2026-06-09, 21:03
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Jobbar man hemma och deltar i ett meningslöst möte kan man bara lägga det på en av monitorerna och i praktiken strunta i det, och istället få några avancerade logiktunga programsatser producerade under tiden.

Diamondgrit's beskrivning är spot on. Något tillspetsat men i närheten av sådär har det iallafall sett ut de dagar jag försökt jobba på kontor. Max två timmar effektivt, koncentrerat arbete.

Just effektivt koncentrerat arbete är vad man minst av allt behöver på en R&D avdelning.
Iaf de jag har jobbat med.
Den mänskliga hjärnan fungerar på ett visst sätt, det är bara att inse det.
Jobba effektivt och koncentrerat kan man göra när man pysslar med hjärndöda saker som skriva rapporter, tidrapporter, sortera upp data, förbereda inför viktiga möten osv.
Citera
2026-06-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Finns ett par problem även om du har rätt i sak:
1. Många har troligen börjat jobba på bolaget med ett löfte/villkor om att kunna jobba hybrid, det går alltså inte riktigt att ändra spelreglerna mitt i matchen om man kommit överens om något anna
2. Många är troligen småbarnsföräldrar och kommer att behöva ta ut mängder av sjukdagar och vab om distansarbete förbjuds, vilket slår mot produktiviteten[.
3. Även om en arbetsgivare rent juridiskt har rätt att fatta impopulära beslut så bör man vara försiktig med att göra det då det riskerar att skada förtroendet/lojaliteten för arbetsgivaren
4. Högst troligt finns behov hos vissa att kunna jobba hemifrån pga. hälsoskäl/stress etc. vilket riskerar att skapa avundsjuka och dålig arbetsmiljö
5. På frågorna om hur alla ska kunna hitta parkering mm. får man ett svepande svar om att "det får lösa sig", vilket inte framstår som förtroendeingivande. Risken är tvärtom att arbetsgivaren inser att beslutet är ohållbart men hoppas på att folk ska säga upp sig.
6. På samma tema som p. 5 är provocerad uppsägning förbjudet och kan resultera i enorma skadestånd.
7. Finns självklart mängder av arbetsmiljöaspekter som aktualiseras kring stress etc. som troligen inte har beaktats. Risken är stor för sjukskrivningar.

Det är missbrukket av hemarbetet i punkt 2 som gör att sossarna går till var med att avskaffa karensdagen. Jag minns på min arbetsplats (statlig) under pandemin när det var hemarbete om man "hade symton", att det var de som sjukskrev sig ofta och vabbade ofta som började "jobba hemma" mycket. Jag är tillräckligt gammal för att svagt minnas tiden innan karensdagen infördes. Det var....inte bra.

Har inget minne av att produktiviteten var lägre innan Covid när folk fick sjuksriva sig istället för att "jobba hemma".

Har själv möjlighet att jobba hemma två dagar i veckan och har flexibla arbetstider så skriver inte utifrån avundskjuka.
Citera
2026-06-09, 22:22
Medlem
[quote=2560p|95152801]
Är det som du säger är det ju inte så lyckat, jag har bara sett gamla undersökningar från pandemin och då gick effektiviteten upp. Sen har jag bara mig själv att jämföra med, jag är effektivare hemma än på kontoret - det behöver såklart inte betyda att alla är det.

Så är det ju oå individnivå. Men blir organisationen/företaget mer eller mindre produktivt? Det är väl det som spelar roll för arbetsgivaren.
Citera
2026-06-09, 22:30
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Dessutom räknas möten såsom arbetstid...
Allt jag räknade upp är arbetstid, utom lunchen och att åka hem såklart. Avdelningsfika sker på arbetstid. Hjälpa kollegor dvs. göra andras arbete är arbetstid. Till och med att hämta kaffe räknas som arbetstid då kortare raster är arbetstid. Men det jag faktiskt får betalt för gör jag på de där 63 minuterna.
Citera
2026-06-09, 22:39
Medlem
Ny vinkling: Kan det möjligen vara att undvika se, höra och interagera med mångkulturen som gör att många vill jobba hemifrån? Att hemma är liksom ens foliehattborg? Ens skyddsrum mot en tuff verklighet. Allt är lugnt och tryggt. Just i fallet Södertälje, så är det en av Sveriges mest invandrartäta städer. Ca 60% har invandrarbakgrund enligt kommunens statistik. Hmm..vad säger ni? Vet en som åkte från Stockholm till Astra och jobbade för bra många år sen. Undrar om det var Toktälje han kallade det. Öknamn fanns i vart fall.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-06-09 kl. 22:43.
Citera
2026-06-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Just effektivt koncentrerat arbete är vad man minst av allt behöver på en R&D avdelning.
Iaf de jag har jobbat med.
Den mänskliga hjärnan fungerar på ett visst sätt, det är bara att inse det.
Jobba effektivt och koncentrerat kan man göra när man pysslar med hjärndöda saker som skriva rapporter, tidrapporter, sortera upp data, förbereda inför viktiga möten osv.
Enligt bekanta som jag känner på Scania så är IT och R&D väldigt nära varandra. Man har väldigt många system som man utvecklar och underhåller, så det är långt ifrån rapporter och liknande utan det är ren utveckling med tester och allt vad det innebär. dvs, arbete som kräver full fokus då man oftast stirrar framför en skärm hela dagarna lång. Och just personer som jobbar med sånt är oftast väldigt introverta och osociala som inte har behov att kallprata med massa människor. Så tyvärr, du är väldigt långt ute och cyklar, sånt arbete är långt ifrån "hjärndöda saker"
Citera
2026-06-09, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det handlar inte om vill utan om gör, och det handlar inte om mig utan om alla. Vi kan ta ett exempel.

Jag anlände idag till jobbet 7:45. Ovanligt sent för mig men ändå inte en käft där som kunde störa mig så jag kunde jobba relativt ostört fram till c:a 8:30. Hann dra i mig två koppar kaffe under tiden så vi kan räkna bort en kvart. 30 minuters arbete alltså!
Från 8:30 till 9 är en till kopp kaffe samt löst prat med folk som trillar in. Jag hinner säkert emellan med minst 10 minuters arbete under denna halvtimme. Sen morgonmöte vid 9. Det tar en halvtimme där ingen säger något som betyder något alls som man inte bara kan se direkt i Jira. Sen ett möte med ledningsgrupp där jag deltar som expert som de kan fråga saker. Jag svarar på en hel fråga, säg 3 minuters arbete. De förstod inte så det blev inga följdfrågor.
Det är nu lunch och vi är redan uppe i 43 minuters arbete. Jag är tillbaka från lunchen 12:30 cirka och hinner jobba säkert 20 minuter innan det är dags för kaffe. Vid 13:00 har vi alltså klockat 63 minuters arbete, men nu blir jag avbruten av min efterblivna kollega. Jag hjälper henne med hennes arbetsuppgifter i en timme eller så. Sen är det avdelningsfika! Fabian (namnet ändrat för att skydda de oskyldiga) har bakat en tårta. Vi är nu framme vid 15:30 säkert och jag har fortfarande bara jobbat lite över en timme. Det är soligt och fint ute så jag bestämmer mig för att avvika och sitta i bilkö på vägen hem nästan lika länge som jag jobbat idag!

TACK! Exakt så är det för mig och majoriteten som jobbar på kontoret. På distans är det tvärtom, full effektivitet, korta luncher, ibland lunch i samband med jobb. Men tyvärr har vi en del troll här inne som inte har koll på någonting, men trots det spottar ur sig samma antaganden från början av tråden tills nu, det är bara repeat hela tiden, "ni jobbar bara 2 timmar hemma" "ni jobbar bara 2 timmar hemma", så jävla pinsamt, ta och håll käften bara
Citera
2026-06-09, 22:50
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Enligt bekanta som jag känner på Scania så är IT och R&D väldigt nära varandra. Man har väldigt många system som man utvecklar och underhåller, så det är långt ifrån rapporter och liknande utan det är ren utveckling med tester och allt vad det innebär. dvs, arbete som kräver full fokus då man oftast stirrar framför en skärm hela dagarna lång. Och just personer som jobbar med sånt är oftast väldigt introverta och osociala som inte har behov att kallprata med massa människor. Så tyvärr, du är väldigt långt ute och cyklar, sånt arbete är långt ifrån "hjärndöda saker"

Vill man behålla duktigt folk så lär arbetsgivare vara jävligt flexibla med personer som endast jobbar mot leveranstider på egen hand.

Scanias beslut är såklart ett direktiv från Wolfsburg som fått nys om att anställda i Sverige fördelar sin arbetsdag på 12-13 timmar. Ordnung muss sein.

Själv så har jag de senaste 10 åren fått sköta min egen arbetstid (från månens baksida om jag så behagat) så länge jag håller leveranstiderna och sköter mitt jobb. Raw dogga hemifrån när det är mycket att göra från 06:00 - 10:00, 13:00-17:00 , samt 19:00-21:00 är rena befrielsen jämfört med att bli avbruten av (ofta en kärrring) någon som gastar om "nu är det lunch/fikadags" på ett kontor, eller bara kommer in och allmänt stör med nått ovidkommande babbel om gud vet fan allt.
Senast redigerad av Gothenburger 2026-06-09 kl. 22:57.
Citera
2026-06-09, 23:04
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
TACK! Exakt så är det för mig och majoriteten som jobbar på kontoret. På distans är det tvärtom, full effektivitet, korta luncher, ibland lunch i samband med jobb. Men tyvärr har vi en del troll här inne som inte har koll på någonting, men trots det spottar ur sig samma antaganden från början av tråden tills nu, det är bara repeat hela tiden, "ni jobbar bara 2 timmar hemma" "ni jobbar bara 2 timmar hemma", så jävla pinsamt, ta och håll käften bara

Topp
Citera
2026-06-09, 23:08
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Min sambo jobbade som ingenjör i 9 år på Scania och kan jag garantera dig att kollegorna är verkligen inga osociala typer. Snarare mer extroverta än introverta.
Om vi pratar merparten som är utvecklingsingenjörer och inte det fåtal som jobbar som beräkningsingenjörer osv.
IT satt vad jag vet inte ens i samma byggnad som övriga.
Jag är själv utvecklingsingenjör och har jobbat på olika företag inom fordonsindustrin och Telecom mm.
Du verkar ha fastnat för myten om hur en ingenjör är.
Det är väldigt kreativt och det är en stor fördel om man är fantasifull och kreativ.
Otaliga problem dyker upp konstant och det gäller att samarbeta och klura på grejer, lösa problem och konstant komma på hur man förbättrar saker. Hur man ska testa nya saker, utvärdera och använda nya saker och ny kunskap. Tillsammans med alla andra som jobbar i samma projekt.
Citera
2026-06-09, 23:13
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger

Scanias beslut är såklart ett direktiv från Wolfsburg som fått nys om att anställda i Sverige fördelar sin arbetsdag på 12-13 timmar. Ordnung muss sein.

Garanterat 100% bullshit.
Det är ju snarare Scania och dess chefer som driver/styr hela Traton.
Även om svinen i Wolfsburg säkert har åsikter om saker så kan jag garantera att just det här beslutet är Scanias egna.
Citera
2026-06-09, 23:50
Medlem
Jag tycker det finns flera frågeställningar...

Är distans / flexarbete bra?

Är det viktigt att träffas F2F för att bolla ideer, göra problemlösning, lära upp nya, bygga och vidmakthålla företagskultur? --- Ja. Det är viktigt.

Är det viktigt att träffas F2F varje dag? --- Nej, det är inte nödvändigt. Det är för de flesta individer och personer bra att träffas från ett par gånger i månaden till ett par gånger i veckan. Men just 5 gånger i veckan är inte någon oskriven regel.

Ökar effektiviteten på ett kontor? - Olika personer och olika roller har olika behov. Vissa mår bättre av att ibland få jobba helt själva och isolerat och det kan vara deras sätt att komma på kreativa och geniala ideer. Andra behöver samarbete med andra som katalysator för sina ideer. Vissa är otroligt självgående och introverta, vill ha lugn och ro. Andra är extroverta och kan jobba i stökiga miljöer och behöver ropa ut frågor till kollegor som de vill ha svar på och ändå producera.

Är Traton organisatioen redo att återgå till 100% i Södertälje?

Jag vågar påstå nej.

Man har vad jag kan se inte förankrat hur alla de anställda med familjer som räknat med hybrid/hubbar/hemarbete hur de ska lösa sin vardagssituation. Dvs för några kommer detta innebära att de inte får ihop sitt liv på ett rimligt sätt, då kommer man heller inte funka bra på jobbet, eller vara tvungen att sluta.

Man har heller inte säkrat kapaciteten på infrastruktur, kontorsplatser, parkeringar och matsalar/mötesrum osv.

Min egen tolkning av situationen är att det är fullt möjligt att återgå till 100%, men det kommer få konsekvensen att man förvisso förbättrar vissa faktorer, men på bekostnad av andra.

Några kommer att sluta. Några kommer att må sämre pga ökad restid. Några kommer inte kunna koncentrera sig. - Men säkerligen kommer kultur och innovation påverkas positivt också. Kommer effektivitet och leveranser öka? Det är inte alls säkert, troligen inte ens troligt iallafall på kort sikt.

Kanske hinner man fixa de största problemen innan alltförmånga lessnat...

Om ledningen lyssnar på kritiken och förbättrar några punkter tror jag det kan ha mycket större chans att lyckas.

- Bygg ut parkeringar och kontorsplatser innan man kräver återgång.
- Bygg ut hubbarna, specifikt Sergel.
- Kräv inte 100% utan 60-80% "valfritt kontor" och håll öppet för att jobba hemma någon / några dagar i veckan för att skapa en dag för fokus och en dag när man kan ta dagislämningar och tex ta emot en hantverkare eller gå till vårdcentralen. Eller vara hemma med ett barn som är lite krassligt men sjukt nog att inte klara sig själv (alternativet är VAB)
- Kräv en dag när hela "teamet" / "gruppen" sitter tillsammans på plats i Södertälje.

Syftet bör inte vara 100% tid på en viss plats, utan att nätverka mer.
Senast redigerad av TheGreatSweGuru 2026-06-09 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in