2026-06-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Tyvärr så tror jag bara det är populistiskt valfläsk.
Ändå skoj populistiskt valfläsk!
Citera
2026-06-07, 20:26
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ändå skoj populistiskt valfläsk!

Kan du förklara ett demokratiskt system som fungerar genom att aldrig göra något som väljarna vill rösta på. Begreppet populism har en helt annan innebörd, och denna fråga är större än du tror som de flesta anser är positivt, men som är tabu att få tala om högt, precis som mycket annan tidigare som är skapat av dålig politik i Sverige. Försök inte argumentera mot detta. Det är helt omöjligt.

Vi ska nu ta bort det som var dålig. Inget nytt ska läggas till.
Citera
2026-06-07, 20:26
Medlem
knarkadamuss avatar
Det är värt att nämna att S, SD och M har 70% av rösterna, både i nuvarande regering och i opinionen. Det krävs att S eller SD+M vänder i frågan. Väldigt pinsamt att inte våga utvärdera följderna av sin egen politik.

För övrigt urkasst ljud på videon. Undrar om de filmade i 60hz men gjorde sändningen i 50hz utan att kompensera. Orkade inte lyssna på det. Väldigt hackigt.
Senast redigerad av knarkadamus 2026-06-07 kl. 20:33.
Citera
2026-06-07, 21:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Att diskussionen har väckts är bara en tom floskel.
Fast det känns ändå som om någonting hänt sista åren, speciellt så med Tysklands förändrade lagstiftning som numera tillåter odling på hobbynivå och i större omfattning om det sker utan vinstmotiv, exempelvis i odlarföreningar.
Citera
2026-06-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Kan du förklara ett demokratiskt system som fungerar genom att aldrig göra något som väljarna vill rösta på. Begreppet populism har en helt annan innebörd, och denna fråga är större än du tror som de flesta anser är positivt, men som är tabu att få tala om högt, precis som mycket annan tidigare som är skapat av dålig politik i Sverige. Försök inte argumentera mot detta. Det är helt omöjligt.

Vi ska nu ta bort det som var dålig. Inget nytt ska läggas till.
Vad man kan argumentera emot är väl möjligen att frågan inte är särskilt stor i några bredare väljarkretsar, vilket också är skälet till att ingen förändring sker. Så länge inget politiskt parti gör bedömningen att det vore politiskt lönsamt att byta riktning kommer läget aldrig förändras. Sånt kan ju dock ändras ganska snabbt.

Titta tex på kärnkraftsfrågan: I flera decennier var kärnkraftens utbyggnad en politisk icke-fråga som i princip inte syntes alls i debatten. Den hade heller ingen given position på höger/vänster-skalan, tills den plötsligt lyftes av de borgerliga partierna med KD i spetsen och blev en avgörande faktor för den senaste valutgången. Bara ett av många exempel på hur otippade frågor med lågt intresse från väljarkåren plötsligt kan bli superaktuella, utan några paralleller till narkotikapolitiken i övrigt
Citera
2026-06-07, 23:43
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast det känns ändå som om någonting hänt sista åren, speciellt så med Tysklands förändrade lagstiftning som numera tillåter odling på hobbynivå och i större omfattning om det sker utan vinstmotiv, exempelvis i odlarföreningar.
Det kanske 'känns' som att det har gjort det, men i praktiken så har det hänt noll och intet.
Citera
2026-06-08, 18:25
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Det kanske 'känns' som att det har gjort det, men i praktiken så har det hänt noll och intet.
Jo, förutom detta och att Centerpartiet numera vill avkriminalisera bruk så är ju saker i praktiken värre. Som sagt, 70% av rösterna går till partier som inte är öppna för ens en utredning av den egna politiken. Trots att den bryter mot mänskliga rättigheter. Dessutom har partier som Piratpartiet (och tidigare MED) som stödjer reform har inte sett någon vidare succé, och jag förväntar mig inte att PP m.fl. ser någon större succé det här valet heller.

Debattklimatet är dock definitivt bättre. Det är över 20% som numera vill legalisera cannabis jämfört med 2014 då det var 4%. Jag tycker att det finns många saker man kan peka på både inom och utanför Sverige som är väldigt positiva. Det kommer till slut att leda till bättre förändring politiskt, men det är svårt att säga när.
Citera
2026-06-08, 18:41
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Jo, förutom detta och att Centerpartiet numera vill avkriminalisera bruk så är ju saker i praktiken värre. Som sagt, 70% av rösterna går till partier som inte är öppna för ens en utredning av den egna politiken. Trots att den bryter mot mänskliga rättigheter. Dessutom har partier som Piratpartiet (och tidigare MED) som stödjer reform har inte sett någon vidare succé, och jag förväntar mig inte att PP m.fl. ser någon större succé det här valet heller.

Debattklimatet är dock definitivt bättre. Det är över 20% som numera vill legalisera cannabis jämfört med 2014 då det var 4%. Jag tycker att det finns många saker man kan peka på både inom och utanför Sverige som är väldigt positiva. Det kommer till slut att leda till bättre förändring politiskt, men det är svårt att säga när.
Oh ja, men debattklimatet är ju ett annat djur.
Citera
2026-06-08, 19:52
Medlem
spyder123s avatar
Det som var förvånande här var kanske att KD svarade ja, de är ju normalt sätt väldigt anti. I övrigt inga direkta nyheter, även om man inte behöver gå så långt tillbaka för att detta skulle vara något kontroversiellt. På så sätt intressant att saker ändå faktiskt rör på sig om än i snigelfart.

Vad gäller faktisk förändring, som helt säkert i Sverige skulle motsvara någon form av mild avkriminalisering av eget bruk liknande hur Norge har det (också kallat "smartare påföljder" av NPC), så anser många såsom Oisin Cantwell & Annie Reuterskiöld (https://www.svtplay.se/video/KAMMkBq/politikbyran/knarket-politikens-sista-tabu?video=visa&position=1569) att frågan kommer bli mer aktuellt runt 2034. Nu när skjutningarna är på väg bort skulle jag också säga att den stora narrativa roadblockern "partyknarkare som finansierar gängskjutningar" inte är så verkfull längre. Jag skulle nästan våga mig på att säga att frågan kan mjukna ytterligare under nästa mandatperiod, lite beroende på vem bildar regering. Det som kommer driva frågan i Sverige är förflyttningen från straff till vård, och därmed mindre av en polisiär fråga. Legalisering är fortfarande utom räckhåll, men heller inte det som är viktigast. Kan Sverige bli bara som ett genomsnittligt europeiskt land är det en stor vinst.

Man får heller inte förglömma att oavsett lagstiftning så rör sig kulturen hela tiden, och jag vill nog påstå att man ser nästan i realtid hur "knark är bajs"-narrativet är på väg bort, sakta men säkert.
Senast redigerad av spyder123 2026-06-08 kl. 20:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in