Citat:
Ursprungligen postat av
EmilenL
Det är Klarna som ska vara Företag (motpart) och inte Eneba. Eneba är bara en marknadsplats där säljarföretag kan sälja vouchers. Eneba bryter dock mot EU Digital Services Act artikel 30.7 genom att inte ange uppgifter om säljarföretagen, t ex address, organisationsummer m.m. utan skriver bara ut en anonym titel på företagen såsom "Ultimate Deals" och liknande. Eneba är alltså inte säljare utan bara en förmedlare. All kommunikation med säljaren sker dock via Eneba enligt villkoren.
Notera att om man väljer alternativet att företaget (Klarna) inte har svarat ska man vänta minst fyra veckor innan man fyller i anmälan. Så vänta antingen fyra veckor alternativt välj alternativet "Företaget svarade nej" (de har ju trots allt tagit bort att fakturorna ska pausas och återupptagit dem).
Så något sånt här borde väl fungera:
Kategori: köp av tjänst
Har du rätt att rikta krav mot företaget?: ja
Har företaget sagt nej till ditt krav?: ja
Beskriv tjänsten: presentkort laddat med ett visst belopp, som kan lösas in hos Binance med hjälp av den kod som levereras digitalt, varpå ett eller flera köp med laddat belopp därefter kan genomföras.
Beskriv hur köpet gick till: genom webshop på eneba.com. För varje köp har Klarna skickat mig en faktura (som ännu ej är betald).
Har du meddelat företaget att du vill ångra eller slippa ifrån avtalet?: ja (ange datum när du kontaktade säljaren första gången, alltså inte Klarna)
Skriftligt avtal: ladda upp orderbekräftelse eller liknande för varje köp
Vad handlar tvisten mot företaget om?: något annat, jag vill utnyttja min ångerrätt
När klagade du första gången till företaget?
Ange datum när du kontaktade Klarna. Skriv att du krävde betalningsbefrielse i och med korrekt utövad ångerrätt mot säljaren.
Har företaget sagt nej?: säg ja och beskriv att du fick ett standardsvar där det stod att betalningskravet återupptogs med hänvisning till att efterfrågad information inte skickats in, trots att du skickat med en kopia på meddelandet där du utövat ångerrätten mot säljaren, samt all efterfrågad information som rimligtvis kunde bifogas.
Vad begär du av företaget?: betalningsbefrielse samt ersättning för avgiften på 150 kr till ARN
Hur motiverar du ditt krav?:
Konsumentverket skriver på sin hemsida att presentkort omfattas av ångerrätten.
Jag har utövat ångerrätten genom att meddela säljaren i rätt tid. Klarna har därför inte rätt till betalning enligt 2 kap 16 § distansavtalslagen, 29 § konsumentkreditlagen, alternativt 27 § skuldebrevslagen.
Tjänsten har enligt min uppfattning inte påbörjats då jag inte löst in presentkorten än. Jag har i vart fall inte uttryckligen samtyckt till att tjänsten ska påbörjas. Tjänsten har inte heller delvis utförts eller fullbordats i och med att värdet inte utnyttjats överhuvudtaget. Jag har heller inte gått med på eller medgett att ångerrätten skulle upphöra vid någon viss tidpunkt.
Vidare har jag inte heller fått fullständig information om ångerrätten, t ex standardblanketten.
Extra bilagor: du kan ju skicka med någon form av kopia av meddelande till Klarna där det framgår att du vill att fakturorna ska tas bort, samt deras sista svar "vi har återupptagit fakturorna pga utebliven information". Skicka också med kopia på meddelandet till säljaren där det framgår att du utövar ångerrätten.
Kostar 150 att göra anmälan. Innan jag gör den, det jag sparat är:
-skärmbild på alla orders
-skärmbild på mitt mail till eneba (fick aldrig svar)
-skärmbild på klarnas standardsvar och att de startade igång fakturorna igen.
Här är frågorna på ARN. Hur svarar vi?:
Har du ett avtal med företaget du anmäler? Eller anser du dig ha rätt att rikta ett krav mot företaget av annan anledning, såsom garanti, villkor, försäkring eller kreditförhållande?
Ja
Nej
Vet inte
Har tvisten prövats eller pågår prövning av Kronofogden, domstol eller nämnd, eller kan den prövas av en annan nämnd?
Ja
Nej
Vet inte
Skickas denna anmälan in inom ett år från första gången du klagade till företaget?
Ja
Nej
Har företaget som anmälan riktas mot gått i konkurs?
Ja
Nej
Gäller tvisten något av följande?
(Annat)
Uppgår värdet av det du kräver till minst 750 kronor?
Ja
Nej
Har företaget sagt nej till ditt krav?
Ja
Nej
Företaget har inte svarat
Vem är anmälare?
Jag
Motpart
Med motpart menar vi företaget eller näringsidkaren som du har en tvist med.
När vi ber företaget att svara på din anmälan använder vi de kontaktuppgifter som vi har fått från dig. Det är därför viktigt att dessa uppgifter är korrekta.
Företagets namn
Företagets adress
Postnummer
Telefon
Vad har du köpt för tjänst?
Beskriv tjänsten
Priset på tjänsten (SEK)
Hur mycket har betalats hittills? (SEK)
När beställde du tjänsten?
(Ska jag skriva varje giftcard en för en datumen?)
Har du bindningstid?
Ja
Nej
Finns det ett avtalat slutdatum?
Ja
Nej
Hur köpte du tjänsten?
På internet
Beskriv hur köpet gick till
Har du meddelat företaget att du vill ångra eller slippa ifrån avtalet?
Ja
Nej
Fick du ett skriftligt avtal, kvitto eller offert för köpet?
Ja
Nej
(Om ja: Skriftligt avtal
Visa tips om bevisning
Ladda upp skriftligt avtal, offert, orderbekräftelse eller kvitto som bekräftar köpet.)
Fick du garanti?
Ja, skriftligt
Ja, muntligt
Nej
Vet inte
Vad handlar tvisten mot Klarna om?
Du kan välja flera alternativ
Fel
Pris
Dröjsmål (försening)
Någonting annat
När klagade du första gången till Klarna?
Om ärendet avvisas för att du klagar för sent får du inte tillbaka avgiften.
Vad krävde du av Klarna?
Har Klarna sagt nej till kravet?
Ja
Delvis
Nej
Vad svarade eller gjorde Klarna och vad gick de med på?
Vad är ditt krav nu?
Visa info om kravet
Här ska du skriva det du vill att nämnden ska besluta.
Om du har olika krav måste du rangordna dem utifrån vad du helst vill.
Om du begär ersättning i pengar måste du ange ett exakt belopp och skriva hur du har räknat fram det. Exempel: 1 000 kr = 600 kr för X + 400 kr för Y.
Nämnden kan inte pröva krav på ideellt skadestånd.
Ditt krav måste överstiga värdegränsen (läs mer om värdegränser här). Avgiften för att göra en anmälan räknas inte in i det beloppet. Om ditt ärende avvisas får du inte tillbaka avgiften.
Vad begär du av Klarna?
Förklara varför du tycker att du har rätt till det du begär. Skriv gärna i punktform.
Hur motiverar du ditt krav?