2026-06-21, 21:34
Medlem
Clas-Ohlson80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det är väl skitsamma?

Män kan säkert få jobb i hemtjänsten.

Vad menar du? Såklart kan män få jobb i hemtjänsten men jag menar att det på gruppnivå finns skillnader mellan könen som påverkar dynamiken på en arbetsplats. T.ex. fokuserar kvinnor mer på processer och allas välmående medan män tenderar att vara mer resultatorienterade. Båda behövs och det blir, på många arbetsplatser, ett problem ifall det skiftar för mycket åt ena hållet.
Citera
2026-06-21, 21:36
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Mina söner har akademiska ambitioner. Och sommarjobbar. Ser inte varför de ska bry sig om ett fast jobb på ett lager då de själva siktar högre.

Du undviker bara frågan nu, kom igen..

Låtsas att det är din väninnas son istället om det hjälper. Vad ska man säga till grabben på lagret?
Citera
2026-06-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Nej sant, det vill de ju inte. Men det hindrar dem inte från att ta chansen att gnälla på kvinnor (igen)
Männen vill inte behöva finansiera en massa låtsasjobbare som inte gör något om dagarna. Sen är chefspositioner också majoritet kvinnor vilket är jobb männen inte skulle ha något emot att få erhålla istället men tydligen gäller könskvotering bara åt ena hållet enligt radikalfeministerna
Citera
2026-06-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du undviker bara frågan nu, kom igen..

Låtsas att det är din väninnas son istället om det hjälper. Vad ska man säga till grabben på lagret?
Alltså det blir en väldigt teoretisk fråga nu. Kanske såg arbetsgivaren andra kvaliteter i tjejen? Inte fan vet jag.
Citera
2026-06-21, 21:43
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Alltså det blir en väldigt teoretisk fråga nu. Kanske såg arbetsgivaren andra kvaliteter i tjejen? Inte fan vet jag.

Tjejen hade inga andra kvaliteter som inte grabben hade. Anledningen till att de anställer tjejen är att de vill ha bättre könsbalans i personalstyrkan.

Det är jag som bestämmer hur det ser ut i det här exemplet. Du behöver bara svara på om du tycker att det är bra eller dåligt att det går till så här.

Slingra dig inte mer nu.
Citera
2026-06-21, 21:54
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Tjejen hade inga andra kvaliteter som inte grabben hade. Anledningen till att de anställer tjejen är att de vill ha bättre könsbalans i personalstyrkan.

Det är jag som bestämmer hur det ser ut i det här exemplet. Du behöver bara svara på om du tycker att det är bra eller dåligt att det går till så här.

Slingra dig inte mer nu.

Vad är det för lager? Jag har varit på två olika och där stod allt på pallar så det enda man behövde kunna var att köra truck. Förekom få om några alls tunga lyft (manuellt) Det som skulle plockas för hand var mindre relativt lätta saker.
Citera
2026-06-21, 21:55
Medlem
Citat:

Slingra dig inte mer nu.
Jag kan tyvärr inte besvara ditt scenario då det utifrån mina referensramar är helt orealistiskt. Har själv inte upplevt något liknande så har ingen aning om vad du fiskar efter. Sorry.
Citera
2026-06-21, 22:01
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmeatball123
Männen vill inte behöva finansiera en massa låtsasjobbare som inte gör något om dagarna. Sen är chefspositioner också majoritet kvinnor vilket är jobb männen inte skulle ha något emot att få erhålla istället men tydligen gäller könskvotering bara åt ena hållet enligt radikalfeministerna

Ahja, det vanliga. Kvinnor har låtsasjobb och gör inget om dagarna, sitter mest och fikar och snackar. Till skillnad från it killar, programmerare och truckförare. De jobbar effektivt i 8 timmar, det är så att svetten rinner av dem i ett.

Finns få män inom offentlig sektor om vi pratar vård och skola. Men du menar att de skulle få chefspositionerna?

Så inom brandkåren skulle cheferna vara kvinnor? Det hade gubbarna på golvet gillat.
Citera
2026-06-21, 22:01
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jag kan tyvärr inte besvara ditt scenario då det utifrån mina referensramar är helt orealistiskt. Har själv inte upplevt något liknande så har ingen aning om vad du fiskar efter. Sorry.

Det är precis det som är min poäng. Du kan inte ens svara på ett hypotetiskt scenario för du har inget att relatera det till.

Bara när du själv upplever det så blir det ett problem. Det är så kvinnor fungerar och det är därför det är så svårt att respektera er.

Och det är därför vi har situationen som beskrivs i artikeln i TS. När jämställdhetsmålen missas åt "fel" håll så är det ingen som bryr sig för det drabbar inte kvinnor.

Kanske finns det hopp om ett uppvaknande för dig när dina söner råkar ut för skiten.
Citera
2026-06-21, 22:04
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Det är precis det som är min poäng. Du kan inte ens svara på ett hypotetiskt scenario för du har inget att relatera det till.

Bara när du själv upplever det så blir det ett problem. Det är så kvinnor fungerar och det är därför det är så svårt att respektera er.

Och det är därför vi har situationen som beskrivs i artikeln i TS. När jämställdhetsmålen missas åt "fel" håll så är det ingen som bryr sig för det drabbar inte kvinnor.

Kanske finns det hopp om ett uppvaknande för dig när dina söner råkar ut för skiten.

Vad är det för lager? Jag har varit på två olika och där stod allt på pallar så det enda man behövde kunna var att köra truck. Förekom få om några alls tunga lyft (manuellt) Det som skulle plockas för hand var mindre relativt lätta saker.

Alltid bäst med mixade arbetsgrupper. Troligen var det övervikt killar/män på lagret därför valde de tjejen och gav henne truckutbildning så hon slapp de tunga lyften och staplade pallar istället.

Dessutom behöver företaget köpa in ett antal handliftar för i längden är det inte bra för gubbarna heller med en massa tunga lyft dag in och dag ut
Senast redigerad av MargoMCCCX 2026-06-21 kl. 22:07.
Citera
2026-06-21, 22:06
Medlem
Citat:

Fast om du vill hitta på hypotetiska scenarion så är det så bara. Jag kan inte relatera till ditt hittepå.
Citera
2026-06-21, 22:07
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX

Det finns många olika typer av lager.

Sakerna flyger inte upp på pallarna av sig självt, de kommer ofta i containrar från Kina och där finns ingen maxvikt, det kan vara en container full med kolli som väger 40kg styck.

På plocklager tror jag maxvikten för ett kolli är 25 kg, väger det mer så måste det finnas hjälpmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in