2026-06-20, 14:30
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är det sommar och sol. Närmare 30 grader ute. Då kommer de fram - sportbilarna & cabbarna.

Något jag noterat då är att medelåldern på förarna är väldigt hög. Skulle uppskatta att många är mellan 60-80 år gamla.
Vad beror det på? Anses det inte kul hos yngre? Har man andra intressen kanske?

Har väl kanske annars en lite skev bild att dessa bilar representerar ungdomlighet, fart och fläkt. Blir lite tilt i mitt huvud när jag ser hur verkligheten ser ut. Någon annan som noterat samma sak?

Finns säkert undantag, men de är få.

Din definition av sportbil är ??
Citera
2026-06-20, 14:32
Medlem
Smekarn87s avatar
Yngre människor har inget bilitresse. Den som har lite grundläggande koll på bilar kan få rätt coola bilar utan att det behöver kosta skjortan eller mer än att åka ett halvår till Sydostasien för att hitta sig själv.
Citera
2026-06-20, 14:33
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck

Den borde nästan vara: en bil som gör mer än att ta en mellan punkt A och B. En trimmad Saab 9-3 bör räknas tycker jag.
Citera
2026-06-20, 14:37
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Den borde nästan vara: en bil som gör mer än att ta en mellan punkt A och B. En trimmad Saab 9-3 bör räknas tycker jag.

Det benämner jag som entusiastfordon.
Citera
2026-06-20, 14:46
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag har inte tänkt på det men det verkar vara så. Bland mina jämnåriga så lägger de som vill spendera pengar på bil (mellan 300.000-700.000 kr) så blir det på el-hybrider med mycket tech.

Är de motorintresserade så har de något projekt vid sidan av typ en gammal volvo, golf eller jänkare.

Det där med att cruisa omkring för att ragga eller imponera på tjejer finns inte alls. Inte ens raggarna verkar göra det. Möjligen skjutsa vänner, bekanta eller sin partner.
Citera
2026-06-20, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck

En bil byggd för maximal körupplevelse på bekostnad av användbarhet i vardagen.

Oftast tvåsittsig och bakhjulsdriven, kan vara allt från Lotus Elise, Mazda Miata till Porsche GT3.
Citera
2026-06-20, 15:27
Medlem
Bara Gubbar som fattat det här. Alla andra idioter vill ha någon sunkig miljöbil. Klart man ska ha en bensinbil med > 250 hp !!
Citera
2026-06-20, 15:31
Medlem
KulStyvings avatar
Kanske därför att en sportbil inte imponerar på någon kvinna.
Citera
2026-06-20, 15:32
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
En bil byggd för maximal körupplevelse på bekostnad av användbarhet i vardagen.

Oftast tvåsittsig och bakhjulsdriven, kan vara allt från Lotus Elise, Mazda Miata till Porsche GT3.

Är du TS ??
Citera
2026-06-20, 15:36
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, alltid en gubbe bakom ratten när man ser en cab. Har äntligen råd med sin drömbil. Men hur kul är det egentligen? Alla gubbar kör laglig hastighet med sina 300+ hästar.

Citat:
Ursprungligen postat av Baptiste
Ju snabbare bil, desto saktare kör dom.
Hur kul är det att köra med taket nere i 150+ eller bli utan förarkort, nej då är det bättra att glida lugnt och njuta.
Man behöver inte så mycket adrenalin som gubbe, men räknar med dom tar en sväng till Tyskland eller banan om dom känner för det.
Citera
2026-06-20, 15:39
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Bara Gubbar som fattat det här. Alla andra idioter vill ha någon sunkig miljöbil. Klart man ska ha en bensinbil med > 250 hp !!

Vad är det för fjollfasoner? En riktig man ska självklart köra en Ford F150 som går på diesel (det manligaste bränslet).
Citera
2026-06-20, 15:41
Medlem
IceEyess avatar
Ynglingarna glider istället omkring i Chevor från 60-talet numera.

När undertecknad var yngre så var 200sx, Skyline, Supra, Z3 Coupé, EVO osv. populära hos yngre förmågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in