2026-08-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleJagarKanin
Det lär bli tufft. T.ex nu i Aug så har jag två fakturor aktiva på totalt ca 12.000 kr. Jag kan inte heller delbetala dessa då alternativet inte finns. Jag är väldigt tight på pengar just nu. Klarna verkar dock ha något program som kallas för ”hardship programme” eller nåt i den stilen.

Så m.a.o så vill jag nog gå på det spåret där jag bestrider inkasso + om det skulle gå så långt att det hamnar hos kronkalle. På ARN stod det att vissa ärenden kan ta från 6-12 mån. Låter galet.

Hur dyrt kan det bli för mig om ärendet hamnar hos tingsrätten? Jag har inte råd för sånt tror jag. Får väl ge in och ge upp snart.

Du får väl göra klart för Klarna att fordran X och Y är tvistiga så du avser inte betala dem och fråga hur du ska göra för att betala fordran Z?
De får inte dra det till inkasso om fordran är tvistig.
Citera
2026-08-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleJagarKanin
Fick uppdatering från ARN. Den summan som Klarna vill ha är på ca 60.000 kr men en del fakturor är fortfarande ”pausade”. Den summan som Klarna tvingar mig betala och inte pausar är en del av månadsfakturan för denna månad och sen nästa månad (typ ca ~30.000 kr).
Ska jag skicka screenshots på Klarna fakturorna som komplettering då eller vad vill de egentligen ha?

Ange den totala summan du kräver att inte behöva betala.
Ge in kopior av de avier eller motsvarande du fått från Klarna.

Vad är status på de "pausade" fakturorna då? Jag trodde de återaktiverat alla.

Hur som helst, bäst är väl att du summerar beloppen på samtliga fakturor, inklusive de pausade.

Vad har du skickat in till ARN då, har du skickat in kopia på alla fakturor? Annars får du väl göra det. Alltså fakturorna från Klarna, inte orderbekräftelserna från säljaren.
Citera
2026-08-14, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du får väl göra klart för Klarna att fordran X och Y är tvistiga så du avser inte betala dem och fråga hur du ska göra för att betala fordran Z?
De får inte dra det till inkasso om fordran är tvistig.

Får och får.. är inte klarna halvkända för att dynga över tvistiga fakturor till sitt eget inkassobolag segoria för att mjölka avgifter?
Citera
2026-08-14, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Får och får.. är inte klarna halvkända för att dynga över tvistiga fakturor till sitt eget inkassobolag segoria för att mjölka avgifter?

Fast det spelar ju mindre roll, det är ju inga pengar de kan driva in senare när tvisten är avgjord.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in