Citat:
Ursprungligen postat av
Mike-Tyson
Enligt bekanta som jag känner på Scania så är IT och R&D väldigt nära varandra. Man har väldigt många system som man utvecklar och underhåller, så det är långt ifrån rapporter och liknande utan det är ren utveckling med tester och allt vad det innebär. dvs, arbete som kräver full fokus då man oftast stirrar framför en skärm hela dagarna lång. Och just personer som jobbar med sånt är oftast väldigt introverta och osociala som inte har behov att kallprata med massa människor. Så tyvärr, du är väldigt långt ute och cyklar, sånt arbete är långt ifrån "hjärndöda saker"
Min sambo jobbade som ingenjör i 9 år på Scania och kan jag garantera dig att kollegorna är verkligen inga osociala typer. Snarare mer extroverta än introverta.
Om vi pratar merparten som är utvecklingsingenjörer och inte det fåtal som jobbar som beräkningsingenjörer osv.
IT satt vad jag vet inte ens i samma byggnad som övriga.
Jag är själv utvecklingsingenjör och har jobbat på olika företag inom fordonsindustrin och Telecom mm.
Du verkar ha fastnat för myten om hur en ingenjör är.
Det är väldigt kreativt och det är en stor fördel om man är fantasifull och kreativ.
Otaliga problem dyker upp konstant och det gäller att samarbeta och klura på grejer, lösa problem och konstant komma på hur man förbättrar saker. Hur man ska testa nya saker, utvärdera och använda nya saker och ny kunskap. Tillsammans med alla andra som jobbar i samma projekt.