2026-06-23, 17:43
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej sluta ljug din jävla getknullare. Romarna fördrev många judar men inte alla. Judarna var en klar majoritet i större delen av området ända till 600-talet bortsett från Jerusalem.

Haha du blir så oerhört aggressiv ibland. Jag ljuger inte, för jag säger inte att det ÄR så. Jag säger att källorna jag hittat i ämnet påstår det.

Absolut öppen för att ändra åsikt om det finns någon annan vederlagd historieskrivning. Har du något bra?

Romarna var ganska ordentliga med att notera ned och föra protokoll vad det verkar pga ville ha ordning på skatterna, sen vet jag inte hur mycket av det som finns sparat idag.
Citera
2026-06-23, 17:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Haha du blir så oerhört aggressiv ibland. Jag ljuger inte, för jag säger inte att det ÄR så. Jag säger att källorna jag hittat i ämnet påstår det.

Vad är det för källor? Var har du läst att romarna fördrev samtliga judar och hur är det ens möjligt med tanke på hur många judiska böcker som skrevs i Israel under hela den här perioden?
Citera
2026-06-23, 17:57
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Vad är det för källor? Var har du läst att romarna fördrev samtliga judar och hur är det ens möjligt med tanke på hur många judiska böcker som skrevs i Israel under hela den här perioden?

Aha! Du vänder mot just ordvalet "alla judar"? Nej men fair enough, menade inte alla som i samtliga utan som i merparten.

Slarvigt uttryck. Däremot hävdas det att just merparten av judarna i området blev fördrivna därifrån av romarna.
Citera
2026-06-23, 18:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Aha! Du vänder mot just ordvalet "alla judar"? Nej men fair enough, menade inte alla som i samtliga utan som i merparten.

Slarvigt uttryck. Däremot hävdas det att just merparten av judarna i området blev fördrivna därifrån av romarna.

Men det stämmer inte. Judarna fördrevs från Jerusalem. I övriga området så befann de sig i majoritet ända till slutet på 600-talet, och invällarna var beduiner som inte hade koncept om markägande och dylikt. Det är därför det är så besvärligt att reda ut vem som stulit mark från vem, i synnerhet eftersom samtliga muslimska härskare legaliserat erövring av mark i lagstiftningen. Tittar du på palestinsk lagstiftning så är det fortfarande lagligt att erövra mark. Så jag lovar det är ingen rolig läsning att gå igenom den juridiska processen kring markägande och markstölder på Västbanken.
Citera
2026-06-23, 19:20
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:

Judar har ju gjort avtryck på området efter Romariket.

Den första tryckpressen i Israel/Palestina grundades 1577 i Safed av Eliezer och Abraham ben Isaac Ashkenazi De var ju Judar. Som jag förstår det fanns det många Judar i Safed speciellt i mitten av 1500-talet.

I Hebro, som ligger då i jordaniens västbank eller i det historiska Judea är ju Judarnas näst heligaste stad. Där byggde ju Judar 1540 Avraham Avinu-synagogan. Den blev väl som jag förstår det förstörd under Jordaniens annektering och användes då som djurstall, men har senare blivit uppbyggd igen.

Där höll man väl på med Kabbala. Du har ju skrivit nervärderande om den kabbala, så kanske inget man bör ta upp i din tråd.

Hebro ligger ju inte i någon av zonerna, som jag förstår det har de en egen uppdelning. H1 och H2 eller något liknande.

Hebro är Judarnas näst heligaste stad för där finns Makpelargrottan, där Abraham och Sara, Isak och Rebecka Jakob och Lea är begravna.
Eller? Någon histore kunnig eller Jude kanske kan berätta mer, det hade varit intressant.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-23 kl. 19:30.
Citera
2026-06-23, 20:40
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Romarna fördrev med start år 132 efter kristus alla judar från området som en följd av åtskilliga uppror.

Vad stämmer här egentligen?
Jag tror att de flesta håller med att Judar var i majoritet till i vart fall 300 e.kr.

Om judar var i majoritet till ca 640-talet är mer diskutabelt.

Men att det skulle vara som du fantiserar i din TS tror jag ingen tror förutom du då.

"In 638 CE, the Byzantine Empire lost the Levant to the Arab Islamic Empire. According to Moshe Gil, at the time of the Arab conquest in the 7th century, the majority of the population was Jewish or Samaritan.
According to one estimate, the Jews of Palestine numbered between 300,000 and 400,000 at the time.
"

Det fanns alltså som jag förstår det 5 stora platser där judar bodde vid denna tid. Jag tror inte man vet exakt hur många de var där av att det är diskutabelt. Men de var tillräckligt många för att kunna göra ett stort uppror 614 e.kr mot bysantinska styret vid invasionen som då var. Så få var de inte.

Jag tror att det bodde ca 700 000 i "Palestina" vid denna tid. Kristna, muslimer, samarier, judar och andra.

Finns även en teori att Judar var i majoritet till 500e.kr
https://www.templeisaiah.net/0-500-ce
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-23 kl. 20:59.
Citera
2026-06-24, 08:04
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Men det stämmer inte. Judarna fördrevs från Jerusalem. I övriga området så befann de sig i majoritet ända till slutet på 600-talet, och invällarna var beduiner som inte hade koncept om markägande och dylikt. Det är därför det är så besvärligt att reda ut vem som stulit mark från vem, i synnerhet eftersom samtliga muslimska härskare legaliserat erövring av mark i lagstiftningen. Tittar du på palestinsk lagstiftning så är det fortfarande lagligt att erövra mark. Så jag lovar det är ingen rolig läsning att gå igenom den juridiska processen kring markägande och markstölder på Västbanken.
Ja, för många Judar runt den tiden flyttade väl till norra delen alltså Galiléen runt då 132e.kr. Det blev ju centrum för judiskt liv då.

Det finns ju imponerade arkeologiska fynd i
Huqoq. Tunnlar eller skyddsrum.
Här kan man läsa lite om det.
https://embassies.gov.il/usa/en/news/impressive-hiding-complex-period-bar-kokhba-revolt-revealed-near-sea-galilee

Jerusalem som alla vet är ju Judarnas heligaste stad, var ju de förbjudna vid den tiden att ens närma sig.

I Hebro, judarnas näst heligaste stad, fanns det som jag förstår det under hela tiden en judisk befolkning, alltså de levde där i mer en 3 500 år. Hebro var kanske världens äldsta judiska samfund.

Den staden blev inte tom på Judar fören 1929 då de som är dagens Palistinier fick för sig att döda judar alltså Hebronmassakern och de som inte dödades blev tvångsförflyttade av säkerhets skäl. Sedan som skrivits förstördes templet i Hebro under Jordaniens annektering. Inte fören efter sexdagars kriget (1967) kunder judarna återvända. Det visar hur viktigt det är med Judisk närvaro i deras heligaste platser så de kan vara skyddade, eftersom man även i modern tid vill sudda ut dem och deras historia.

TS för denna tråd, ser ju inte ut att ha någon kunskap i ämnet. Helt fria fantasier i första inlägg.
Citera
2026-06-24, 13:37
Medlem
Citat:

Absolut öppen för att ändra åsikt om det finns någon annan vederlagd historieskrivning. Har du något bra?

Romarna var ganska ordentliga med att notera ned och föra protokoll vad det verkar pga ville ha ordning på skatterna, sen vet jag inte hur mycket av det som finns sparat idag.

Även om Melange är getknullaren så har han delvis rätt. Den romerska förstörelsen under Bar Kokba-revolten begränsades till Judeen och inte övriga Palestina. Judar portförbjöds från Jerusalem men drabbades i övrigt inte av någon utdragen romersk förföljelse. Långtifrån alla palestinska judar deltog i upproret och det stöddes heller inte av judar i diasporan. Vad vi vet så återbefolkades Judeen rätt snabbt.

Det som främst ändrade majoritetsförhållandena i Palestina till judarnas nackdel var kristen och arabisk kolonisering samt judisk utvandring. Babylon ersatte Jerusalem som judendomens centrum. I samma veva blev kristendomen statsreligion och kristna från väst byggde kyrkor och kloster och bosatte sig i Palestina.

Källan är The Cambridge History of Judaism, fjärde bandet.
Citera
2026-06-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Du skapade en tråd i detta för att förhoppningsvis förstå situationen och namnet.

Du svarar inte på mina frågor och speciellt en.

Kan du hitta ett annat exempel på när FN vill att vi ska använda ett namn som kommit till under en annektering?

Området kallas för Västbanken eftersom palestinierna själva kallar området för det (aḍ-Ḍiffah al-Ġarbiyyah).

Sionazister och judiska kolonisatörer utan rättmätigt anspråk till området tycker att det ska kallas för något annat. Ett helt egalt faktum.

Med undantag för ovan nämnda sionazister så har aldrig namnen "Judeen" och "Samarien" använts i modern tid. Här är en distriktsindelad karta från Palestinamandatet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_land_purchase_in_Palestine#/media/File:Palestine_Land_ownership_by_sub-district_(1945).jpg

Jenin, Nablus, Ramallah, Jerusalem och Hebron, inte Judeen och Samarien.

En tidigare indelning från den ottomanska epoken:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Modern_Palestine%2C_Illustrated_atlas%2C_and_moder n_history_of_the_World%2C_1851.jpg

Nablus, Jerusalem, El-Khulil, inte Judeen och Samarien.
Senast redigerad av EttTillKonto2 2026-06-24 kl. 14:20.
Citera
2026-06-24, 17:40
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Området kallas för Västbanken eftersom palestinierna själva kallar området för det (aḍ-Ḍiffah al-Ġarbiyyah).
Ibörjan då när Jordanien fortfarande annekterade området, fanns de som ville ingå i Jordanien och sedan mer Palestinska nationalister som ville bygga egen nation där av anledningen till mordet på Jordanska kungen Abdullah 1951 som gjordes av en Palestinsk nationalist.

Som jag förstår det accepterar palestinier nu namnet westbanken men de föredrar att använda namnet Palestina eftersom västbanken även tar bort den historiska anknytningen till dem. Men påstår du att de föredrar Västbanken och så även gjorde vid namnbytet eller bara accepterar det?

Helt klart rimligare att kalla det Palestina en västbanken, min åsikt.

Citat:
Sionazister och judiska kolonisatörer utan rättmätigt anspråk till området tycker att det ska kallas för något annat. Ett helt egalt faktum.

Med undantag för ovan nämnda sionazister så har aldrig namnen "Judeen" och "Samarien" använts i modern tid. Här är en distriktsindelad karta från Palestinamandatet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_land_purchase_in_Palestine#/media/File:Palestine_Land_ownership_by_sub-district_(1945).jpg

Jenin, Nablus, Ramallah, Jerusalem och Hebron, inte Judeen och Samarien.

En tidigare indelning från den ottomanska epoken:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Modern_Palestine%2C_Illustrated_atlas%2C_and_moder n_history_of_the_World%2C_1851.jpg

Nablus, Jerusalem, El-Khulil, inte Judeen och Samarien.
Här är en karta med district indelning där Samaria är ett distrikt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Districts_of_Mandatory_Palestine

Men som jag förstår det varierade det lite vad distrikten kallades och hur många de var under tiden för Palestina mandatet.

"The districts and sub-districts of Mandatory Palestine formed the first and second levels of administrative division and existed through the whole era of Mandatory Palestine, namely from 1920 to 1948. The number and territorial extent of the districts varied over time, as did their subdivision into sub-districts."

Från länken.

Så du känner inte heller till något tillfälle när FN vill använda ett namn som kommit från en annektering? Nej inte jag heller och då har jag letat. Så väldigt speciellt att FN gjorde ett undantag då när de normalt är så starkt emot det.
Citera
2026-06-24, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Som jag förstår det accepterar palestinier nu namnet westbanken men de föredrar att använda namnet Palestina eftersom västbanken även tar bort den historiska anknytningen till dem. Men påstår du att de föredrar Västbanken och så även gjorde vid namnbytet eller bara accepterar det?

Västbanken är namnet på området som Jordan annekterade 1949 och som Israel ockuperade 1967. Hela Palestina är betydligt större än bara Västbanken. Det är bara i din förvirrande hjärna som Västbanken och Palestina är samma sak.

Citat:
Här är en karta med district indelning där Samaria är ett distrikt.

Notera att "Samaria" inte alls har samma utsträckning som området judiska bosättare kallar för "Samarien". Vidare hittar du inte namnet på ottomanska kartor över Palestina.

Citat:
Så du känner inte heller till något tillfälle när FN vill använda ett namn som kommit från en annektering?

Jodå. Det annekterade område som tillkom under sionazisternas första krig 1948 kallar FN för "Israel".
Citera
2026-06-24, 18:13
Medlem
.nattramn.s avatar
Min uppfattning är att namnet Västbanken är ett historiskt övergrepp för alla folk som levt och lever där.

Jag har lite svårt att förstå hur man kan förespråka det. Som jag förstår det var det inte kul för Palestinierna, den delen av de som ville ha en egen nation.

Som jag förstår det var namnet Palestina förbjudet under jordaniens annektering.

The Jordanian rulers annexed the West Bank in 1950. As Transjordan now encompassed both the East and the West Bank, together with the annexation the name Transjordan was transformed into the (Hashemite Arab) Kingdom of Jordan. To enforce their claim, the authorities introduced the term ‘West Bank’ for the region, and it was forbidden to use a term which included the word ‘Palestine’ in official Jordanian documents
https://fanack.com/arab-palestinian-israeli-conflict/history-of-the-palestinian-israeli-conflict/the-west-bank-1948-1967/

Vad exakt är det i att förbjuda det historiska namnet Palestina och tvinga på de Västbanken som du gillade?

Citat:
Västbanken är namnet på området som Jordan annekterade 1949 och som Israel ockuperade 1967. Hela Palestina är betydligt större än bara Västbanken. Det är bara i din förvirrande hjärna som Västbanken och Palestina är samma sak.

Notera att "Samaria" inte alls har samma utsträckning som området judiska bosättare kallar för "Samarien". Vidare hittar du inte namnet på ottomanska kartor över Palestina.

Jodå. Det annekterade område som tillkom under sionazisternas första krig 1948 kallar FN för "Israel".
Här har du en länk till.

The “Jordanization” process was reinforced through a “de-Palestinization” policy: the term “Palestine” was banned from all official documents in May 1950, and Jordan's official school curriculum promoted the idea of the unified Kingdom as a “little Arab homeland.”
https://www.palquest.org/en/highlight/6586/palestinians-jordan-1948-1967

Full förståelse att en Palestinsk nationalist dödade kungen.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-24 kl. 18:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in