Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
Aha! Du vänder mot just ordvalet "alla judar"? Nej men fair enough, menade inte alla som i samtliga utan som i merparten.
Slarvigt uttryck. Däremot hävdas det att just merparten av judarna i området blev fördrivna därifrån av romarna.
Judar har ju gjort avtryck på området efter Romariket.
Den första tryckpressen i Israel/Palestina grundades 1577 i Safed av Eliezer och Abraham ben Isaac Ashkenazi De var ju Judar. Som jag förstår det fanns det många Judar i Safed speciellt i mitten av 1500-talet.
I Hebro, som ligger då i jordaniens västbank eller i det historiska Judea är ju Judarnas näst heligaste stad. Där byggde ju Judar 1540 Avraham Avinu-synagogan. Den blev väl som jag förstår det förstörd under Jordaniens annektering och användes då som djurstall, men har senare blivit uppbyggd igen.
Där höll man väl på med Kabbala. Du har ju skrivit nervärderande om den kabbala, så kanske inget man bör ta upp i din tråd.
Hebro ligger ju inte i någon av zonerna, som jag förstår det har de en egen uppdelning. H1 och H2 eller något liknande.
Hebro är Judarnas näst heligaste stad för där finns Makpelargrottan, där Abraham och Sara, Isak och Rebecka Jakob och Lea är begravna.
Eller? Någon histore kunnig eller Jude kanske kan berätta mer, det hade varit intressant.