2026-06-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Kanske därför att en sportbil inte imponerar på någon kvinna.

Jo, lite kul är det ändå ! men samtidigt finns det väl viktigare saker.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-06-20 kl. 18:33.
Citera
2026-06-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror det ligger en del i det du säger, men finns det verkligen ett motsatsförhållande i att köra sportbil och i att vara vältränad? Har det förresten inte alltid ansetts positivt att vara vältränad?
Nej du kan ju göra båda och samtidigt vara tatuerad och välklädd.
Klart som fan att man får ligga då.

Jo men inte välbyggd som nu.
Citera
2026-06-20, 18:37
Medlem
Facades avatar
Jag köpte min potenta sportbil när jag var 24 och nu 10 år senare så kör jag den än.
Ja jag är medelålders men jag körde den även innan jag var medelålders och kommer göra det efter också.
Citera
2026-06-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
För att bli imponerad av en man så förutsätter ju det att han faktiskt är någon att imponeras av. Har han till exempel sportbil så är ju det en sak med honom som man blir imponerad av. Sen är det ju inte fordonet i sig som är imponerande, utan det är ju ägaren som man imponeras av som lyckats skaffa sig en sådan dyr bil.

Jag skulle gissa på att det du har hört handlar om att kvinnor inte har intresse för motorer och därför hellre pratar om något annat på dejter (precis som att män helst inte pratar smink). Att kvinnor skulle tycka det är sexuellt avtändande med män som gillar bilar, och framförallt dyra bilar, är struntprat. Det tillhör väl allmänbildning att veta att det är tvärtom, att kvinnor går igång på det, och det är inget man behöver vara en kvinnokarl för att ha insett.

Alla är ju olika, men köper ditt argument att man kan se framgången bakom, men då får jag lite golddiggervibbar istället...

För mig är det allmän kunskap att kvinnor generellt inte är imponerade av män i dyra bilar, därav uttrycket "kukförlängare". Förutom ovan nämnda kategori då.

Men det jag hört ifrån tjejer att de ser motorintresse som en "konkurrent" gällande tid, precis som att dejta en hästtjej är för mig otänkbart. Inte hästarna i sig, men det intresset tar upp all tid. Inte att det ska pratas om det på dejten.

Men sett en massa klipp på youtube där tjejerna först är helt ointresserade, har redan kille osv, men när killen kliver in i Ferrarin som stog bredvid, då är de plötsligt väääldigt intresserade.....en sån tjej hade jag dissat direkt (om jag haft en bil i den prisklassen)

Oavsett, skaffar man en dyr bil främst för att ragga på tjejer, då är man patetiskt i mina ögon.
Senast redigerad av Baheera 2026-06-20 kl. 18:57.
Citera
2026-06-20, 18:55
Medlem
Citat:
Jag kan ha en ganska bred definition på det. Men visst vet jag att att man kan ha olika syn på det, men i grunden en 2-sitsig bil eller möjligen 2+2.

Porsche 911, boxster, BMW Z3/Z4, Mercedes CLK/SLK, Ford Mustang, Camaro, Corvette, Dodge Viper, Mazda Miata, Ferrari, Lambo, Jaguar etc etc. Både nya, gamla, klassiker. I 99 fall av 100 en gubbe bakom ratten.

Även om det finns prestanda hos Mercedes AMG, BMWs m-modeller, Audi RS etc räknar inte jag dessa i grunden 4-sitsiga bilar som sportbilar. Det är inte de jag tänker på.

Varför det ser ut så här? Visst kan pengar spela in, men knappast hela förklaringen. Man behöver ju numera inte tömma kontot för att köpa sig en rolig bil. Jag lutar mer åt att det är otrendigt och en livsstil som inte tilltalar så många yngre. Att plocka ut en ny Mustang cab har det nästan samma gubbvarning som att gå med rullator?

När jag växte upp var det ingen som hade råd med sådana bilar som inte var minst 40+, så tror faktiskt inte det är så stor skillnad mot förr faktiskt.

Att lägga 1-3 nettoårslöner innan man är 25 är rätt svårt att spara ihop till, eller blir extrema lån, samt försäkring för en sådan bil i den ålder blir inte nådig. Och som ovan nämnts, den ska förvaras nånstans. Ute på gatan är kanske inte så lämpligt, speciellt inte för en sommarbil...

Men kan hålla med cab, det är lite extra gubbigt. Har en Camaro (ej cab) av sista generationen själv, och medelåldern är rätt hög i Camaroklubben. Dock inte lika hög som i Corvette klubben, få som inte gått i pension där...

Själv funderar jag på ev skaffa en C8 lagom till pension, först då jag har pengar till en.
Citera
2026-06-20, 19:09
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Plockade fram min gamla Bettan för två veckor sedan. Ingen klassisk sportbil men jag tycker om henne.
Jo, jag är gubbe det är därför jag har råd. Kör henne varsamt då hon är gammal men 300+ små mustanger finns om jag trycker i.
Men 300 hästar? Det var ju hur häftigt som helst förra årtusendet, men idag finns det ju ett stort antal vanliga familjebilar med mer är 300 hästar.
Citera
2026-06-20, 19:22
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Alla är ju olika, men köper ditt argument att man kan se framgången bakom, men då får jag lite golddiggervibbar istället...

För mig är det allmän kunskap att kvinnor generellt inte är imponerade av män i dyra bilar, därav uttrycket "kukförlängare". Förutom ovan nämnda kategori då.

Men det jag hört ifrån tjejer att de ser motorintresse som en "konkurrent" gällande tid, precis som att dejta en hästtjej är för mig otänkbart. Inte hästarna i sig, men det intresset tar upp all tid. Inte att det ska pratas om det på dejten.

Men sett en massa klipp på youtube där tjejerna först är helt ointresserade, har redan kille osv, men när killen kliver in i Ferrarin som stog bredvid, då är de plötsligt väääldigt intresserade.....en sån tjej hade jag dissat direkt (om jag haft en bil i den prisklassen)

Oavsett, skaffar man en dyr bil främst för att ragga på tjejer, då är man patetiskt i mina ögon.

Vad är det som är fel i att en kvinna finner en man intressant först när hon sett att han har en dyr bil? Det är ju för att kvinnor har större sexlust för män med makt och pengar. Det är naturen som har sett till att kvinnans biologi är sådan. Ska kvinnor förbise detta och istället ligga med män som dom tänder mindre på?

Jag tycker att om man är en man och skaffar en dyr bil för att ragga på tjejer så är man smart och driftig. Sådana män gör ju detta för att säkerställa att dom får bästa möjliga kvinna att bli deras hustru och mamma åt deras barn. Det är väl snarare patetiskt att inte göra allt man kan för att få så god kvalitet på sin kvinna som möjligt.

Sen när det kommer till ens partners fritidsintressen så tycker jag inte man ska blockera dessa, utan tvärtom uppmuntra sin partner att växa som individ. Om ens partner vill lägga mer tid på sina intressen än på relationen så gör man nog bäst i att låta det få vara så, det är ömkligt att ifrågasätta och insistera på att någon ska gilla en mer än dom gör. Men du kanske bara syftade på vanligt vardagsgnäll man har med sin respektive som man varit gift med i x antal år och inte något värre än så, då är det okej.
Citera
2026-06-20, 19:59
Medlem
Sladdsnuss avatar
Brudar gillar förvisso snygga bilar men de blir lätt avundsjuka på bilar.
Det roliga är deras totala naivitet typ "de ser snabb ut" eller "den ser dyr ut".

Tjejer som gillar SUVar, Hummer eller pickuper vill oftast knulla i bilen av någon anledning. Visst att det finns mer utrymme än de flesta sportbilar men vad fan?
Citera
2026-06-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Vad är det för fjollfasoner? En riktig man ska självklart köra en Ford F150 som går på diesel (det manligaste bränslet).

Helt värdelöst , såååååå sunkiga att köra
Citera
2026-06-20, 20:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
När jag växte upp var det ingen som hade råd med sådana bilar som inte var minst 40+, så tror faktiskt inte det är så stor skillnad mot förr faktiskt.

Att lägga 1-3 nettoårslöner innan man är 25 är rätt svårt att spara ihop till, eller blir extrema lån, samt försäkring för en sådan bil i den ålder blir inte nådig. Och som ovan nämnts, den ska förvaras nånstans. Ute på gatan är kanske inte så lämpligt, speciellt inte för en sommarbil...

Men kan hålla med cab, det är lite extra gubbigt. Har en Camaro (ej cab) av sista generationen själv, och medelåldern är rätt hög i Camaroklubben. Dock inte lika hög som i Corvette klubben, få som inte gått i pension där...

Själv funderar jag på ev skaffa en C8 lagom till pension, först då jag har pengar till en.

Nu gav angav jag en rätt stor bredd på sportbilar. Ekonomiskt är det förstås stor skillnad på en 20 år gammal Miata och en ny Lambo. Likheterna är att bägge är sportbilar och bjuder på körglädje. En annan likhet är väl att de främst innehas av gubbar.

Jo, jag vet att medelåldern är otroligt hög i deras klubbar. Medlemstidningarna påminner nästan om en bilaga med begravningsannonser. Många minnesreportage är det.

Tycker det finns många bättre begagnade sportbilar även av senare modell till helt okej priser. Tex denna.

https://www.blocket.se/mobility/item/21473700?ci=4
Citera
2026-06-20, 20:38
Medlem
Citat:
Nu gav angav jag en rätt stor bredd på sportbilar. Ekonomiskt är det förstås stor skillnad på en 20 år gammal Miata och en ny Lambo. Likheterna är att bägge är sportbilar och bjuder på körglädje. En annan likhet är väl att de främst innehas av gubbar.

Jo, jag vet att medelåldern är otroligt hög i deras klubbar. Medlemstidningarna påminner nästan om en bilaga med begravningsannonser. Många minnesreportage är det.

Tycker det finns många bättre begagnade sportbilar även av senare modell till helt okej priser. Tex denna.

https://www.blocket.se/mobility/item/21473700?ci=4

Men likväl en halv miljon som ska upp....

Miata med 120 Hk är inget som tilltalar 20-åringar i allmänhet (förutom min son faktiskt....),

Men kan hålla med om att motorintresset är svagare idag allmänt än förr, och vill man ha något med lite kräm i får man gå ganska långt tillbaka om det ska vara någorlunda överkomligt i pris, men kräver då lite kunskaper att hålla igång dem också.
Citera
2026-06-20, 20:43
Medlem
Jag är 48 och kör porsche och lamborghini.
Har haft porsche sedan 32 år gammal.

Är jag gubbe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in