2026-06-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Du skriver att företagen "börjat märka av" de negativa effekterna, men det är fortfarande ett påstående snarare än ett bevis. Samtidigt finns det företag som efter flera års erfarenhet fortsätter med distansarbete eller hybridmodeller därför att de anser att det fungerar bra.

Att vissa företag skärper kraven betyder att de har gjort en viss bedömning. Det betyder inte att frågan är avgjord eller att samma slutsats gäller alla verksamheter.

"Tiden för obegränsat hemarbete är över" låter också mer som en prognos än ett faktum. Arbetsmarknaden består av tusentals arbetsgivare med olika behov. Vissa går mot mer kontorsnärvaro, andra går åt motsatt håll för att attrahera kompetens.

Arbetsmiljöansvaret är heller inget nytt argument mot distansarbete. Arbetsgivare har haft arbetsmiljöansvar för distansarbetande personal i många år. Om det vore ett avgörande hinder hade distansarbete aldrig blivit så utbrett från början.

I grunden verkar vi vara överens om en sak: olika verksamheter fungerar olika. Därför är det svårt att hävda att en enda modell är rätt för alla.
Vilket som, jag bara påpekar att tiden för fritt valt hemmaarbete är över.
Citera
2026-06-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det handlar inte om vill utan om gör, och det handlar inte om mig utan om alla. Vi kan ta ett exempel.

Jag anlände idag till jobbet 7:45. Ovanligt sent för mig men ändå inte en käft där som kunde störa mig så jag kunde jobba relativt ostört fram till c:a 8:30. Hann dra i mig två koppar kaffe under tiden så vi kan räkna bort en kvart. 30 minuters arbete alltså!
Från 8:30 till 9 är en till kopp kaffe samt löst prat med folk som trillar in. Jag hinner säkert emellan med minst 10 minuters arbete under denna halvtimme. Sen morgonmöte vid 9. Det tar en halvtimme där ingen säger något som betyder något alls som man inte bara kan se direkt i Jira. Sen ett möte med ledningsgrupp där jag deltar som expert som de kan fråga saker. Jag svarar på en hel fråga, säg 3 minuters arbete. De förstod inte så det blev inga följdfrågor.
Det är nu lunch och vi är redan uppe i 43 minuters arbete. Jag är tillbaka från lunchen 12:30 cirka och hinner jobba säkert 20 minuter innan det är dags för kaffe. Vid 13:00 har vi alltså klockat 63 minuters arbete, men nu blir jag avbruten av min efterblivna kollega. Jag hjälper henne med hennes arbetsuppgifter i en timme eller så. Sen är det avdelningsfika! Fabian (namnet ändrat för att skydda de oskyldiga) har bakat en tårta. Vi är nu framme vid 15:30 säkert och jag har fortfarande bara jobbat lite över en timme. Det är soligt och fint ute så jag bestämmer mig för att avvika och sitta i bilkö på vägen hem nästan lika länge som jag jobbat idag!

Ja så ser det ut för mig med nästan varje kontorsdag.
Citera
2026-06-09, 19:21
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Har det verkligen varit till gagn för alla inblandade? Arbetsgivarna måste fortfarande betala kontorshyran även om arbetstagren sitter hemma. Och full lön för de som på fredagar öppnat bibban och tänt grillen kl 12. Och jag tror att alla idag är överrens om att produktiviteten har sjunkit mellan 10-20%. Jag har sett undersökningar som visat på att det kan handla om så mycket som 30%. Så ja, det har varit till gagn för arbetstagarna, men inte så arbetsgivarna.

Nej, alla är inte överens om att produktiviteten har gått ned. Och hur man än mäter produktiviteten i andra avdelningar än ren produktion så blir det oanvändbara resultat.

Dels är det konjunktursvängningar som avgör mycket av produktiviteten.

De flesta företag har gått igenom åtminstone ett par puckade omorganisationer som också påverkar produktiviteten de senaste åren.

Och den data man for fems kan betyda lite vad som helst. Kanske hade du en stor andel jävligt drivna 30 åringar som inte hade barn före 2021, men som nu har två barn under 6 år därhemma? Deras produktivitet kommer ju svänga oavsett jobbahemifrån eller kontor.

Innovationscykler är ojämna. Ibland händer det mycket på kort tid, sen slänger sig alla på bollen och tempot går ner.

Dessutom lär väl Scanias produktivitet vara mer beroende av korkade satsningar på eldrivna lastbilar än var folk sitter på jobbet
Citera
2026-06-09, 20:10
Medlem
HÖGST ETT MÖTE i VECKAN!'
Citera
2026-06-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Den stora smällen blir när statsanställda förbjuds "jobba" hemifrån 😂
Vet du hur det ligger till där?
Citera
2026-06-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Det står alla fritt att gå ner i tid... och lön.Tredagarsvecka = 60% av lönen. Om det är viktigt att vara hemma.

Om man vill diskutera "orättvisan" med att inte få jobba hemifrån kan vi istället diskutera vilka yrken som kan få ta del av ett det. Kanske poliser kan också få jobba hemifrån 2 dagar i veckan? Läkare? Busschafförer?
Alltså man tror ju typ att du är full när du skriver. Ska vi förbjuda ingenjörer att jobba hemifrån för att busschaufförer inte kan? Då får vi väl också förbjuda busschaufförer att köra på arbetstid eftersom ingenjörer inte får göra det.
Citera
2026-06-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antefh
Ja så ser det ut för mig med nästan varje kontorsdag.
Samma här på min avdelning.
Citera
2026-06-09, 20:26
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det handlar inte om vill utan om gör, och det handlar inte om mig utan om alla. Vi kan ta ett exempel.

Jag anlände idag till jobbet 7:45. Ovanligt sent för mig men ändå inte en käft där som kunde störa mig så jag kunde jobba relativt ostört fram till c:a 8:30. Hann dra i mig två koppar kaffe under tiden så vi kan räkna bort en kvart. 30 minuters arbete alltså!
Från 8:30 till 9 är en till kopp kaffe samt löst prat med folk som trillar in. Jag hinner säkert emellan med minst 10 minuters arbete under denna halvtimme. Sen morgonmöte vid 9. Det tar en halvtimme där ingen säger något som betyder något alls som man inte bara kan se direkt i Jira. Sen ett möte med ledningsgrupp där jag deltar som expert som de kan fråga saker. Jag svarar på en hel fråga, säg 3 minuters arbete. De förstod inte så det blev inga följdfrågor.
Det är nu lunch och vi är redan uppe i 43 minuters arbete. Jag är tillbaka från lunchen 12:30 cirka och hinner jobba säkert 20 minuter innan det är dags för kaffe. Vid 13:00 har vi alltså klockat 63 minuters arbete, men nu blir jag avbruten av min efterblivna kollega. Jag hjälper henne med hennes arbetsuppgifter i en timme eller så. Sen är det avdelningsfika! Fabian (namnet ändrat för att skydda de oskyldiga) har bakat en tårta. Vi är nu framme vid 15:30 säkert och jag har fortfarande bara jobbat lite över en timme. Det är soligt och fint ute så jag bestämmer mig för att avvika och sitta i bilkö på vägen hem nästan lika länge som jag jobbat idag!

Vad med eget ansvar och inte fika så bedrövligt mycket? Vad med en kopp på morgonen och en på eftermiddagen? Tar ledningsgruppsmötet 2-2.5 timmar? Att du hjälper din kollega är väl enkom bra - det är väl slika samarbeten ett företag söker (om de inte sker hela tiden så att du blir störd). Vad hände mellan 14:00-15:30? Dessutom räknas möten såsom arbetstid...

Blir man störd för ofta så får du väl säga ifrån om det går och detta är därtill ett arbetsmiljöproblem som borde lyfts sedan länge och gjorts något åt.

Jag sitter absolut inte på facit och har heller aldrig jobbat hemifrån så vet inte alla krumbukter, men att det skulle gå att kunna jobba mer effektivt, även på jobb, det är helt tydligt. Förresten, hur mycket fikar du hemma? Hur många andra sysslor än dina verkliga arbetsuppgifter gör du där? Du måste väl ändå sitta uppkopplad för möten via Teams eller någon plattform, hemifrån?
Citera
2026-06-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag sitter absolut inte på facit och har heller aldrig jobbat hemifrån så vet inte alla krumbukter, men att det skulle gå att kunna jobba mer effektivt, även på jobb, det är helt tydligt. Förresten, hur mycket fikar du hemma? Hur många andra sysslor än dina verkliga arbetsuppgifter gör du där? Du måste väl ändå sitta uppkopplad för möten via Teams eller någon plattform, hemifrån?

Jobbar man hemma och deltar i ett meningslöst möte kan man bara lägga det på en av monitorerna och i praktiken strunta i det, och istället få några avancerade logiktunga programsatser producerade under tiden.

Diamondgrit's beskrivning är spot on. Något tillspetsat men i närheten av sådär har det iallafall sett ut de dagar jag försökt jobba på kontor. Max två timmar effektivt, koncentrerat arbete.
Citera
2026-06-09, 20:47
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Jobbar man hemma och deltar i ett meningslöst möte kan man bara lägga det på en av monitorerna och i praktiken strunta i det, och istället få några avancerade logiktunga programsatser producerade under tiden.

Diamondgrit's beskrivning är spot on. Något tillspetsat men i närheten av sådär har det iallafall sett ut de dagar jag försökt jobba på kontor. Max två timmar effektivt, koncentrerat arbete.

Då är det mycket som det går att ändra på - en hel del som ligger på både företagsledningen men även på arbetstagaren... Det finns ju mycket tid att spara på kontoret - ytterst tydligt. För många möten och för mycket fika... Dessutom flera hål i Diamondgrits beskrivning.
Citera
2026-06-09, 20:51
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad med eget ansvar och inte fika så bedrövligt mycket? Vad med en kopp på morgonen och en på eftermiddagen? Tar ledningsgruppsmötet 2-2.5 timmar? Att du hjälper din kollega är väl enkom bra - det är väl slika samarbeten ett företag söker (om de inte sker hela tiden så att du blir störd). Vad hände mellan 14:00-15:30? Dessutom räknas möten såsom arbetstid...

Blir man störd för ofta så får du väl säga ifrån om det går och detta är därtill ett arbetsmiljöproblem som borde lyfts sedan länge och gjorts något åt.

Min erfarenhet är att teams-möten är longt mer effektiva än möten i fysiska mötesrum. Man får mer uträttat, kommer till skott, följer agendan och pratar inte i munnen på varandra på samma sätt på teams. Inte heller är det lika mycket onödiga kommentarer och urspårningar.

I mitt fall (och det är inte lika för alla andra, det vet jag) mäts min prestation inte i timmar, jag jobbar så pass operativt att det inte riktigt finns någon gråskala. Endera blir jobbet gjort och allt snurrar på, eller så blir det inte gjort och då tar det tvärstopp. Jag är rätt effektiv, eftersom jag gjort det så länge, att jag kan göra mitt jobb på tre timmar en helt vanlig dag, så är det ungefär 50% av dagarna. Men när det brakar loss med svårare problem och nödsituationer så kan jag plötsligt jobba 13-14 timmar per dag, och då blir det ofta så flera dagar i rad. Och så finns det mitt emellan dagar där det kanske går att storma på och bli klar på fem timmar. Samma situationer tar andra på jobbet mycket längre att få klart, dom är 15-20 år yngre. Men dom har lön som är rätt nära min, skiljer 10-15 tusen i månaden.
Citera
2026-06-09, 20:57
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Min erfarenhet är att teams-möten är longt mer effektiva än möten i fysiska mötesrum. Man får mer uträttat, kommer till skott, följer agendan och pratar inte i munnen på varandra på samma sätt på teams. Inte heller är det lika mycket onödiga kommentarer och urspårningar.

I mitt fall (och det är inte lika för alla andra, det vet jag) mäts min prestation inte i timmar, jag jobbar så pass operativt att det inte riktigt finns någon gråskala. Endera blir jobbet gjort och allt snurrar på, eller så blir det inte gjort och då tar det tvärstopp. Jag är rätt effektiv, eftersom jag gjort det så länge, att jag kan göra mitt jobb på tre timmar en helt vanlig dag, så är det ungefär 50% av dagarna. Men när det brakar loss med svårare problem och nödsituationer så kan jag plötsligt jobba 13-14 timmar per dag, och då blir det ofta så flera dagar i rad. Och så finns det mitt emellan dagar där det kanske går att storma på och bli klar på fem timmar. Samma situationer tar andra på jobbet mycket längre att få klart, dom är 15-20 år yngre. Men dom har lön som är rätt nära min, skiljer 10-15 tusen i månaden.
Min erfarenhet är precis tvärtom. Många år av den erfarenheten.
Den spontana och viktiga debatten och frågorna som bara kommer spontant när man är i samma rum och är i en öppen dialog med kollegor uteblir till största delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in