Det som var förvånande här var kanske att KD svarade ja, de är ju normalt sätt väldigt anti. I övrigt inga direkta nyheter, även om man inte behöver gå så långt tillbaka för att detta skulle vara något kontroversiellt. På så sätt intressant att saker ändå faktiskt rör på sig om än i snigelfart.
Vad gäller faktisk förändring, som helt säkert i Sverige skulle motsvara någon form av mild avkriminalisering av eget bruk liknande hur Norge har det (också kallat "smartare påföljder" av NPC), så anser många såsom Oisin Cantwell & Annie Reuterskiöld (
https://www.svtplay.se/video/KAMMkBq/politikbyran/knarket-politikens-sista-tabu?video=visa&position=1569) att frågan kommer bli mer aktuellt runt 2034. Nu när skjutningarna är på väg bort skulle jag också säga att den stora narrativa roadblockern "partyknarkare som finansierar gängskjutningar" inte är så verkfull längre. Jag skulle nästan våga mig på att säga att frågan kan mjukna ytterligare under nästa mandatperiod, lite beroende på vem bildar regering. Det som kommer driva frågan i Sverige är förflyttningen från straff till vård, och därmed mindre av en polisiär fråga. Legalisering är fortfarande utom räckhåll, men heller inte det som är viktigast. Kan Sverige bli bara som ett genomsnittligt europeiskt land är det en stor vinst.
Man får heller inte förglömma att oavsett lagstiftning så rör sig kulturen hela tiden, och jag vill nog påstå att man ser nästan i realtid hur "knark är bajs"-narrativet är på väg bort, sakta men säkert.