2026-06-07, 17:29
Medlem
DonLatinos avatar
"Fem partier öppnar för översyn av narkotikastrafflagen

Den mest uppmärksammade frågan under utfrågningen kom när partierna fick svara ja eller nej på om de vill se en översyn av narkotikastrafflagen. Där blev skiljelinjen tydlig. Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna svarade JA. De största populisterna Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna svarade NEJ."

För några år sedan hade ett sådant här besked känts mindre sannolikt. Är opinionen på väg att förändras?

https://www.cannabis.se/sv/nyheter/spricka-i-nolltoleransen-fem-av-atta-partier-vill-utvardera-kriminaliserat-bruk/?utm_source=reddit&utm_medium=socmed&utm_campaign= nolltoleransspricka
Citera
2026-06-07, 17:43
Medlem
Fantens avatar
Tyvärr så tror jag bara det är populistiskt valfläsk.
Citera
2026-06-07, 17:45
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast att de vågade svara annat än ett blankt nej visar ändå att diskussionen har väckts.
Citera
2026-06-07, 17:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast att de vågade svara annat än ett blankt nej visar ändå att diskussionen har väckts.
Det har den garanterat väckts flera gånger utan att det har hänt något för det. Dom kan komma tillbaka när dom faktiskt har 'utvärderat' och kommit fram till något annat än 'näe, det är nog egentligen bäst som det är - knarkare är ju trots allt inte människor' som det alltid har slutat i.

Att diskussionen har väckts är bara en tom floskel.
Citera
2026-06-07, 17:58
Medlem
En översyn av narkotikapolitiken betyder väl i princip att man kan tänka sig att låta en granskande myndighet utvärdera resultatet av rådande narkotikapolitik och sedan presentera sina resultat? Tidigare har man inte ens velat göra det sedan den nuvarande linjen fastslogs omkring 90-talet (har jag för mig, kan minnas fel här).

När resultaten sedan presenteras kan man helt strunta i att lyssna på vad den kommer fram till om det inte passar med den politiken man vill föra och köra på som vanligt. Dvs ungefär som när nuvarande regeringen genomför en massa kriminalpolitiska åtgärder trots kritik från lagrådet och andra expertgrupper.

Narkotikapolitiken kommer nog inte att förändrats på något avgörande sätt så länge det inte är en viktig fråga för de breda väljargrupperna.
Citera
2026-06-07, 18:05
Medlem
Koodas avatar
Se på Tyskland hur det blev efter legaliseringen. Det var tänkt att det skulle konkurrera ut gängen. Tanken är att klubbmedlemmarna får sälja sitt eget gräs till andra medlemmar. Men myndigheter och organisationer nekar folk tillstånd och polisen fortsätter att beslagta produkterna. Så nu har det ju självklart inte påverkat några gäng vilket kunde bidragit till bra forskning. Det är just deras Socialdemokrater där med.
Citera
2026-06-07, 18:09
Medlem
Bilderberg78s avatar
Vågar de driva frågan i valrörelsen så får de min röst. Antingen är alla droger förbjudna, eller inga och det är maffian vi försörjer med detta trams att i Tyskland och USA är den inte olaglig att ta ett bloss.

Men varför då just i Svinige ska det vara det.
Sprutnarkomaner gullas det med att de får sprutor, men fy för lite party pulver lite i bland på krogen .
Och jag kan dra tusen till vinnande argument, för jag diskuterar inte när jag kan argumentera för en sak.
Och man debatterar inte på ett diskussionsforum när man har rätt i sak till 100 % och bjuder till att de får komma till tals, Detta folk som förstör allting ifall vi tillåter det att ske. Det utan en logik....
Citera
2026-06-07, 18:11
Medlem
Citat:

Ja, det är ju bara tre av dessa som faktiskt har vart reformvänliga sett över tid..
Citera
2026-06-07, 18:25
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Ja, det är ju bara tre av dessa som faktiskt har vart reformvänliga sett över tid..
Men visst, jag trodde att Tysklands legalisering skulle få Europa på fall. Men dom verkar ha gjort samma jävla misstag som Kanada. Det är som att dom inte vill göra något åt den kriminella droghandeln.
Citera
2026-06-07, 18:46
Medlem
Citat:
Det har den garanterat väckts flera gånger utan att det har hänt något för det. Dom kan komma tillbaka när dom faktiskt har 'utvärderat' och kommit fram till något annat än 'näe, det är nog egentligen bäst som det är - knarkare är ju trots allt inte människor' som det alltid har slutat i.

Att diskussionen har väckts är bara en tom floskel.
Visst, det är säkert valfläsk den här gången. Men för 20 år sedan hade det varit politiskt självmord. Idag går det att lägga fram sådant som valfläsk. Det rör sig jävligt långsamt, men någon form av rörelse är det.
Citera
2026-06-07, 19:05
Medlem
Att sossarna svarade nej på frågan är ju inte så oväntat. Det var ju dom som drog igång hela iden med att Cannabis är dödsknark, "det börjar med en joint... osv" för länge sedan.

Tack vare det så har vi fortfarande gamlingar som tror att Cannabis är en dödsdrog. Men alkohol är helt fine, det är ju lagligt!

Först när 50 och 60 talisterna dör ut så kommer vi nog se att frågan lyfts på riktigt.

Att många partier svarar tveksamt tyder iallafall på att det finns en medvetenhet men att man inte är redo att föreslå en legalisering (på grund av alla gamla dinosaurier som anser att Cannabis är dödsknark).
Citera
2026-06-07, 19:15
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Visst, det är säkert valfläsk den här gången. Men för 20 år sedan hade det varit politiskt självmord. Idag går det att lägga fram sådant som valfläsk. Det rör sig jävligt långsamt, men någon form av rörelse är det.
Ett steg fram, och sen ett steg tillbaka. Om och om igen. Det är väl... bra, I guess, att det susar i säven. Men jag tänker inte bry mig förrän någon säger rent ut att dom faktiskt vill förändra narkotikapolitiken. Nu säger dom att dom kan tänka sig att fundera på att prata om det. Det är som sagt alltid nåt, men det är knappt en fingertutt och vi hade faktiskt beställt en kostym.
Senast redigerad av Fanten 2026-06-07 kl. 19:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in