Citat:
För att jag är demokrat. Det betyder att jag vill den offentliga debatten ska präglas av åsiktsmångfald. Partistödet är det viktigaste medlet för detta. Utan partistödet hade bara förmögna haft råd att propagera för sin politik. När det bränns på spritfester pissar man på demokratin. Till råge tänker kreti och pleti att "alla politiker är korrumperade jävlar". Men nej, det är bara fittorna i SD som är det. Med undantag för MUF är det inget annat parti (eller ungdomsförbund) som skulle använda partipengar på det viset.
Jag tror inte att hela partistödet brändes på spritfester. Men att påstå det kan väl stå för dig som därutöver kallar dina meningsmotståndare för ”fittor”.
Det kanske framstår som så i reportaget, men självklart är det ju orimligt.
Jag tycker att språket och dialogen är också en del av demokratins system.
Men jag förstår att man kan bli upprörd.
Dessutom så behöver väl politiska partier i praktiken ha demokrati internt också för att det ska vara någon idé att försöka att bli accepterad som medlem?
Sist jag såg stadgarna för ett parti så såg det ut som i de flesta föreningar med val och rösträtt. Det är liksom grunden i systemet.
Det vore sorgligt om kleti och pleti inte förstår det och därmed lätt kan luras av sådan desinformation.
Faktiskt vore det bästa om fler vettiga människor blev medlemmar i partier och skaffade sig insyn i arbetet med politiken, demokratin och ekonomin. Det vore bra om fler engagerade sig och försökte göra det bättre istället för att bara gnälla på allt.