2020-06-21, 05:15
Medlem
Flusons avatar
Satan i gatan, dra mig baklänges Åke. Snacka om att mitt missbruk eskalerat i raketfart de senaste två månaderna på ett väldigt destruktivt sätt. Är nu inneboende hos en nära vän och båda använder droger men inte alls på samma nivå. Jag råkar vara den som lutar lite mer åt det extrema förhållningssättet till användandet av just piggelin.

Nämligen så räknade han som jag bor hos lite på antalet nätter som jag totalt sovit under en period på 14 dagar, vilket visade sig vara allt som allt, hela två nätter och ca en-två timmar in på morgonkvisten den tredje gången jag sov.
Dvs knappt tre nätters sömn på 14 dagar. Inte alls likt mig att palla med en 5 till 6 dagars vaka vilket hänt en del gånger nu de senaste månaderna. Normalt sätt brukar jag bli halvt efterbliven efter bara 3 dagar sömnlös på dos, och finner ingen mening med att fortsätta något som bara gör mig skevare i skallen på ett oskönt sätt. Tycker endå jag skött mitt kostintag och min vattenkonsumption hyfsat bra trots alla omständigheter runt omkring en, men börjar märka att även den börjar gradvis att fallera åt det sämre nu.

Nej fan, har blivit korrumperad av allt det som stjäl hela min uppmärksamhet och fokus från det som man egentligen vill känna och där man egentligen vill vara. Automatiskt så fastnar man i den ort som man bor i och vips, så är det plötsligt hela din värld vilket endast går ut på att kasta knark åt folk och ha med skumma och vissa svårlästa typer att göra. Aldrig släppa på garden helt o hållet, och samtidigt se till att ha ögon i nacken när man vistas ute eller när man handskas med individer man inte vågar chansa att lita på. Många tolerar man ju endast, då båda parter har något som den andra vill ha.

Tragiskt hur man kan glömma bort allt annat där ute som faktiskt har betydelse. Man reflekterar sen över processen och övergången till dit man råkat hamna, i ett alldeles för sent skede för att hinna dra i handbromsen och stoppa det elände och stress som är påväg att utspela sig framför dig.
MEN, plötsligt kommer man på allt det där, med ett så pass starkt intryck att det triggar en respons i en själv att, "opps nu bör jag nog agera och göra något åt saken". Där tenderar man redan vara mitt upp i cirkusen och allt för inblandad för att bara kunna släppa allting och ge fan.
Alla man känner är drabbade på nåt jäkla vänster, och de få lojala vänner man vet att man har ska man hålla kärt.

Det går bra nu..👍
Så nu blir det att varva ner, och försöka åtminstone hitta en fungerande balans istället för att låta en konstig liten dvärg i clownkläder, snedtrippandes på psilocybin svampar, skriva manuset till ditt liv och bestämma vad som kommer att ske härnäst.
Knarka lugnt, är något jag ska börja påminna mig själv om allt oftare fan hehe
Färdig gnällt.
Puss på er
✌️✌️
Senast redigerad av Fluson 2020-06-21 kl. 05:41.
Citera
2020-06-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Vet bara att antipsykotisk medicin är dopaminhämmande och at tjack frigör dopamin.

Så det verkar ju som för mycket dopamin underlättar psykoser :

Vilken antipsykotisk medicin syftar du på?

De magiska, den fine, Abilify (Aripiprazol) fungerar väl liknande som ett "omvänt" SSRI att den stabiliserar dopaminnivåern istället.

Kom över en sådan flaska för något år sedan. Jävla mirakelmedicin, hjälpte mot allt i hela världen. Ganska nyfiken på vad för medicin som vill att man ska sänka dopaminnivåerna. Framförallt efter ett missbruk på tjack. Låter ju helt galet, är målet att ta livet av patienten?
Senast redigerad av egenvilja 2020-06-21 kl. 11:02.
Citera
2020-06-21, 11:10
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Nästan alla fel där va?

Hur menar du nu? Ja generellt i varje fall, eller du kanske är jag en sån som sover gott på tjack och äter som en häst? Eller vad pratar du om.
Citera
2020-06-21, 12:30
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Vilken antipsykotisk medicin syftar du på?

De magiska, den fine, Abilify (Aripiprazol) fungerar väl liknande som ett "omvänt" SSRI att den stabiliserar dopaminnivåern istället.

Kom över en sådan flaska för något år sedan. Jävla mirakelmedicin, hjälpte mot allt i hela världen. Ganska nyfiken på vad för medicin som vill att man ska sänka dopaminnivåerna. Framförallt efter ett missbruk på tjack. Låter ju helt galet, är målet att ta livet av patienten?

Ja det verkar ju finnas en åsikt att dopaminöverskott har med psykoser att göra därav dopaminantagonister i antipsykotika .
Det är också välkänt att patienter med psykosproblematik brukar avrådas centralstimulanter.
Citera
2020-06-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Ja det verkar ju finnas en åsikt att dopaminöverskott har med psykoser att göra därav dopaminantagonister i antipsykotika .
Det är också välkänt att patienter med psykosproblematik brukar avrådas centralstimulanter.

Du tog inte i så du skit ner dig där va? Med att avrådas använda centralstiumulanter.. Och ganska oklart input till mig, har ju inte direkt påstått motsatsen.

Vilken var medicinen mot psykoser du pratade om?
Citera
2020-06-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Hur menar du nu? Ja generellt i varje fall, eller du kanske är jag en sån som sover gott på tjack och äter som en häst? Eller vad pratar du om.

Om du hade läst det jag skrev så hade du förstått vad jag mena. Din finurliga tre-stegs-raket till psykosen var fel på alla punkter och jag hänvisade källa.
Citera
2020-06-21, 15:37
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Om du hade läst det jag skrev så hade du förstått vad jag mena. Din finurliga tre-stegs-raket till psykosen var fel på alla punkter och jag hänvisade källa.

I sak menar vi samma: du skrev:
Sömnlöshet + näringsbrist, sedan lite anlag givetvis. Alla som har vart vakna lite längre vet hur man kan börja höra och se saker. Sedan har ju alla olika sätt att tackla dessa hjärnspöken. Exakt vad som händer kan säkert någon annan svara på mer exakt

Givetvis får inte alla psykos men det är bra tre-steg på vägen om man är ute efter en.
Citera
2020-06-21, 18:14
Medlem
ekollonet132s avatar
Hej alla pundare Undrar ifall någon vet varför man blir lite röd om händerna om man har tjackat ett tag? Kan det bero på all jävla svett eller synvilla?
Citera
2020-06-21, 19:52
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Du tog inte i så du skit ner dig där va? Med att avrådas använda centralstiumulanter.. Och ganska oklart input till mig, har ju inte direkt påstått motsatsen.

Vilken var medicinen mot psykoser du pratade om?
Har vi nån sorts konflikt eller? Det har jag missat isåfall

Ja jag känner i huvudet till medicin som zyprexa och quentiapin, det är väl moderna antipsykotika. Sen .. Haldol? Nån äldre typ. Jag kan ju missuppfattat det , men vad jag förstått av vad jag läst innehåller sådan medicin dopamin-antagonister. Jag trodde att det betyder att medicinen antingen sänker eller iaf normaliserar dopaminnivåerna hos de som tar dem. Och att det gäller i princip all neuroleptika.

Här är en text jag hittade :

Citat:
Neuroleptika är en grupp läkemedel som kemiskt sett är ganska olika. Det gemensamma är att de påverkar eller blockerar hjärncellernas signalmottagare för ämnet dopamin. Det är troligen på det sättet som psykoser motverkas.
https://www.sbu.se/sv/publikationer/...d/neuroleptika

Annan text om dopaminets koppling till psykos:

Citat:
Dopamin och glutamat är de två signalsubstanserna som man tror har störst betydelse vid schizofreni. Missbrukssubstanser som påverkar dopamin och glutamatsystemen kan framkalla symtom som påminner om schizofreni. Fencyklidin som påverkar glutamatsystemet och även sjukdomen anti-NMDA receptorencefalit där autoantikroppar blockerar glutamat NMDA receptorn kan härma schizofrenis samtliga symtomkonstellationer, medan amfetamin och liknande substanser som ökar dopaminhalten i synapsen kan framkalla de så kallade positiva symtom så som vanföreställningar och hallucinationer.

Det pågår stora ansträngningar med att ta fram läkemedel som verkar via andra mekanismer, men än så länge utövar samtliga godkända antipsykosläkemedel sin antipsykotiska effekt genom att binda till och blockera dopamin D2 receptorer.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1253

En till matnyttig länk :

http://www.medinsikt.se/psykiatri/psykoser

Dopamin, alltså.
Senast redigerad av st33r 2020-06-21 kl. 20:21.
Citera
2020-06-21, 23:15
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
I sak menar vi samma: du skrev:
Sömnlöshet + näringsbrist, sedan lite anlag givetvis. Alla som har vart vakna lite längre vet hur man kan börja höra och se saker. Sedan har ju alla olika sätt att tackla dessa hjärnspöken. Exakt vad som händer kan säkert någon annan svara på mer exakt

Givetvis får inte alla psykos men det är bra tre-steg på vägen om man är ute efter en.

absolut kan det där framkalla hallisar och hjärnspöken. Folk bryter ju ner personer genom att hålla dem vakna. Typ tortyr. Men nu tänkte jag mer på schitzo som grym paranoia, tex att du står och tittar ut genom nyckelhålet i dörren i flera dagar och är tvärsäker på att du hör att polisen kommer bryta sig in. så blir man ju inte riktigt på bara sömnbrist och lite käk.

ok, läste nu inlägget om att affe ökar eller frigör dopamin nivåerna som kan utlösa psykoser.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2020-06-21 kl. 23:18.
Citera
2020-06-21, 23:18
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
absolut kan det där framkalla hallisar och hjärnspöken. Folk bryter ju ner personer genom att hålla dem vakna. Typ tortyr. Men nu tänkte jag mer på schitzo som grym paranoia, tex att du står och tittar ut genom nyckelhålet i dörren i flera dagar och är tvärsäker på att du hör att polisen kommer bryta sig in. så blir man ju inte riktigt på bara sömnbrist och lite käk.

Tja är man vaken tillräckligt länge så.. nej men kanske någon med större kunnande inom kemi kan svara. Förstår att du är nyfiken på ett mera utvecklande svar än detta.
Citera
2020-06-25, 16:25
Medlem
Bertil85s avatar
Funkar tjacket på er efter ni ätit ? Åt mat precis och nu intagit tjack.
Länge sedan på denna substans. Får se hur det räcker. Nu borde man orka mer.
Har kyld öl ganska bra när det är så här varmt som det är nu.

Peace.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in