurt med det hela haha. GAAH jag behöver påfyllning!
Med tanke på att alla tycks vara överens - jag håller med helt och hållet - så ligger det nog något i det. Antar att en del dunstar helt enkelt. Jag hivar in skiten i frysen
Med tanke på att alla tycks vara överens - jag håller med helt och hållet - så ligger det nog något i det. Antar att en del dunstar helt enkelt. Jag hivar in skiten i frysen
Haha jaoo.. Jag blandar mitt med en viss mängd vatten som jag förvarar antingen i zip-påsen eller i en burk, burken används främst då om jag ska ut och vill ha med mig medicinen.
Har precis fått hem lite amfetamin från SR, så det blir att testa tjack för första gången idag.
Men hur mycket är en bra dos till att börja med?
Är ungefär 175cm lång och väger 60kg.
Vet att det bara är att söka i tråden, men föredrar att få ett eget svar.
Har precis fått hem lite amfetamin från SR, så det blir att testa tjack för första gången idag.
Ta 50 mg i omgångar med några minuters/en kvarts mellanrum tills du blir nöjd.
Fick nyss hem lite paste/klet från SR med.
Jag undrar hur torkar man det bäst? Hur mycket ska det torka?
Första gången jag tänkt köra endast tjack för att se vad det har för effekt på mig.
Vid ett tillfälle när jag bombade 2-flouramfetamin hände följande: 1. Bombar en "bra dos". 2. Duschar. 3. Kommer ur duschen och känner plötsligt att jag måste lägga mig ner. 4. Ligger i sängen, allt svartnar och musiken låter fruktansvärt illa. Bara ligger där, utslagen... 5. Efter nån minut går det över och jag mår bättre än nånsin.
Har läst om detta fenomen men aldrig förstått vad det egentligen beror på, och vad som händer i kropp och knopp när det blir sådär. Nån som har fakta, fakta?
Vid ett tillfälle när jag bombade 2-flouramfetamin hände följande: 1. Bombar en "bra dos". 2. Duschar. 3. Kommer ur duschen och känner plötsligt att jag måste lägga mig ner. 4. Ligger i sängen, allt svartnar och musiken låter fruktansvärt illa. Bara ligger där, utslagen... 5. Efter nån minut går det över och jag mår bättre än nånsin.
Har läst om detta fenomen men aldrig förstått vad det egentligen beror på, och vad som händer i kropp och knopp när det blir sådär. Nån som har fakta, fakta?
Kan vara blodtrycksfall. Jag har varit med om liknande när jag knarkat dagen efter en synnerligen hård afton.
Jag vet inte om det handlar om blodtrycket men symptomen har varit precis likadana, synen "flimrar" lite och motoriken försvinner i knäskålarna.
Ibland när jag tagit olika amfetaminer, under alkoholrus i synnerhet, har venerna "öppnats"/vidgats som dammluckor vilket resulterat i mycket obehag.
Senast redigerad av Bastuban 2013-01-18 kl. 17:08.
Fick nyss hem lite paste/klet från SR med.
Jag undrar hur torkar man det bäst? Hur mycket ska det torka?
Första gången jag tänkt köra endast tjack för att se vad det har för effekt på mig.
MVH
PHUCKup
Öppna påsen, låt det vädra ett tag. Tar max några timmar. Du kan belysa med en lampa också. Du märker när det är torrt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!