Citat:
Ursprungligen postat av
Baseband
Alltså, jag tänker också så. Men samtidigt verkar ju risken vara mikroskopisk, i alla fall om man jämför med centralstimulantia + opiater/opioider. Någonting kan ju tekniskt sett vara farligt, men ändå vara värt risken då sannolikheten är högre att du får ut något positivt av det hela.
Jag har själv ingen källa på varför cs + benso inte är världens bästa blandning, har du? Länka gärna i sådana fall
Det kan ju peka lite mer åt att cs + benso är
ohälsosamt, medan cs + opi är
livsfarligt!
Ja att blanda med opiater/opioider är inte heller speciellt nyttigt.
Som jag förstått det är det som är farligt att centralstimulantia ökar hjärtrytmen och bensodiazepiner/opiater/opioider/nedåtdroger sänker hjärtrytmen vilket då kan skapa arytmi i hjärtat.
Självklart är detta relativt till doser och andra kringliggande faktorer så tror inte heller det är speciellt farligt när man ligger på normala doser. Men att säga att det är ofarligt är ett starkt uttryck som jag nog hade undvikit, men allt är relativt!
Att opiater/opioider är farligare har nog med att göra att det är en "starkare nedåt-drog" än just bensodiazepiner.
Har ingen källa jag känner jag kan stå för, så ni får självklart ta mina ord med en nypa salt om ni vill det.