Norra och kanske även största delen av jordaniens västbanken utgör Samaria.
Likt judarna där staden folket och området hade väldigt likt namn vad det så med Samarierna. De hade en stad ett område med typ samma namn som sig själva.
Deras religion är lik judarnas men har en individuell prägel. Samt de ses som en minioritet och har dubbla medborgarskap, både för Palestina och Israel.
Om deras heliga text.
"
Cirka 6000 skillnader finns mellan samariten och judarna Masoretisk text De flesta är mindre variationer i stavningen av ord eller grammatiska konstruktioner, men andra innebär betydande semantiska förändringar, såsom det unikt samaritiska budet för att bygga ett altare på Mount gerizim. "
Man fattar ju att när man läser om Samarierna att detta berg är heligt. Under Jordaniens annektering fick bara Samarierna besöka deras heliga berg en gång per år. Samt Jordanien bytte namn på platsen till Västbanken för att tvätta bort historia och knyta platsen till sig själv.
Många Samarier, den största delen flydde under denna tid till Israel. Men en rest av det Samariska folket bor fortfarande runt sitt älskade berg i sitt historiska hemland.
Samarierna var som jag förstår det ett talrikt folk för länge sedan. Men fördrivning och att de gjorde uppror har tunnat ut antalet, samt har man försökt att få de till att konvertera till Islam. Trots allt detta minns de fortfarande vilka de är och deras 3000 åriga tid i landet. Vilket är unikt.
Som minst tror jag att de var 100 personer nu är de ca 1000, så de är helt klart bara en rest av vad de en gång var.
Som jag förstår det hade Samarierna det ganska ok under tiden för Palestina mandatet, så har ju fallet inte varit under de 2000 år man försökt att förinta dem och även var det inte så kul under tiden Jordanien annekterade platsen.
Det bodde en del Samarier i staden Nablus Palestina men under intifadorna tvingade många att flytta från centrala Nablus till det området vid berget Gerizim, som ligger nära där och är som sagt deras heliga berg.
Samarierna har tagit en neutral ställning till Palestina Israel konflikten.
Det hade varit mer neutralt att kalla hela platsen för Samaria, min åsikt en ett namn uppkommit från en annektering, vilket normalt FN och världssamfundet är starkt emot.
Edit.
Karta på distrikt under Palestina mandatet där ett är Samaria.
https://en.wikipedia.org/wiki/Districts_of_Mandatory_Palestine
Som jag förstår det hette området även Samarien under romariket, i den senare delen var Samarien en under region i Palestina Prima där även judea var en under region. I ottomanska riket som jag förstår det delades inte platsen upp i regioner utan man kallade platserna för namnen som städerna hade. Men i detta är jag inte beläst så om någon annan känner till detta bättre hade det uppskattas att få en bättre syn.
Självklar under biblisk tid var det Samaria.