2026-06-20, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är det sommar och sol. Närmare 30 grader ute. Då kommer de fram - sportbilarna & cabbarna.

Något jag noterat då är att medelåldern på förarna är väldigt hög. Skulle uppskatta att många är mellan 60-80 år gamla.
Vad beror det på? Anses det inte kul hos yngre? Har man andra intressen kanske?

Har väl kanske annars en lite skev bild att dessa bilar representerar ungdomlighet, fart och fläkt. Blir lite tilt i mitt huvud när jag ser hur verkligheten ser ut. Någon annan som noterat samma sak?

Finns säkert undantag, men de är få.

Jag är en tant med passerat bäst före, har alltid kört sportiga bilar och cabbar.
Yngre kanske har barn och det inte är så säkert att köra barnen i bil utan skyddande tak.
Sen så har väl de som har cabbar flera bilar så de används för olika årstider och vad man ska göra. En del har kanske inte ekonomi när man är yngre till att ha både sommar och vinterbil?
Sen så har de kanske inte intresse för att köra cab.
Citera
2026-06-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jo är det dyra prylar så är vi det.

Haha, inte om man flashar med det, och om jag stötte på ett fruntimmer som var mer imponerand av min bil än av mig så hade jag tappat intresset helt.

Min uppfattning är snarare att bara nämna ett bilintresse på tex en date får musslan att torka ihop direkt.

Hört av andra tjejer dock, inte varit på dejt på 30 år.
Citera
2026-06-20, 17:34
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Du kan inte mycket om damer du.

Nähä, men jag ville bara framföra en tänkbar förklaring.
Citera
2026-06-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Yngre har inte råd med sportbilar.

Gubbarna som har tillräcklig disponibel inkomst för att kunna prioritera en sportbil.

När yngre inte har råd med sportbil så faller det ur vad som är trendigt, och då minskar begäret att skaffa en. För ingen av ens kompisar, o.s.v., har någon.

Är väl uppenbart?
Det är inte lika populärt längre med sportbil.
Yngre prioriterar annat framför en sportbil, mera saker som bostad, resor, datorer, telefoner mm.

För så var det ju mycket vanligare med säg snubbar som var knegare som bodde enkelt och hade bilen som högsta intresse där man plöjde ner sin lön.

Träffat massor av unga killar som tjänar svinbra men som har helt vanliga bilar.

Tidigare var det mer status att ha en sportbil, idag är det att vara vältränad mm.
Citera
2026-06-20, 17:55
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Något jag noterat då är att medelåldern på förarna är väldigt hög. Skulle uppskatta att många är mellan 60-80 år gamla.
Vad beror det på? Anses det inte kul hos yngre? Har man andra intressen kanske?
Kan vara så enkelt som att en extra entusiastbil (oavsett typ) kräver egen garageplats, vilket utesluter de flesta som idag bor i lägenhet. Så det blir äldre med egen villa som har möjlighet att skaffa sig den där sportbilen som bara används under några sommarmånader.
Citera
2026-06-20, 18:00
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Yngre prioriterar annat framför en sportbil, mera saker som bostad, resor, datorer, telefoner mm.

För så var det ju mycket vanligare med säg snubbar som var knegare som bodde enkelt och hade bilen som högsta intresse där man plöjde ner sin lön.

Träffat massor av unga killar som tjänar svinbra men som har helt vanliga bilar.

Tidigare var det mer status att ha en sportbil, idag är det att vara vältränad mm.

Nej. Det är precis lika mycket status att ha sportbil idag som det alltid varit.
Citera
2026-06-20, 18:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Din definition av sportbil är ??

Jag kan ha en ganska bred definition på det. Men visst vet jag att att man kan ha olika syn på det, men i grunden en 2-sitsig bil eller möjligen 2+2.

Porsche 911, boxster, BMW Z3/Z4, Mercedes CLK/SLK, Ford Mustang, Camaro, Corvette, Dodge Viper, Mazda Miata, Ferrari, Lambo, Jaguar etc etc. Både nya, gamla, klassiker. I 99 fall av 100 en gubbe bakom ratten.

Även om det finns prestanda hos Mercedes AMG, BMWs m-modeller, Audi RS etc räknar inte jag dessa i grunden 4-sitsiga bilar som sportbilar. Det är inte de jag tänker på.

Varför det ser ut så här? Visst kan pengar spela in, men knappast hela förklaringen. Man behöver ju numera inte tömma kontot för att köpa sig en rolig bil. Jag lutar mer åt att det är otrendigt och en livsstil som inte tilltalar så många yngre. Att plocka ut en ny Mustang cab har det nästan samma gubbvarning som att gå med rullator?
Citera
2026-06-20, 18:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Tror det ligger en del i det du säger, men finns det verkligen ett motsatsförhållande i att köra sportbil och i att vara vältränad? Har det förresten inte alltid ansetts positivt att vara vältränad?
Citera
2026-06-20, 18:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kan vara så enkelt som att en extra entusiastbil (oavsett typ) kräver egen garageplats, vilket utesluter de flesta som idag bor i lägenhet. Så det blir äldre med egen villa som har möjlighet att skaffa sig den där sportbilen som bara används under några sommarmånader.

Jo så kan det förstås vara men finns det inga 25-40 åringar som bor i villa längre?
Citera
2026-06-20, 18:16
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Haha, inte om man flashar med det, och om jag stötte på ett fruntimmer som var mer imponerand av min bil än av mig så hade jag tappat intresset helt.

Min uppfattning är snarare att bara nämna ett bilintresse på tex en date får musslan att torka ihop direkt.

Hört av andra tjejer dock, inte varit på dejt på 30 år.

För att bli imponerad av en man så förutsätter ju det att han faktiskt är någon att imponeras av. Har han till exempel sportbil så är ju det en sak med honom som man blir imponerad av. Sen är det ju inte fordonet i sig som är imponerande, utan det är ju ägaren som man imponeras av som lyckats skaffa sig en sådan dyr bil.

Jag skulle gissa på att det du har hört handlar om att kvinnor inte har intresse för motorer och därför hellre pratar om något annat på dejter (precis som att män helst inte pratar smink). Att kvinnor skulle tycka det är sexuellt avtändande med män som gillar bilar, och framförallt dyra bilar, är struntprat. Det tillhör väl allmänbildning att veta att det är tvärtom, att kvinnor går igång på det, och det är inget man behöver vara en kvinnokarl för att ha insett.
Citera
2026-06-20, 18:29
Medlem
Citat:
Nej. Det är precis lika mycket status att ha sportbil idag som det alltid varit.
Nej verkligen inte. Folk har fler intressen idag än tidigare.
Citera
2026-06-20, 18:29
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Blattar kör bara sunkiga BMW och Audi som dom köpt begagnade från Tyskland, där dom gått som taxi...

Som dessutom hela släkten är med och betalar 😂😂😂

Som bonus bor de i sunkiga hyreslägenheter i utsatta områden.

Status är allt för dem, men de saknar smak. Vilket gör dem till luffare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in