2026-06-10, 01:50
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
För att jag är demokrat. Det betyder att jag vill den offentliga debatten ska präglas av åsiktsmångfald. Partistödet är det viktigaste medlet för detta. Utan partistödet hade bara förmögna haft råd att propagera för sin politik. När det bränns på spritfester pissar man på demokratin. Till råge tänker kreti och pleti att "alla politiker är korrumperade jävlar". Men nej, det är bara fittorna i SD som är det. Med undantag för MUF är det inget annat parti (eller ungdomsförbund) som skulle använda partipengar på det viset.

Jag tror inte att hela partistödet brändes på spritfester. Men att påstå det kan väl stå för dig som därutöver kallar dina meningsmotståndare för ”fittor”.
Det kanske framstår som så i reportaget, men självklart är det ju orimligt.
Jag tycker att språket och dialogen är också en del av demokratins system.
Men jag förstår att man kan bli upprörd.

Dessutom så behöver väl politiska partier i praktiken ha demokrati internt också för att det ska vara någon idé att försöka att bli accepterad som medlem?
Sist jag såg stadgarna för ett parti så såg det ut som i de flesta föreningar med val och rösträtt. Det är liksom grunden i systemet.
Det vore sorgligt om kleti och pleti inte förstår det och därmed lätt kan luras av sådan desinformation.
Faktiskt vore det bästa om fler vettiga människor blev medlemmar i partier och skaffade sig insyn i arbetet med politiken, demokratin och ekonomin. Det vore bra om fler engagerade sig och försökte göra det bättre istället för att bara gnälla på allt.
Citera
2026-06-10, 01:53
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ett kärngäng skulle rösta på sd även om Jimmie åt bebisar till frukost. Men Jimmie är ingen evighetsmaskin. Ska bli spännande att se vad det blir med partiet när Jimmie får nog av skiten.

Det är väl det som är det ultimata syftet med sådana här reportage.
Jag måste erkänna att jag tror det ger motsatt effekt.
Citera
2026-06-10, 01:57
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
SD klarar sig från alla skandaler, dumheter och olagligheter. Deras väljarbas har ett sektliknande beteende, likt MAGA-rörelsen.

Rör inte min ledare, rör inte min rasism!

Mvh: "När ska det där partiet spricka egentligen"

Det är inte ledaren som gör partiet, det är de tiotusentals medlemmarna och tusentals funktionärer som engagerar sig.
Ledare är ofta tillfälligt valda och sitter bara så länge de har medlemmarnas stöd.
Så var det sist jag tittade på hur föreningar brukar skötas.
Men visst är Åkesson ett utmärkt exempel på en bra politiker!
Citera
2026-06-10, 01:59
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
För att de blev kontaktade av någon med konkreta bevis. Vad tycker de skulle göra i den situationen?

De har nog gott om missnöjda människor i de andra partierna också, men Hellerud är ju som han är. Han erkänner det ju själv i reportaget.
Citera
2026-06-10, 05:08
Medlem
B´stards avatar
Hon verkar snarare lida av "main character syndrome". Fixare? Är det hon själv som kallar sig fixare eller? Hon erkänner alltså att hon fifflat med fakturor i flera år? Hell hath no fury like a woman scorned, men det här är ju bara löjligt - hon bränner sig för all evig framtid. Ingen kommer att våga anlita henne nu.

Skulle väljare springa till S för att SD möjligen undvikit förmånsbeskattning?
Citera
2026-06-10, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RWP
Har de alltid varit, värdekonservativa socialdemokrater för att vara exakt.
Sorgligt oavsett.
Citera
2026-06-10, 06:04
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Exakt. Jag tycker dock det är lite märkligt att det alltid är SD som råkar ut för folk som läcker saker till medierna. TV4 kanske betalade en bra slant för snacket.
TV4 och övrig mainstream media mörkar och håller tyst när "deas egna" partier gör bort sig.
Citera
2026-06-10, 06:08
Medlem
Nu kom nästa avslöjande. Boken Jimmie har skrivit sålde så dåligt att SD själv köpt upp dem med skattemedel. Böckerna är brända. Jimmies förtjänst blev 1,7 miljoner in i sitt företag. Detta blir nog värre för både SD och Jimmie själv!
Citera
2026-06-10, 06:43
Medlem
L-Y-Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu kom nästa avslöjande. Boken Jimmie har skrivit sålde så dåligt att SD själv köpt upp dem med skattemedel. Böckerna är brända. Jimmies förtjänst blev 1,7 miljoner in i sitt företag. Detta blir nog värre för både SD och Jimmie själv!
Antar att det kommer fram i avsnitt 2?

Jävla tv4!! SD är fläckfria och kommunisterna på privatägda tv4 är onda!!
Citera
2026-06-10, 06:51
Medlem
Valdagens avatar
TV4 Kalla Fakta är på hugget igen: "SD använde skattemedel för att köpa böcker av Åkesson"

Åkesson gjorde privat miljonaffär – med sitt eget parti.
https://www.tv4.se/artikel/49nhXmCAFIGWCviSWL6bhc/akesson-gjorde-privat-miljonaffaer-med-sitt-eget-parti
Citat:
Jimmie Åkesson sålde merparten av sin upplaga om 80 000 böcker till Sverigedemokraternas dotterbolag.
På det sättet har skattepengar hamnat i partiledarens privata bolag.
Kalla fakta har tagit del av interna mejl och dokument kring böckerna som till slut brändes upp i tiotusentals.

– Ett klassiskt exempel på korruption, säger professorn Olle Lundin.

En klassiker att stödköpa via ett sidobolag när affärerna går dåligt, sen av skattemedel är inte bra.
Senast redigerad av Valdagen 2026-06-10 kl. 07:24.
Citera
2026-06-10, 06:52
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Oj vilken nyhet, Sveriges mest skandalsusade parti gör ännu en skandal!

Det är en ickenyhet. En tant som kryddar fakturor och får sparken av SD när det kommer fram blir kontaktad eller kontaktar tv4 och säger att det är dom som sparkade henne för bluffakturor som sa att hon skulle göra det. Tv4:s släpper ytterligare tramsprogram likt trollfabriken som var ett riktigt magplask
Citera
2026-06-10, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Du är så jävla korkad hur tror du rika människor löser sina affärer? Tror du alla höginkomstagare gladligen betalar skatt?

Finns inget olagligt med att göra på det här sättet. Moraliskt kan man diskutera men då kan man granska hela Sveriges företagsledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in