2026-06-16, 12:55
Medlem
lillesnigelns avatar
Jag skulle kunna gå med på att man gör något form av allmänbildningstest innan man röstar. Något i stil med att kunna svara på vad statschefen och regeringschefen heter. Man bör även slänga in något slag av källkritik, kanske läsa en artikel och formulera några kritiska funderingar man bör ha innan man delar något vidare.

Med ett sånt här system tror jag att SD skulle minska rejält. Speciellt om man har ett prov i källkritik.
Citera
2026-06-16, 12:55
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Tänk om rösträtten viktades efter utbildningsnivå. Den som inte avslutat grundskolan skulle sakna rösträtt, den som har grundskoleexamen skulle ha en röst, gymnasieexamen skulle ge två röster och en högskoleutbildning på minst 180 hp skulle ge tre röster.

Argumentet är att ge större politiskt inflytande till dem som i regel har ägnat fler år åt att utveckla kunskaper och analytisk förmåga. Politiska beslut är ofta komplexa och påverkar ekonomi, forskning, energiförsörjning, sjukvård och internationella relationer. Högre utbildning ger i många fall bättre förutsättningar att förstå sådana frågor och att värdera information kritiskt.

En sådan modell skulle också kunna skapa starkare incitament att fullfölja sin utbildning och vidareutbilda sig. Samhället ställer redan krav på utbildning och kompetens för att få utöva yrken med stort ansvar. Det är därför inte orimligt att fråga sig om även politiskt inflytande borde påverkas av kunskap och utbildning.

Målet vore att minska effekten av populism och desinformation och att skapa ett större fokus på långsiktiga beslut och samhällsutveckling som skulle gynna Sverige.

Jag säger inte att detta är den perfekta modellen, men jag tycker att frågan är värd att diskutera. Är principen om en person, en röst viktigare än principen att de mest kunniga bör ha störst inflytande över samhällets framtid

Du vill gå tillbaka till hur det var förr i tiden, det är ju bara för korkat! https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6str%C3%A4tt
Citera
2026-06-16, 13:00
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Glöm inte att många röd-gröna har spenderat ett antal terminer på högskola. Förvisso orelevanta ämnen som genusvetenskap och modern dans.

Och Jimmie Åkesson skulle inte få rösta alls som inte har vettiga betyg mer än gått ut gymnasiet! Han har inte heller gjort sin värnplikt så han ligger risigt till!
Senast redigerad av FallerIfallerA 2026-06-16 kl. 13:04.
Citera
2026-06-16, 13:02
Medlem
Oh-be-wans avatar
Nej onödigt. För dagens unversitetsnivå är inte meritbaserad. Idag kan vilken idiot som helst gå igenom i princip vilket program som helst, förutom civ-ing möjligen, men absolut högskoleingenjörsutbildningarna.

Ett IQ-baserat röstsystem skulle kunna införas. Där människor med IQ över 150 får 10 röster, IQ 140 får 5 röster, IQ 130 får 3 röster IQ 100 1 röst, IQ under 100, 0,5 röster.
Citera
2026-06-16, 13:04
Medlem
Belters avatar
Citat:
Tänk om rösträtten viktades efter utbildningsnivå. Den som inte avslutat grundskolan skulle sakna rösträtt, den som har grundskoleexamen skulle ha en röst, gymnasieexamen skulle ge två röster och en högskoleutbildning på minst 180 hp skulle ge tre röster.

Argumentet är att ge större politiskt inflytande till dem som i regel har ägnat fler år åt att utveckla kunskaper och analytisk förmåga. Politiska beslut är ofta komplexa och påverkar ekonomi, forskning, energiförsörjning, sjukvård och internationella relationer. Högre utbildning ger i många fall bättre förutsättningar att förstå sådana frågor och att värdera information kritiskt.

En sådan modell skulle också kunna skapa starkare incitament att fullfölja sin utbildning och vidareutbilda sig. Samhället ställer redan krav på utbildning och kompetens för att få utöva yrken med stort ansvar. Det är därför inte orimligt att fråga sig om även politiskt inflytande borde påverkas av kunskap och utbildning.

Målet vore att minska effekten av populism och desinformation och att skapa ett större fokus på långsiktiga beslut och samhällsutveckling som skulle gynna Sverige.

Jag säger inte att detta är den perfekta modellen, men jag tycker att frågan är värd att diskutera. Är principen om en person, en röst viktigare än principen att de mest kunniga bör ha störst inflytande över samhällets framtid
Du tycker inte att den som äger hus och mark ska ha rösträtt? Det är mer befogat än ett skolbetyg kan jag tycka.
Citera
2026-06-16, 13:04
Medlem
anomaligns avatar
Vi skulle visserligen omgående få MP-/vänsterstyre i landet, och partier som KD och M skulle bli ett minne blott, vilket är något jag gärna vill se, men jag vet inte om jag tycker att det är värt det att så inskränka den demokratiska grundprincipen om en person en röst.
Citera
2026-06-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du tycker inte att den som äger hus och mark ska ha rösträtt? Det är mer befogat än ett skolbetyg kan jag tycka.

Inte utan bildning.
Citera
2026-06-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Vi skulle visserligen omgående få MP-/vänsterstyre i landet, och partier som KD och M skulle bli ett minne blott, vilket är något jag gärna vill se, men jag vet inte om jag tycker att det är värt det att så inskränka den demokratiska grundprincipen om en person en röst.

M har traditionellt haft hög grad av högutbildade men dessa flyr idag mycket på grund av inflytandet från SD det vill säga folk med lågutbildning.
Citera
2026-06-16, 13:14
Medlem
Citat:
Påståendet att ”ca 60 % läser humaniora” stämmer inte. Humaniora är ett av de mindre utbildningsområdena i svensk högskola. De största grupperna studerar i stället vård och omsorg, teknik, samhällsvetenskap, ekonomi och pedagogik. Alltså direkt kopplade till arbetsmarknaden.

Ok, jag (och de flesta andra) innefattar samhällsvetenskap, ekonomi, pedagogik, konst etc. inom humaniora.
Min poäng är att Sverige inte har behov utav att sätta en förfärlig massa människor i utbildningar de inte har behov utav för att klara av att utföra de jobb de sedan kommer att sysselsätta sig med.
Citera
2026-06-16, 13:20
Medlem
okok1s avatar
Folk har en övertro på experter. De kan också bli hjärntvättade och lida av grupptryck. Finns ju exempel på läkare som inte vet hur många kön det finns etc.

Demokrati fungerar i teorin för "wisdom of the crowd" är bättre än experter. Men när alla blir hjärntvättade och får grupptryck nerkörd i halsen så tar människor inte bra beslut.
Citera
2026-06-16, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Ok, jag (och de flesta andra) innefattar samhällsvetenskap, ekonomi, pedagogik, konst etc. inom humaniora.
Min poäng är att Sverige inte har behov utav att sätta en förfärlig massa människor i utbildningar de inte har behov utav för att klara av att utföra de jobb de sedan kommer att sysselsätta sig med.

Utbildning handlar inte bara om att fylla en specifik yrkesroll, utan om att skapa kompetens som fungerar i ett föränderligt samhälle och ge ett kritiskt tänkande.
Citera
2026-06-16, 13:48
Medlem
Citat:
Utbildning handlar inte bara om att fylla en specifik yrkesroll, utan om att skapa kompetens som fungerar i ett föränderligt samhälle och ge ett kritiskt tänkande.
Inte för att jag är eller någonsin varit sosse men tror du att Sverige skulle formats till den välfärdsstat vi är idag om inte den outbildade massan röstat på Socialdemokraterna under de formativa åren från 30- till 60-talet?
Tycker du det var en dålig utveckling?
Skulle du säga att den outbildade massans val var felaktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in