2026-08-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Läs TS första 4-5 inlägg i tråden och se om du fortfarande tror på det. Man kan ju tycka att det är korkat att blåljuga i en anmälan till ARN om saker som är pissenkla att dubbelkolla.

Om nu koderna inte ens fungerade ska man väl dessutom reklamera köpet av den anledningen och inte hålla på och strula med ångerrätt?

Ville han skademinimera kunde han växlat in koderna och sedan sålt crypton, men de kanske blev svårt om de var bortspelade..

Funkar verkligen det där med att säljaren inte följt reglerna om info kring ångerrätten vid distansköp så är det väl det och bara det man ska köra på, inte någon halvljugen mittimellan variant
Det är nog i princip omöjligt för ARN eller Klarna, och förmodligen för Eneba också att kontrollera huruvida beloppet lösts in och sedan utnyttjats, i och med att det ju är Binance som har koll på detta.

Om presentkortet lösts in och beloppet redan utnyttjats delvis eller helt skulle motiveringen till ARN kunna ändras till följande:

Konsumentverket skriver på sin hemsida att presentkort omfattas av ångerrätten.
Jag har utövat ångerrätten genom att meddela säljaren i rätt tid. Klarna har därför inte rätt till betalning enligt 2 kap 16 § distansavtalslagen, 29 § konsumentkreditlagen, alternativt 27 § skuldebrevslagen.
Tjänsten påbörjas enligt min uppfattning inte tidigare än då man löser in presentkortet. Jag har i vart fall inte uttryckligen samtyckt till att tjänsten ska påbörjas. Jag har heller inte gått med på eller medgett att ångerrätten skulle upphöra vid någon viss tidpunkt.
Vidare har jag inte heller fått fullständig information om ångerrätten, t ex standardblanketten. Säljaren har därför ingen rätt till ersättning för delvis eller helt utförd tjänst. Dessutom har kreditavtalet med Klarna oavsett upphört i och med att ångerrätten utövats, i enlighet med 2 kap 16 § distansavtalslagen.

Om presentkorten inte lösts in och använts än skulle jag dock använda den motiveringen jag skrev i förra posten.
Citera
2026-08-04, 20:23
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilenL
Det är nog i princip omöjligt för ARN eller Klarna, och förmodligen för Eneba också att kontrollera huruvida beloppet lösts in och sedan utnyttjats, i och med att det ju är Binance som har koll på detta.

Om presentkortet lösts in och beloppet redan utnyttjats delvis eller helt skulle motiveringen till ARN kunna ändras till följande:

Jag har utövat ångerrätten genom att meddela säljaren i rätt tid. Klarna har därför inte rätt till betalning enligt 2 kap 16 § distansavtalslagen, 29 § konsumentkreditlagen, alternativt 27 § skuldebrevslagen.
Tjänsten påbörjas enligt min uppfattning inte tidigare än då man löser in presentkortet. Jag har i vart fall inte uttryckligen samtyckt till att tjänsten ska påbörjas. Jag har heller inte gått med på eller medgett att ångerrätten skulle upphöra vid någon viss tidpunkt.
Vidare har jag inte heller fått fullständig information om ångerrätten, t ex standardblanketten. Säljaren har därför ingen rätt till ersättning för delvis eller helt utförd tjänst. Dessutom har kreditavtalet med Klarna oavsett upphört i och med att ångerrätten utövats, i enlighet med 2 kap 16 § distansavtalslagen.

Om presentkorten inte lösts in och använts än skulle jag dock använda den motiveringen jag skrev i förra posten.

Går detta igenom vet jag många som kan tänka sig lite jobb för gratis bitcoins. Oj oj hoppas det funkar så alla kan utnyttja detta hos klarna.

Låna 100 lax för köp av bitcoins. Sedan när allt ligger gömt i plånboken bara att ångra lånet!

Hoppas det sänker hela klarna
Citera
2026-08-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Läs TS första 4-5 inlägg i tråden och se om du fortfarande tror på det. Man kan ju tycka att det är korkat att blåljuga i en anmälan till ARN om saker som är pissenkla att dubbelkolla.

Om nu koderna inte ens fungerade ska man väl dessutom reklamera köpet av den anledningen och inte hålla på och strula med ångerrätt?

Ville han skademinimera kunde han växlat in koderna och sedan sålt crypton, men de kanske blev svårt om de var bortspelade..

Funkar verkligen det där med att säljaren inte följt reglerna om info kring ångerrätten vid distansköp så är det väl det och bara det man ska köra på, inte någon halvljugen mittimellan variant
Så hur kommer det sig att Eneba ignorerat mig sen 22 Juni? De har inte svarat alls.
Citera
2026-08-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleJagarKanin
Så hur kommer det sig att Eneba ignorerat mig sen 22 Juni? De har inte svarat alls.

De köper väl inte det här med ångerrätt på köpta, redan inlösta och spenderade koder för fem öre och bemödar sig därför inte ens med att svara? Det är väl min gissning
Citera
2026-08-04, 23:04
Medlem
Citat:
Det är Klarna som ska vara Företag (motpart) och inte Eneba. Eneba är bara en marknadsplats där säljarföretag kan sälja vouchers. Eneba bryter dock mot EU Digital Services Act artikel 30.7 genom att inte ange uppgifter om säljarföretagen, t ex address, organisationsummer m.m. utan skriver bara ut en anonym titel på företagen såsom "Ultimate Deals" och liknande. Eneba är alltså inte säljare utan bara en förmedlare. All kommunikation med säljaren sker dock via Eneba enligt villkoren.

Notera att om man väljer alternativet att företaget (Klarna) inte har svarat ska man vänta minst fyra veckor innan man fyller i anmälan. Så vänta antingen fyra veckor alternativt välj alternativet "Företaget svarade nej" (de har ju trots allt tagit bort att fakturorna ska pausas och återupptagit dem).

Så något sånt här borde väl fungera:

Kategori: köp av tjänst

Har du rätt att rikta krav mot företaget?: ja

Har företaget sagt nej till ditt krav?: ja

Beskriv tjänsten: presentkort laddat med ett visst belopp, som kan lösas in hos Binance med hjälp av den kod som levereras digitalt, varpå ett eller flera köp med laddat belopp därefter kan genomföras.

Beskriv hur köpet gick till: genom webshop på eneba.com. För varje köp har Klarna skickat mig en faktura (som ännu ej är betald).

Har du meddelat företaget att du vill ångra eller slippa ifrån avtalet?: ja (ange datum när du kontaktade säljaren första gången, alltså inte Klarna)

Skriftligt avtal: ladda upp orderbekräftelse eller liknande för varje köp

Vad handlar tvisten mot företaget om?: något annat, jag vill utnyttja min ångerrätt

När klagade du första gången till företaget?
Ange datum när du kontaktade Klarna. Skriv att du krävde betalningsbefrielse i och med korrekt utövad ångerrätt mot säljaren.

Har företaget sagt nej?: säg ja och beskriv att du fick ett standardsvar där det stod att betalningskravet återupptogs med hänvisning till att efterfrågad information inte skickats in, trots att du skickat med en kopia på meddelandet där du utövat ångerrätten mot säljaren, samt all efterfrågad information som rimligtvis kunde bifogas.

Vad begär du av företaget?: betalningsbefrielse samt ersättning för avgiften på 150 kr till ARN

Hur motiverar du ditt krav?:
Tjänsten har enligt min uppfattning inte påbörjats då jag inte löst in presentkorten än. Jag har i vart fall inte uttryckligen samtyckt till att tjänsten ska påbörjas. Tjänsten har inte heller delvis utförts eller fullbordats i och med att värdet inte utnyttjats överhuvudtaget. Jag har heller inte gått med på eller medgett att ångerrätten skulle upphöra vid någon viss tidpunkt.
Vidare har jag inte heller fått fullständig information om ångerrätten, t ex standardblanketten.

Extra bilagor: du kan ju skicka med någon form av kopia av meddelande till Klarna där det framgår att du vill att fakturorna ska tas bort, samt deras sista svar "vi har återupptagit fakturorna pga utebliven information". Skicka också med kopia på meddelandet till säljaren där det framgår att du utövar ångerrätten.

Kostar 150 att göra anmälan. Innan jag gör den, det jag sparat är:

-skärmbild på alla orders
-skärmbild på mitt mail till eneba (fick aldrig svar)
-skärmbild på klarnas standardsvar och att de startade igång fakturorna igen.

Här är frågorna på ARN. Hur svarar vi?:

Har du ett avtal med företaget du anmäler? Eller anser du dig ha rätt att rikta ett krav mot företaget av annan anledning, såsom garanti, villkor, försäkring eller kreditförhållande?
Ja
Nej
Vet inte

Har tvisten prövats eller pågår prövning av Kronofogden, domstol eller nämnd, eller kan den prövas av en annan nämnd?
Ja
Nej
Vet inte

Skickas denna anmälan in inom ett år från första gången du klagade till företaget?
Ja
Nej

Har företaget som anmälan riktas mot gått i konkurs?
Ja
Nej

Gäller tvisten något av följande?
(Annat)

Uppgår värdet av det du kräver till minst 750 kronor?
Ja
Nej

Har företaget sagt nej till ditt krav?
Ja
Nej
Företaget har inte svarat

Vem är anmälare?
Jag

Motpart
Med motpart menar vi företaget eller näringsidkaren som du har en tvist med.

När vi ber företaget att svara på din anmälan använder vi de kontaktuppgifter som vi har fått från dig. Det är därför viktigt att dessa uppgifter är korrekta.

Företagets namn
Företagets adress
Postnummer
Telefon

Vad har du köpt för tjänst?

Beskriv tjänsten

Priset på tjänsten (SEK)
Hur mycket har betalats hittills? (SEK)

När beställde du tjänsten?
(Ska jag skriva varje giftcard en för en datumen?)

Har du bindningstid?
Ja
Nej

Finns det ett avtalat slutdatum?
Ja
Nej

Hur köpte du tjänsten?
På internet

Beskriv hur köpet gick till

Har du meddelat företaget att du vill ångra eller slippa ifrån avtalet?
Ja
Nej

Fick du ett skriftligt avtal, kvitto eller offert för köpet?
Ja
Nej
(Om ja: Skriftligt avtal
Visa tips om bevisning
Ladda upp skriftligt avtal, offert, orderbekräftelse eller kvitto som bekräftar köpet.)

Fick du garanti?
Ja, skriftligt
Ja, muntligt
Nej
Vet inte

Vad handlar tvisten mot Klarna om?

Du kan välja flera alternativ
Fel
Pris
Dröjsmål (försening)
Någonting annat

När klagade du första gången till Klarna?
Om ärendet avvisas för att du klagar för sent får du inte tillbaka avgiften.

Vad krävde du av Klarna?

Har Klarna sagt nej till kravet?
Ja
Delvis
Nej

Vad svarade eller gjorde Klarna och vad gick de med på?

Vad är ditt krav nu?
Visa info om kravet
Här ska du skriva det du vill att nämnden ska besluta.

Om du har olika krav måste du rangordna dem utifrån vad du helst vill.

Om du begär ersättning i pengar måste du ange ett exakt belopp och skriva hur du har räknat fram det. Exempel: 1 000 kr = 600 kr för X + 400 kr för Y.

Nämnden kan inte pröva krav på ideellt skadestånd.

Ditt krav måste överstiga värdegränsen (läs mer om värdegränser här). Avgiften för att göra en anmälan räknas inte in i det beloppet. Om ditt ärende avvisas får du inte tillbaka avgiften.

Vad begär du av Klarna?

Förklara varför du tycker att du har rätt till det du begär. Skriv gärna i punktform.

Hur motiverar du ditt krav?
Citera
2026-08-04, 23:48
Medlem
Hur var det med tidsfristen i Klarnas steg 2, har det gått 10 arbetsdagar, dvs 2 veckor än? Du kanske borde vänta till dess innan du skickar till ARN.

Här är svaren:

Har du ett avtal med företaget du anmäler? Eller anser du dig ha rätt att rikta ett krav mot företaget av annan anledning, såsom garanti, villkor, försäkring eller kreditförhållande?
Ja

Har tvisten prövats eller pågår prövning av Kronofogden, domstol eller nämnd, eller kan den prövas av en annan nämnd?
Nej

Skickas denna anmälan in inom ett år från första gången du klagade till företaget?
Ja

Nej

(Annat)

Ja

Ja

Vem är anmälare?
Jag

Motpart

När vi ber företaget att svara på din anmälan använder vi de kontaktuppgifter som vi har fått från dig. Det är därför viktigt att dessa uppgifter är korrekta.

Företagets namn: Klarna Bank AB
Företagets adress: Sveavägen 46
Postnummer: 111 34
Företagets e-post: jag har ingen
Telefon: jag har ingen

Beskriv tjänsten
presentkort laddat med ett visst belopp, som kan lösas in hos Binance med hjälp av den kod som levereras digitalt, varpå ett eller flera köp genom att utnyttja laddat belopp därefter kan genomföras.

Priset på tjänsten (SEK): fyll i själv
Hur mycket har betalats hittills? (SEK): 0

(Ska jag skriva varje giftcard en för en datumen?): du kan väl ta första datumet. Bara det framgår av alla orderbekräftelser du bifogar bör det vara lungt

Har du bindningstid?
Nej

Nej

Hur köpte du tjänsten?
På internet

genom webshop på eneba.com. För varje köp har Klarna skickat mig en faktura (som ännu ej är betald).

Ja

Ja
Visa tips om bevisning
Ladda upp skriftligt avtal, offert, orderbekräftelse eller kvitto som bekräftar köpet.)

Fick du garanti?
Nej

Någonting annat

När klagade du första gången till Klarna?: fyll i själv

Vad krävde du av Klarna?
betalningsbefrielse i och med korrekt utövad ångerrätt mot säljaren

Ja

fick ett standardsvar där det stod att de inte kan fortsätta sin undersökning och att betalningskravet återupptogs med hänvisning till att efterfrågad information inte skickats in, trots att jag skickat med en kopia på meddelandet där jag utövat ångerrätten mot säljaren (som aldrig svarade), samt all efterfrågad information som rimligtvis kunde bifogas. Man hamnar därefter i en oändlig loop med samma svar med vad jag gissar är en chatbot.

Vad begär du av Klarna?
Att Klarna ska makulera fakturorna (betalningsbefrielse) och ersätta mig med avgiften på 150 kr till ARN

Tjänsten har enligt min uppfattning inte påbörjats då jag inte löst in presentkorten än. Jag har i vart fall inte uttryckligen samtyckt till att tjänsten ska påbörjas. Tjänsten har inte heller delvis utförts eller fullbordats i och med att värdet inte utnyttjats överhuvudtaget. Jag har heller inte gått med på eller medgett att ångerrätten skulle upphöra vid någon viss tidpunkt.
Vidare har jag inte heller fått fullständig information om ångerrätten, t ex standardblanketten.

Att bifoga:
-skärmbild på alla orders (gärna också email med orderbekräftelse eller liknande om du fått sådana)
-skärmbild på mail till eneba där ångerrätten utövas (fick aldrig svar)
Citera
2026-08-05, 23:17
Medlem
Citat:
Hur var det med tidsfristen i Klarnas steg 2, har det gått 10 arbetsdagar, dvs 2 veckor än? Du kanske borde vänta till dess innan du skickar till ARN.

Här är svaren:

Ja

Nej

Ja

Nej

(Annat)

Ja

Ja

Vem är anmälare?
Jag

Motpart

Beskriv tjänsten
presentkort laddat med ett visst belopp, som kan lösas in hos Binance med hjälp av den kod som levereras digitalt, varpå ett eller flera köp genom att utnyttja laddat belopp därefter kan genomföras.

(Ska jag skriva varje giftcard en för en datumen?): du kan väl ta första datumet. Bara det framgår av alla orderbekräftelser du bifogar bör det vara lungt

Har du bindningstid?
Nej

Nej

Hur köpte du tjänsten?
På internet

genom webshop på eneba.com. För varje köp har Klarna skickat mig en faktura (som ännu ej är betald).

Ja

Ja
Visa tips om bevisning

Fick du garanti?
Nej

Någonting annat

Vad krävde du av Klarna?

Ja

fick ett standardsvar där det stod att de inte kan fortsätta sin undersökning och att betalningskravet återupptogs med hänvisning till att efterfrågad information inte skickats in, trots att jag skickat med en kopia på meddelandet där jag utövat ångerrätten mot säljaren (som aldrig svarade), samt all efterfrågad information som rimligtvis kunde bifogas. Man hamnar därefter i en oändlig loop med samma svar med vad jag gissar är en chatbot.

Vad begär du av Klarna?
Att Klarna ska makulera fakturorna (betalningsbefrielse) och ersätta mig med avgiften på 150 kr till ARN

Att bifoga:
-skärmbild på alla orders (gärna också email med orderbekräftelse eller liknande om du fått sådana)
Är det bättre att jag avvaktar med klarna eller ska jag göra ARN anmälan direkt? Klarna verkar ta mer än 10 dagar och det är massa andra som klagat på att de är usla.
Citera
2026-08-06, 00:06
Medlem
Citat:

Här är svaren:

Ja

Nej

Ja

Nej

(Annat)

Ja

Ja

Vem är anmälare?
Jag

Motpart

Beskriv tjänsten

Har du bindningstid?
Nej

Nej

Hur köpte du tjänsten?
På internet

Ja

Ja
Visa tips om bevisning

Fick du garanti?
Nej

Någonting annat

Vad krävde du av Klarna?

Ja

Vad begär du av Klarna?

Att bifoga:
Skickat med allt nu. Får se vad ARN har att säga.

Edit:
Under tiden vad ska jag göra? Betala fakturor som förfaller eller låta det gå till inkasso och fortsätta bestrida? Aldrig gjort något liknande så det vore bra att veta..
Senast redigerad av KalleJagarKanin 2026-08-06 kl. 00:34.
Citera
2026-08-06, 05:26
Medlem
Citat:
Skickat med allt nu. Får se vad ARN har att säga.

Edit:
Under tiden vad ska jag göra? Betala fakturor som förfaller eller låta det gå till inkasso och fortsätta bestrida? Aldrig gjort något liknande så det vore bra att veta..
Återkom gärna sedan med beslutet.

Det första som händer är väl att Klarna ska ges möjlighet att yttra sig i ärendet till ARN. Detta borde väl gå relativt fort antar jag och det är möjligt att de ger med sig redan där. Så det finns väl ingen större mening med att betala innan dess i alla fall.

Om jag hade varit du hade jag fortsatt strunta i att betala och istället meddela Klarna att du anmält till ARN. Som tidigare sagt, om du på rätt sätt bestrider eventuellt betalningsföreläggande från Kronofogden får du ingen betalningsanmärkning. Sen vad jag vet så är det väl inte god inkassosed att skicka inkassokrav på en bestridd faktura.

Enligt 29 § konsumentkreditlagen har man rätt att få tillbaka pengarna av kreditgivaren även om man betalt dem till kreditgivaren, t ex vid utnyttjande av ångerrätten. För att denna paragraf ska kunna åberopas krävs dock att det handlar om ett "kreditköp", som i samma lag definieras som ett köp där kreditgivaren samarbetar med säljaren, alternativt att den köpta produkten uttryckligen anges i kreditavtalet. Enligt praxis anses merchant vid köp med kreditkort samarbeta med kortutgivaren (som ger krediten), genom kortsystemet. Men det saknas vad jag ser rättspraxis från domstolar om säljaren kan anses samarbeta med kortutgivaren när säljaren inte är merchant utan en mellanhand/ombud är merchant, vilken därefter på något sätt slussar vidare pengarna till säljaren. Mellanhanden och merchant är Eneba i ditt fall och säljaren är en tredje part ("Ultimate Deals" eller något annat fånigt namn verkar de typiskt sett heta). Enligt ARNs vägledande beslut i ärende 2009-10258 verkar det dock, till din fördel, att det även går bra om kreditgivaren har avtal med ett ombud för säljaren, istället för direkt med säljaren. Detta fall är det enda jag sett som tar upp situationen med ombud, så jag vet inte hur mycket vikt man ska lägga på ett enda ARN-beslut.

Därför har jag skrivit med "... alternativt 27 § skuldebrevslagen" som är en mer generell men dispositiv lagparagraf som innebär att när en rätt att få betalt lämnas över till någon (t ex när säljaren överlåter rätten att få betalt först till Eneba, varpå Eneba i sin tur överlåter rätten att få betalt till Klarna), så har inte mottagaren av rätten (Klarna) en "bättre rätt" än vad säljaren haft, ifall han inte överlåtit rätten att få betalt. Har du utövat ångerrätten har inte säljaren rätt att få betalt längre, och därmed inte heller Klarna. MEN, denna lagparagraf ger till skillnad från bestämmelserna i konsumentkreditlagen inte någon rätt att få en återbetalning om man redan har betalt. Har du redan betalt och därefter utövar ångerrätten kan alltså just den här paragrafen inte åberopas. Har du tvärtom först utövat ångerrätten och därefter ändå betalat är jag inte säker på vad som gäller. Man kan möjligtvis i en sådan situation argumentera för att kreditgivaren inte hade rätt att ta betalt efter att ångerrätten utövats, och av den anledningen borde kreditgivaren bli återbetalningsskyldig.

Så ditt rättsläge, dvs chans att få rätt, är enligt min uppfattning, beaktat ovan, aningen starkare om du inte betalar fakturorna. Skulle det dock bli så att både ARN och domstol dömer till Klarnas fördel så kommer du få behöva betala dröjsmålsränta och eventuella påminnelseavgifter m.m. Om ARN istället beslutar till din fördel vet jag inte heller hur sega Klarna kommer vara på att betala tillbaka pengarna, om du redan betalat.
Citera
2026-08-06, 07:33
Medlem
Citat:
Återkom gärna sedan med beslutet.

Det första som händer är väl att Klarna ska ges möjlighet att yttra sig i ärendet till ARN. Detta borde väl gå relativt fort antar jag och det är möjligt att de ger med sig redan där. Så det finns väl ingen större mening med att betala innan dess i alla fall.

Om jag hade varit du hade jag fortsatt strunta i att betala och istället meddela Klarna att du anmält till ARN. Som tidigare sagt, om du på rätt sätt bestrider eventuellt betalningsföreläggande från Kronofogden får du ingen betalningsanmärkning. Sen vad jag vet så är det väl inte god inkassosed att skicka inkassokrav på en bestridd faktura.

Enligt 29 § konsumentkreditlagen har man rätt att få tillbaka pengarna av kreditgivaren även om man betalt dem till kreditgivaren, t ex vid utnyttjande av ångerrätten. För att denna paragraf ska kunna åberopas krävs dock att det handlar om ett "kreditköp", som i samma lag definieras som ett köp där kreditgivaren samarbetar med säljaren, alternativt att den köpta produkten uttryckligen anges i kreditavtalet. Enligt praxis anses merchant vid köp med kreditkort samarbeta med kortutgivaren (som ger krediten), genom kortsystemet. Men det saknas vad jag ser rättspraxis från domstolar om säljaren kan anses samarbeta med kortutgivaren när säljaren inte är merchant utan en mellanhand/ombud är merchant, vilken därefter på något sätt slussar vidare pengarna till säljaren. Mellanhanden och merchant är Eneba i ditt fall och säljaren är en tredje part ("Ultimate Deals" eller något annat fånigt namn verkar de typiskt sett heta). Enligt ARNs vägledande beslut i ärende 2009-10258 verkar det dock, till din fördel, att det även går bra om kreditgivaren har avtal med ett ombud för säljaren, istället för direkt med säljaren. Detta fall är det enda jag sett som tar upp situationen med ombud, så jag vet inte hur mycket vikt man ska lägga på ett enda ARN-beslut.

Därför har jag skrivit med "... alternativt 27 § skuldebrevslagen" som är en mer generell men dispositiv lagparagraf som innebär att när en rätt att få betalt lämnas över till någon (t ex när säljaren överlåter rätten att få betalt först till Eneba, varpå Eneba i sin tur överlåter rätten att få betalt till Klarna), så har inte mottagaren av rätten (Klarna) en "bättre rätt" än vad säljaren haft, ifall han inte överlåtit rätten att få betalt. Har du utövat ångerrätten har inte säljaren rätt att få betalt längre, och därmed inte heller Klarna. MEN, denna lagparagraf ger till skillnad från bestämmelserna i konsumentkreditlagen inte någon rätt att få en återbetalning om man redan har betalt. Har du redan betalt och därefter utövar ångerrätten kan alltså just den här paragrafen inte åberopas. Har du tvärtom först utövat ångerrätten och därefter ändå betalat är jag inte säker på vad som gäller. Man kan möjligtvis i en sådan situation argumentera för att kreditgivaren inte hade rätt att ta betalt efter att ångerrätten utövats, och av den anledningen borde kreditgivaren bli återbetalningsskyldig.

Så ditt rättsläge, dvs chans att få rätt, är enligt min uppfattning, beaktat ovan, aningen starkare om du inte betalar fakturorna. Skulle det dock bli så att både ARN och domstol dömer till Klarnas fördel så kommer du få behöva betala dröjsmålsränta och eventuella påminnelseavgifter m.m. Om ARN istället beslutar till din fördel vet jag inte heller hur sega Klarna kommer vara på att betala tillbaka pengarna, om du redan betalat.
Det lär bli tufft. T.ex nu i Aug så har jag två fakturor aktiva på totalt ca 12.000 kr. Jag kan inte heller delbetala dessa då alternativet inte finns. Jag är väldigt tight på pengar just nu. Klarna verkar dock ha något program som kallas för ”hardship programme” eller nåt i den stilen.

Så m.a.o så vill jag nog gå på det spåret där jag bestrider inkasso + om det skulle gå så långt att det hamnar hos kronkalle. På ARN stod det att vissa ärenden kan ta från 6-12 mån. Låter galet.

Hur dyrt kan det bli för mig om ärendet hamnar hos tingsrätten? Jag har inte råd för sånt tror jag. Får väl ge in och ge upp snart.
Citera
2026-08-06, 12:20
Medlem
Citat:
Det lär bli tufft. T.ex nu i Aug så har jag två fakturor aktiva på totalt ca 12.000 kr. Jag kan inte heller delbetala dessa då alternativet inte finns. Jag är väldigt tight på pengar just nu. Klarna verkar dock ha något program som kallas för ”hardship programme” eller nåt i den stilen.

Så m.a.o så vill jag nog gå på det spåret där jag bestrider inkasso + om det skulle gå så långt att det hamnar hos kronkalle. På ARN stod det att vissa ärenden kan ta från 6-12 mån. Låter galet.

Hur dyrt kan det bli för mig om ärendet hamnar hos tingsrätten? Jag har inte råd för sånt tror jag. Får väl ge in och ge upp snart.
Vad jag förstått så brukar simpla ärenden hos ARN ta ca 3-4 månader den senaste tiden.

Eftersom du har ett case hos ARN har jag svårt att se varför Klarna skulle gå till domstol under tiden. För övrigt är deras affärsidé att tjäna ränta på folk som inte betalar i tid. Det vore därför dåligt för dem att omedelbart stämma folk i tingsrätt så fort förfallodagen passerar. Bättre för dem att vänta ett bra tag så att ränta kan ticka på.

Om det bestridda beloppet ligger under gränsen för ett "förenklat tvistemål" kan du komma billigt undan i rätten, om du skulle förlora där.
Citera
2026-08-13, 14:12
Medlem
Citat:
Vad jag förstått så brukar simpla ärenden hos ARN ta ca 3-4 månader den senaste tiden.

Eftersom du har ett case hos ARN har jag svårt att se varför Klarna skulle gå till domstol under tiden. För övrigt är deras affärsidé att tjäna ränta på folk som inte betalar i tid. Det vore därför dåligt för dem att omedelbart stämma folk i tingsrätt så fort förfallodagen passerar. Bättre för dem att vänta ett bra tag så att ränta kan ticka på.

Om det bestridda beloppet ligger under gränsen för ett "förenklat tvistemål" kan du komma billigt undan i rätten, om du skulle förlora där.

Fick uppdatering från ARN. Den summan som Klarna vill ha är på ca 60.000 kr men en del fakturor är fortfarande ”pausade”. Den summan som Klarna tvingar mig betala och inte pausar är en del av månadsfakturan för denna månad och sen nästa månad (typ ca ~30.000 kr).
Ska jag skicka screenshots på Klarna fakturorna som komplettering då eller vad vill de egentligen ha?

ARN:

Du behöver komplettera ditt ärende

Vi har tagit del av det du har skickat in. För att vi ska kunna handlägga ditt ärende behöver du skicka in mer information. Skicka in det underlag som vi frågar efter och svara på alla våra frågor, gärna i punktform.

Ange den totala summan du kräver att inte behöva betala.
Ge in kopior av de avier eller motsvarande du fått från Klarna.
Kompletteringen ska ha kommit in till oss senast den 2026-08-20. Du skickar den enklast genom att logga in på ditt ärende.

Vad händer om du inte kompletterar?

Om kompletteringen inte kommer in i tid eller inte är tillräcklig kan det vara så att nämnden inte kan pröva din anmälan. Anmälan kommer i så fall att avvisas vilket innebär att ärendet avslutas.

Om ditt ärende avvisas, får du inte tillbaka avgiften.

Information angående bevisning

Om du och företaget har olika uppfattningar kan du behöva bevisa att det du påstår stämmer. Tänk på att nämnden inte gör någon egen utredning. Vi kan inte heller ge råd eller vägledning i ett ärende. Det är alltså upp till dig att avgöra vilken bevisning som du vill att vi har tillgång till när vi fattar beslut i ditt ärende.

Nämnden kan inte ta emot bevis, dokument eller annat via länkar. Tänk på att inte skicka in för mycket material (exempelvis långa mejlkonversationer) eller kopior av det som redan finns inskickat eftersom nämnden inte kan pröva ärenden som är alltför omfattande. Nämnden kan inte heller pröva ärenden där parterna behöver höras muntligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in