2026-06-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Alla klarar sig, alltid. Det är inte det debatten eller artikeln handlar om.

Jag förstår inte vad du syftar på i ditt sista stycke, vad menar du?
Det var du som undrade hur mina söner skulle klara sig och jag svarade.
Citera
2026-06-21, 20:57
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det var du som undrade hur mina söner skulle klara sig och jag svarade.

Ja, och jag förstod inte ditt svar. De kommer klara sig för att de aldrig trott att de varit priviligierade? Vad betyder det?
Citera
2026-06-21, 21:05
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Det finns studier som visar att män diskrimineras vid rekrytering till kvinnodominerade yrken. Motsvarande gäller inte för kvinnor som rekryteras till mansdominerade yrken.

Jag har sett jobbannonser där man uttryckligen skriver att "kvinnor uppmanas att söka". Detta till jobb där det är en ren nackdel att vara kvinna.

Vilka studier är det? Du kan säkert nämna några.

För vilka jobb är det en nackdel att vara kvinna?
Citera
2026-06-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ja, och jag förstod inte ditt svar. De kommer klara sig för att de aldrig trott att de varit priviligierade? Vad betyder det?
Att de förstår att de måste jobba för vad de vill uppnå. De får inget gratis.

Tar tillbaka ovanstående. Snarare har de förstått att de fått en massa gratis iom modersmål och att de ser svenska ut. Och att resten är upp till dem.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-06-21 kl. 21:14.
Citera
2026-06-21, 21:12
Medlem
Kvinnor är känslostyrda och ängsliga. Det blir därför sälla saker och ting gjort med en kvinna vid rodret. I stället ska det kännas av, hållas möten och diskuteras i all oändlighet. Man tar sedan känslosamma kortsiktiga beslut som kan få förödande konsekvenser. Det finns undantag såklart, Margaret Fetcher till exempel. Men såna kvinnor finns inte i Sverige.

Farlig utvecklingen, samhället behöver gå tillbaka till en övervikt på män i ledande positioner.
Citera
2026-06-21, 21:15
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Vilka studier är det? Du kan säkert nämna några.

För vilka jobb är det en nackdel att vara kvinna?

https://liu.se/nyhet/man-hindras-att-ta-sig-in-i-kvinnodominerade-yrken

Plockare i fryslager. Eller att lossa varor ur containrar för hand. Jag har jobbat med båda, för massa år sedan. Kvinnor orkar inte lyfta tungt, och klarar inte av kylan.

Bygg har jag ingen erfarenhet av men jag skulle tro att det är en hel del obekväma tunga lyft där med.
Citera
2026-06-21, 21:16
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Att de förstår att de måste jobba för vad de vill uppnå. De får inget gratis.

Tar tillbaka ovanstående. Snarare har de förstått att de fått en massa gratis iom modersmål och att de ser svenska ut. Och att resten är upp till dem.

Och vad säger du till dem när tjejen bredvid faktiskt får något gratis?
Citera
2026-06-21, 21:18
Medlem
Citat:
Och vad säger du till dem när tjejen bredvid faktiskt får något gratis?
Kan du ge ett exempel?
Citera
2026-06-21, 21:28
Medlem
Du tycker man ska väga folk på akuten🙂. Ett antal extra kilo och ingen vård.

Du vet att USA betalar dubbelt så hög andel av BNP per person för sjukvård som Canada, ändå saknar en ganska stor andel Amerikaner skydd vid sjukdom.

Kan du ge något exempel på land med helt privatiserad sjukvård som har en god och jämlik folkhälsa.

Citat:
Jag skiter i hur majoriteten tycker att det ska vara. Om jag kan betala för att gå före ett rökande fetto i kön så gör jag det. Alla har råd med en privat sjukförsäkring, det handlar om prioriteringar.

Offentligt finansierad sjukvård producerar alltid köer, det ser likadant ut i andra länder.
Senast redigerad av Ed-Dearborn 2026-06-21 kl. 21:29. Anledning: Otydligt
Citera
2026-06-21, 21:28
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Kan du ge ett exempel?

Din grabb sommarjobbar på ett lager tillsammans med en tjej. Företaget lägger ut en annons där man ska fastanställa en person.

Din son och tjejen han jobbar med söker tjänsten. I annonsen står att kvinnor uppmanas att söka. Tjejen får tjänsten.

Din son har under tiden som sommarjobbare fått hjälpa tjejen flera gånger med tyngre lyft. Vissa arbetsuppgifter sätter arbetsledaren inte tjejen på eftersom det är tyngre uppgifter som är jobbiga för tjejen att utföra men som din stora starka son inte har några problem med. I övrigt har båda skött sig bra.
Citera
2026-06-21, 21:30
Medlem
Citat:
Din grabb sommarjobbar på ett lager tillsammans med en tjej. Företaget lägger ut en annons där man ska fastanställa en person.

Din son och tjejen han jobbar med söker tjänsten. I annonsen står att kvinnor uppmanas att söka. Tjejen får tjänsten.

Din son har under tiden som sommarjobbare fått hjälpa tjejen flera gånger med tyngre lyft. Vissa arbetsuppgifter sätter arbetsledaren inte tjejen på eftersom det är tyngre uppgifter som är jobbiga för tjejen att utföra men som din stora starka son inte har några problem med. I övrigt har båda skött sig bra.
Mina söner har akademiska ambitioner. Och sommarjobbar. Ser inte varför de ska bry sig om ett fast jobb på ett lager då de själva siktar högre.
Citera
2026-06-21, 21:34
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Du tycker man ska väga folk på akuten🙂. Ett antal extra kilo och ingen vård.

Du vet att USA betalar dubbelt så hög andel av BNP per person som Canada, ändå saknar en ganska stor andel Amerikaner skydd vid sjukdom.

Kan du ge något exempel på land med helt privatiserad sjukvård som har en god och jämlik folkhälsa.

Jag tror inte du förstod mig första gången. Jag skiter i jämlikhet. Jämlikhet är dåligt, jämlikhetsmål slutar alltid med att alla ska ha det lika dåligt. Det är perverst.

USAs system är korrupt, det behöver inte vara så. Trots det har de världens bästa sjukvård, för de som kan betala. Svensk sjukvård är kass i jämförelse, även utan köer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in