2026-06-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Tänk om rösträtten viktades efter utbildningsnivå. Den som inte avslutat grundskolan skulle sakna rösträtt, den som har grundskoleexamen skulle ha en röst, gymnasieexamen skulle ge två röster och en högskoleutbildning på minst 180 hp skulle ge tre röster.

Argumentet är att ge större politiskt inflytande till dem som i regel har ägnat fler år åt att utveckla kunskaper och analytisk förmåga. Politiska beslut är ofta komplexa och påverkar ekonomi, forskning, energiförsörjning, sjukvård och internationella relationer. Högre utbildning ger i många fall bättre förutsättningar att förstå sådana frågor och att värdera information kritiskt.

En sådan modell skulle också kunna skapa starkare incitament att fullfölja sin utbildning och vidareutbilda sig. Samhället ställer redan krav på utbildning och kompetens för att få utöva yrken med stort ansvar. Det är därför inte orimligt att fråga sig om även politiskt inflytande borde påverkas av kunskap och utbildning.

Målet vore att minska effekten av populism och desinformation och att skapa ett större fokus på långsiktiga beslut och samhällsutveckling som skulle gynna Sverige.

Jag säger inte att detta är den perfekta modellen, men jag tycker att frågan är värd att diskutera. Är principen om en person, en röst viktigare än principen att de mest kunniga bör ha störst inflytande över samhällets framtid
Jag säger som Nelson Mandela när han ställdes inför ungefär samma fråga. Han svarade att även en analfabet har en dröm om sin framtid. Så svaret är väl att människovärdet ska styra.
Citera
2026-06-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Jag säger som Nelson Mandela när han ställdes inför ungefär samma fråga. Han svarade att även en analfabet har en dröm om sin framtid. Så svaret är väl att människovärdet ska styra.

Utan kunskap är man lätt att manipulera är mitt svar.
Citera
2026-06-16, 12:02
Medlem
Citat:
Utan kunskap är man lätt att manipulera är mitt svar.
Det är därför det är viktigt med en öppen och saklig debatt. Demokratin är ingalunda något idealtillstånd. Men du förordar något annat och måste då presentera fördelarna. Som det ser ut vad gäller partier i riksdagen idag skulle det särskilt missgynna Sverigedemokraterna. Är det ditt mål?
Citera
2026-06-16, 12:06
Medlem
Citat:
Det är därför det är viktigt med en öppen och saklig debatt. Demokratin är ingalunda något idealtillstånd. Men du förordar något annat och måste då presentera fördelarna. Som det ser ut vad gäller partier i riksdagen idag skulle det särskilt missgynna Sverigedemokraterna. Är det ditt mål?

Så du anser att sd är beroende av folk som inte kritiskt kan granska sin omgivning?
Citera
2026-06-16, 12:08
Medlem
Citat:
Så du anser att sd är beroende av folk som inte kritiskt kan granska sin omgivning?
En komplett idiotfråga som inte har med din eget trådämne att göra. Men eftersom du inte svarar direkt på min fråga så utgår jag från att det är just Sverigedemokraterna du är ute efter.
Citera
2026-06-16, 12:27
Medlem
Citat:
En komplett idiotfråga som inte har med din eget trådämne att göra. Men eftersom du inte svarar direkt på min fråga så utgår jag från att det är just Sverigedemokraterna du är ute efter.

Klart det drabbar partier med många lågutbildade väljare. Intressant dock att du tar upp just sd. Ett parti som har som idé att göra skillnad på folk.
Citera
2026-06-16, 12:27
Medlem
Citat:
Många som inte klarar grundskolan idag är invandrare så de skulle bli utan rösträtt. När det gäller knegare har många inte kunskapen att fatta beslut i komplexa samhällsfrågor så nej de ska ha lägre rösttal, helt rätt tolkat. Men skaffa utbildning och kommun i matchen är givetvis ett alternativ.
Det skulle de bli även med det förslag jag kom med.

För övrigt kan de högt utbildade inte heller fatta vettiga beslut i komplexa frågor särskilt ofta. De drar repet åt sitt håll. Det kan du vara säker på.
Citera
2026-06-16, 12:34
Medlem
Som demokratisk åtgärd är det tveksamt, men det skulle leda till det positiva utfallet att SD skulle förlora väldigt många röster.
Citera
2026-06-16, 12:43
Medlem
Citat:
Tänk om rösträtten viktades efter utbildningsnivå. Den som inte avslutat grundskolan skulle sakna rösträtt, den som har grundskoleexamen skulle ha en röst, gymnasieexamen skulle ge två röster och en högskoleutbildning på minst 180 hp skulle ge tre röster.

Argumentet är att ge större politiskt inflytande till dem som i regel har ägnat fler år åt att utveckla kunskaper och analytisk förmåga. Politiska beslut är ofta komplexa och påverkar ekonomi, forskning, energiförsörjning, sjukvård och internationella relationer. Högre utbildning ger i många fall bättre förutsättningar att förstå sådana frågor och att värdera information kritiskt.

En sådan modell skulle också kunna skapa starkare incitament att fullfölja sin utbildning och vidareutbilda sig. Samhället ställer redan krav på utbildning och kompetens för att få utöva yrken med stort ansvar. Det är därför inte orimligt att fråga sig om även politiskt inflytande borde påverkas av kunskap och utbildning.

Målet vore att minska effekten av populism och desinformation och att skapa ett större fokus på långsiktiga beslut och samhällsutveckling som skulle gynna Sverige.

Jag säger inte att detta är den perfekta modellen, men jag tycker att frågan är värd att diskutera. Är principen om en person, en röst viktigare än principen att de mest kunniga bör ha störst inflytande över samhällets framtid

Oerhört korkat och ogenomtänkt förslag.
För det första så röstar man på den politik som man i grova drag anser är bäst för Sverige och bäst för en själv. Det krävs inte någon större analysförmåga. Som väljare har du dessutom obefintliga möjligheter att påverka hur den politik du röstat för skall utformas och vilka konsekvenser det kommer leda till.
För det andra så förutsätter du att ju högre utbildningsnivå man har desto mer "rätt" kommer man rösta.
Jag skulle tippa på att de högutbildade röstar ungefär som landet i genomsnitt gör, kanske lite mindre på SD, KD och S och lite mer på MP, V, M och L.
För det tredje så behövs det inte starkare incitament att gå vidare till högre utbildning, snarare tvärtom om faktiskt.
Universitet och högskoleutbildningar används i mångt och mycket som ett arbetsmarknadspolitiskt verktyg där man trycker in unga människor för att frisera arbetslöshetssiffrorna. Ca 60% av alla studenter läser humaniora och merparten av dem slänger bort 3-4 år av sitt arbetsliv på att skaffa sig en utbildning de egentligen inte behöver.
Citera
2026-06-16, 12:49
Medlem
kyrkstockens avatar
Vi skall ta bort rösträtten för kvinnor. Finns det intelligenta kvinnor, ja, men gruppen som helhet är en minuspost av känslor och hormoner.

Och man skall ha fullgjort värnplikten. Och endast riktig tjänstgöring räknas.
Anledningen är att endast de som har investerat i samhället och är beredda att försvara det skall ha rösträtt.
Nu har vi en mängd människor som skiter i samhället och ännu värre bara vill förstöra det för att de själva är olyckliga (V och MP) med rösträtt som med flit röstar för att skada landet.

När vi införde rösträtten var detta en självklarhet.

Vi har ju några "välutbildade" män som är aktuella i media. Tex Anders Helin och Jovan Rajs.
Citera
2026-06-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Oerhört korkat och ogenomtänkt förslag.
För det första så röstar man på den politik som man i grova drag anser är bäst för Sverige och bäst för en själv. Det krävs inte någon större analysförmåga. Som väljare har du dessutom obefintliga möjligheter att påverka hur den politik du röstat för skall utformas och vilka konsekvenser det kommer leda till.
För det andra så förutsätter du att ju högre utbildningsnivå man har desto mer "rätt" kommer man rösta.
Jag skulle tippa på att de högutbildade röstar ungefär som landet i genomsnitt gör, kanske lite mindre på SD, KD och S och lite mer på MP, V, M och L.
För det tredje så behövs det inte starkare incitament att gå vidare till högre utbildning, snarare tvärtom om faktiskt.
Universitet och högskoleutbildningar används i mångt och mycket som ett arbetsmarknadspolitiskt verktyg där man trycker in unga människor för att frisera arbetslöshetssiffrorna. Ca 60% av alla studenter läser humaniora och merparten av dem slänger bort 3-4 år av sitt arbetsliv på att skaffa sig en utbildning de egentligen inte behöver.

Påståendet att ”ca 60 % läser humaniora” stämmer inte. Humaniora är ett av de mindre utbildningsområdena i svensk högskola. De största grupperna studerar i stället vård och omsorg, teknik, samhällsvetenskap, ekonomi och pedagogik. Alltså direkt kopplade till arbetsmarknaden.
Citera
2026-06-16, 12:54
Medlem
MystEquals avatar
Någon slags prov i samhällskunskap, demokrati och sveriges valsystem skulle inte vara helt dumt. Som ett slags körkort för att delta i val. Utformat ungefär som högskoleprovet och erbjuds kostnadsfritt två gånger per år för alla ska som ska fylla 18 det året.

Jag inser att det förmodligen är ogörbart i praktiken att få alla invånare till provlokalerna, och valdeltagandet skulle störtdyka. Men i den bästa av världar hade det nog gynnat samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in