2026-06-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
När det saknade könet är män så går det bra att anställa hur man vill. När det saknade könet är kvinnor så blir det bakläxa i regleringsbrevet.

Återigen, Läs artikeln istället för att associera fritt.

Att jämställdhetsmyndigheten, har en kraftig majoritet av kvinnor kan ju ha en fullständigt naturlig förklaring av att det är betydligt mer kvinnor än män, som har utbildning på ämnet och haft/ har intresset för att arbeta på området...(men jag kan ha fel på det senare)
Och att jämställdhetsmyndigheten plötsligt skulle börja anställa div antifeminister, som säkert önskas av flashbacks mobb, är ju högst osannolikt och rejält kontraproduktivt.
Vore superbra om fler män kom in och började jobba, men då måste ju killar skaffa sig passande utbildning och söka sig dit.
Citera
2026-06-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det gör ju att individer av ett underrepresenterat kön enklare får jobb. De blir alltså positivt särbehandlade.

Kvotering görs även till bolagsstyrelser via EU, samt genom mål om ett viss kvot författare, filmskapare, professorer etc.

Fast nu är inte alla av kvinnokön underpresenterande alla av manskön. Förstår de tär obegripligt för vissa "underpreseterande" att fatta men så är det alltså.
Citera
2026-06-22, 21:04
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Nej, men jag är övertygad om att man har bättre jobbtrygghet på polismyndigheten än på Volvo.

Ju sämre polisen är desto mer pengar får de. Dessa pengar går till att vända papper, rekrytera kvinnor och blattar och att utveckla tjusiga strategier istället för att utreda brott.

Jo fast Volvo har nog också rätt hög anställningstrygghet

De rekryterar troligen män också.

Överlag har väl poliskåren dragits med dåligt ledarskap från och till, men jag har för mig att där sitter både män och kvinnor i ledningen så någon positiv särbehandling åt någotdera hållen verkar de inte behöva
Citera
2026-06-22, 21:13
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att jämställdhetsmyndigheten, har en kraftig majoritet av kvinnor kan ju ha en fullständigt naturlig förklaring av att det är betydligt mer kvinnor än män, som har utbildning på ämnet och haft/ har intresset för att arbeta på området...(men jag kan ha fel på det senare)
Och att jämställdhetsmyndigheten plötsligt skulle börja anställa div antifeminister, som säkert önskas av flashbacks mobb, är ju högst osannolikt och rejält kontraproduktivt.
Vore superbra om fler män kom in och började jobba, men då måste ju killar skaffa sig passande utbildning och söka sig dit.

Läs artikeln!

Det handlar inte bara om Jämställdhetsmyndigheten. 55% av alla myndigheter är kvinnodominerade. 7% är mansdominerade. Mansdominerade myndigheter instruerades att bli mer jämställda medan INGEN av de kvinnodominerade myndigheterna instruerades att bli mer jämställda.
Citera
2026-06-22, 21:26
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Jo fast Volvo har nog också rätt hög anställningstrygghet

De rekryterar troligen män också.

Överlag har väl poliskåren dragits med dåligt ledarskap från och till, men jag har för mig att där sitter både män och kvinnor i ledningen så någon positiv särbehandling åt någotdera hållen verkar de inte behöva

Volvo var ett exempel på en privat arbetsgivare. Anställningstryggheten är större inom offentlig sektor. Kvinnor älskar trygghet så det är inget mysterium varför kvinnor är överrepresenterade där.
Citera
2026-06-22, 21:36
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Jag håller med dig. Jag tycker inte heller det är några problem med kvinnoöverskottet på högskolorna och inom statlig och kommunal organisation.

Och det var heller inte vad jag skrev. Skolan är anpassad för kvinnor, med flum och avsaknad av disciplin i lägre årskurser och feministisk indoktrinering och favorisering i högskolor.
Citera
2026-06-22, 21:37
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast nu är inte alla av kvinnokön underpresenterande alla av manskön. Förstår de tär obegripligt för vissa "underpreseterande" att fatta men så är det alltså.

Vad menar du?
Citera
2026-06-22, 22:03
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Volvo var ett exempel på en privat arbetsgivare. Anställningstryggheten är större inom offentlig sektor. Kvinnor älskar trygghet så det är inget mysterium varför kvinnor är överrepresenterade där.

Ja kvinnor älskar trygghet, liksom de flesta män

Nej, det är inget mysterium att kvinnor är överrepresenterade inom offentlig sektor då majoriteten inom offentlig sektor är kvinnor
Citera
2026-06-22, 22:28
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ja kvinnor älskar trygghet, liksom de flesta män

Nej, det är inget mysterium att kvinnor är överrepresenterade inom offentlig sektor då majoriteten inom offentlig sektor är kvinnor

Den här diskussionen började på inlägg #159

De minst produktiva arbetarna hamnar i offentlig sektor.

Kvinnor är överrepresenterade inom offentlig sektor. Dra dina egna slutsatser.
Citera
2026-06-22, 22:31
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Den här diskussionen började på inlägg #159

De minst produktiva arbetarna hamnar i offentlig sektor.

Kvinnor är överrepresenterade inom offentlig sektor. Dra dina egna slutsatser.

Jag tror de minst produktiva arbetarna befinner sig i privat sektor, inom it och programmering och sånt, för de är snart arbetslösa allihop

Sjuksköterskor som troligen är de mest produktiva arbetarna i samhället kommer ha jobb ett tag till, kanske så länge människan finns

Mäns låtsasjobb försvinner i en rasande takt nu. Sitta och trycka på knappar bakom en skärm är blasé. De kan ju ta jobb inom vården och balansera upp siffrorna vetja. Göra lite riktig nytta för en gångs skull
Senast redigerad av MargoMCCCX 2026-06-22 kl. 22:39.
Citera
2026-06-22, 22:42
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jag tror de minst produktiva arbetarna befinner sig i privat sektor, inom it och programmering och sånt, för de är snart arbetslösa allihop

Sjuksköterskor som troligen är de mest produktiva arbetarna i samhället kommer ha jobb ett tag till, kanske så länge människan finns

Mäns låtsasjobb försvinner i en rasande takt nu. Sitta och trycka på knappar bakom en skärm är blasé. De kan ju ta jobb inom vården och balansera upp siffrorna vetja. Göra lite riktig nytta för en gångs skull

Det är ju precis det jag säger. Är du inte produktiv i privat sektor så blir du av med jobbet förr eller senare. I offentlig sektor blir du på sin höjd omplacerad.
Citera
2026-06-22, 22:52
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Det är ju precis det jag säger. Är du inte produktiv i privat sektor så blir du av med jobbet förr eller senare. I offentlig sektor blir du på sin höjd omplacerad.

Ja ok du syftade på nån enstaka chef. Ja det kan jag hålla med om.

Men de som jobbar på golvet inom vården gör fortfarande ett mycket viktigare arbete än it-killarna och programmerna. Arbetslösa eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in