2026-06-08, 22:50
  #685
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Det handlar inte om enskilda individer. Det handlar om att Scania försöker göra om sig till ett mjukvarubolag, och vill vara långt framme med elfordon, autonoma fordon, sofware defined vehicle, diverse it-lösningar för fleet management och fan å hans moster.

Det kräver en viss kompetens som i hög grad är mer generellt efterfrågad än "vet hur man designar en motor". De här personerna kan lika gärna jobba på Saab, Atlas Copco, Ericsson eller någon av alla konsult- eller mindre techbolag i Stockholm innerstad.

Scania erbjöd aldrig den bästa lönen, snarare under medel, men däremot ett väldigt stabilt jobb, utmärkt work-life balance osv.

Det har varit ens usp och gjort att man åndå kunnat rekrytera i Stockholm, trots lång pendling. Om det nu är över kommer det bli svårare.

Nej, alla kommer inte säga upp sig på en dag. Marknaden är vad den är just nu. Men på sikt kommer folk droppa av, en efter en, och det kommer vara svårt att ersätta dem till slut.

Frågan är inte om Scania har rätt att fatta beslutet, om ingenjörer är gnälliga eller vad fan det nu kan vara. Frågan är om det är ett bra beslut utifrån Scanias förutsättningar (ligger i tjotahejti med lång pendling i en region där det finns konkurrens).

Jag menar, varför tror du Saab flyttade från Järfälla till Solna? Varför tror du Sandvik Coromants utvecklingsavdelning ligger i Västberga snarare än Gimo? Atlas Copco tillverkar sina handdrivna verktyg i Tierp, men de utvecklas givetvis i Sickla, varför tror du det är så?

Läge spelar roll när man ska rekrytera. Ett sätt att kompensera för att man ligger kasst är att tillåta en del hemmajobb.

Ja, förr i tiden, när det kulturellt var självklart att man stannade typ för evigt på vilken firma det nu var, mannens karriär bestämde bostadsort och kvinnan tog något kommunjobb (finns överallt), så var det en annan grej. Nu finns det två karriärer att ta hänsyn till och det går liksom inte att säga till Lisa, affärsjurist, att hörru, nu drar du och jag minsann till Karlskoga för jag ska tillverkar kanoner i 40 år och du får väl ta det skitjobb som finns.

Jag ska ödmjukt lägga till att du drar till ganska goda argument för din sak. Men här missas väl ändå en del? Detta utgår bara från att Scania skulle anställa hela backoffice och möjligen front office white collar jobb i Sverige?

Inte exakt koll på hur Scanias globala verksamhet fungerar men de har minst ett service center i Polen som sysslar med HR. Jag skulle tro att detta service center också har andra avdelningar och yrkesroller.

Passar det då inte att alldeles för fina i kanten anställda tar sig till kontoret, samtidigt som andra resurser i Sverige väljer bort Scania för de måste vara på kontoret - jag tror helt ärligt ledningen på Scania bryr sig 0 om detta.

Tvärtom så är de förmodligen ganska glada för då har de politiskt motiverat varför de anställer i ett nearshore service center istället, och det till halva kostnaden av vad motsvarande resurs skulle kosta i Sverige - även om de får under medel i marknadsmässig lön.
__________________
Senast redigerad av Oversittarchefen 2026-06-08 kl. 22:52.
Citera
2026-06-08, 22:50
  #686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ett mycket bra beslut och rättvist att inte bara de på kontoret ska få jobba hemifrån. Det ger en kontroll för bolaget och ett mer seriöst arbetssätt.
Så du menar (antar då att du jobbar i blåkläder) att då du jobbar på plats att din chef har 100% kontroll var du är, vad du gör och hur du producerar?

För det är väl det du menar med ” en kontroll för bolaget och ett mer seriöst arbetssätt.”?

Eller kommer du mena att det finns utrymme för att det hanteras olika på olika sätt, för olika personer/funktioner och avdelningar?
Citera
2026-06-08, 22:52
  #687
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Så du menar (antar då att du jobbar i blåkläder) att då du jobbar på plats att din chef har 100% kontroll var du är, vad du gör och hur du producerar?

För det är väl det du menar med ” en kontroll för bolaget och ett mer seriöst arbetssätt.”?

Eller kommer du mena att det finns utrymme för att det hanteras olika på olika sätt, för olika personer/funktioner och avdelningar?
Alla ska naturligtvis bli behandlade likvärdigt på ett bolag.
Citera
2026-06-08, 22:56
  #688
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Företaget äger inte individen som en slav och som en tillgång i balansräkningen som sedan ska skrivas av över tid med åldern. Däremot så har den anställde bundit sig till att vara en resurs på full tid till företaget och där därmed en tillgång (HUMAN KAPITAL) att kapitaliseras av företaget.

Om den anställde blir omotiverad eller börjar slarva för att resursen känner sig missnöjd så är det bättre att byta jobb. Det går aldrig vinna den matchen och det straffar enbart en själv genom sämre performance review, löneökning vilket lär svida nu när inflation är på tapeten och hela den biten.

Det bygger på att det råder fri rörlighet på arbetsmarknaden och att den anställda också kan få ett adekvat jobb. Inte det lättaste alla gånger. Speciellt inte för 50-plusare som har 15-20 år kvar till pensionen. De vill man som företagare knappast göra sig ovän med.
Citera
2026-06-08, 22:59
  #689
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det bygger på att det råder fri rörlighet på arbetsmarknaden och att den anställda också kan få ett adekvat jobb. Inte det lättaste alla gånger. Speciellt inte för 50-plusare som har 15-20 år kvar till pensionen. De vill man som företagare knappast göra sig ovän med.

Det är bla just av dessa anledningar som globala företag börjar mer skifta backoffice jobb till service centers i lågskostnadsländer och där arbetsrättsliga lagar inte är lika starka som i Sverige.

Samtidigt gnälls det att jobben flyttar utomlands. Inte konstigt egentligen.
Citera
2026-06-08, 22:59
  #690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast det gör man ju på kontoret också och så såg det ut långt innan 2020.
Så är det inte alls. De som jobbar på kontor jobbar alltid oavlönat fler timmar än de avtalade. Detta är självförklarande då företaget vet att de lägger mer arbete på dessa än de klarar av utan de måste jobba fler timmar oavlönat för att hinna med sitt jobb.
Citera
2026-06-08, 23:03
  #691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Alla ska naturligtvis bli behandlade likvärdigt på ett bolag.
Det låter bra i teorin och när VD och HR säger det men sen är det chefen/avdelningsansvarig som sätter tonen och då blir förstås behandlingen disparat över företaget.
Citera
2026-06-08, 23:11
  #692
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Det handlar inte om enskilda individer. Det handlar om att Scania försöker göra om sig till ett mjukvarubolag, och vill vara långt framme med elfordon, autonoma fordon, sofware defined vehicle, diverse it-lösningar för fleet management och fan å hans moster.

Det kräver en viss kompetens som i hög grad är mer generellt efterfrågad än "vet hur man designar en motor". De här personerna kan lika gärna jobba på Saab, Atlas Copco, Ericsson eller någon av alla konsult- eller mindre techbolag i Stockholm innerstad.

STC ligger där det ligger. Svårt att se Scania bygga kontor och provbana i Västberga.

För övrigt är det en brutal brist på ingenjörer som kan ”designa en motor” eller ens har grundläggande motorkunskap.
Citera
2026-06-08, 23:17
  #693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Självklart hade jag slutat, slaveriet har upphört för längesedan


Om du fick frågan vid en rekryteringsprocess: ”Vad föredrar du mellan distansarbete och arbeta på den fysiska arbetsplatsen? Motivera varför.”
Hur tror du att rekryteraren skulle analysera ditt svar.
Om du vidare får frågan:”Hur ser du på erfarenhetsutbyte, tvärkompetens och det informella mötet?”

Hur skulle en rekryterare analysera dig tror du, jäntemot en kandidat som visar ödmjukhet inför faktumet att ingen människa kan allt och att det alltid finns en vinning av att utvecklas via andras erfarenheter.

Väljer en organisation någon som uppskattar samarbete och gärna vill lära sig och lära ut saker, utifrån sin kompetens.

Frågar åt en vän, alltså
Citera
2026-06-08, 23:39
  #694
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Om du fick frågan vid en rekryteringsprocess: ”Vad föredrar du mellan distansarbete och arbeta på den fysiska arbetsplatsen? Motivera varför.”
Hur tror du att rekryteraren skulle analysera ditt svar.
Om du vidare får frågan:”Hur ser du på erfarenhetsutbyte, tvärkompetens och det informella mötet?”

Hur skulle en rekryterare analysera dig tror du, jäntemot en kandidat som visar ödmjukhet inför faktumet att ingen människa kan allt och att det alltid finns en vinning av att utvecklas via andras erfarenheter.

Väljer en organisation någon som uppskattar samarbete och gärna vill lära sig och lära ut saker, utifrån sin kompetens.

Frågar åt en vän, alltså
Träffsäkra frågeställningar!
Citera
2026-06-08, 23:47
  #695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I min värld handlar det om att ge och ta. Arbetsgivaren ska erbjuda goda villkor och vara schyst mot arbetstagaren. Arbetstagaren ska uppskatta detta och känna lojalitet mot sin arbetsgivare. Ställa upp och jobba över när det krävs vid peakar osv. Detta genom fritt arbete och frihet under ansvar. Allt för att få det berömda livspusslet att gå ihop. Balans mellan arbete och fritid.

Bryter den ena parten och börjar köra fulspel mot den andra parten får det konsekvenser. Något att tänka på för bägge parter. Bäst fungerar det när bägge parter är nöjda. Då blir det win-win. Annars blir det lose-lose. Det är inte bra för någon.

Exakt så är det!
Citera
2026-06-08, 23:56
  #696
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlongKlang
STC ligger där det ligger. Svårt att se Scania bygga kontor och provbana i Västberga.

För övrigt är det en brutal brist på ingenjörer som kan ”designa en motor” eller ens har grundläggande motorkunskap.
Min sambo jobbade där och det jag märkte av mest var att många verkade jobba otroligt mycket med hårdvaror av olika slag. Även en gammal kursare jobbade på Scania ett antal år med förbättringar av hårdvara för att bli bättre än konkurrenterna.
Mjukvaran var så att säga mer ett verktyg för att få hårdvaran att leverera sin fulla potential.
Här i tråden verkar alla prata om mjukvara bara.
Men varje nu "facelift" eller ny lastbil består ju av en massa ny hårdvara som "någon" ska ta fram.
Tror ju knappast att man kan anställa mest "random kod-apor" för att ta fram tex en lastbilsmotor som har lägst bensinförbrukning.
Och det är väl knappast något man kokar ihop slumpmässigt av en massa hemmajobbare.
Eller säljer man flest lastbilar tror folk, för att man har ballast skärmar, displayer och finesser i förarhytten?
Jag tror du har rätt i att det nog inte är så lätt att hitta folk som kan driva utvecklingen framåt i fordonsindustrin. Lät verkligen så av vad jag har hört.
En del nyanställda kunde otroligt lite om produkterna man skulle designa.
Satt och googlade på grejer som en lastbilsingenjör definitivt borde ha koll på redan innan anställning.
Hon funderade ett tag på att bli chef men bävade inför att behöva anställa och inse att man har att välja mellan ett gäng som knappt vet någonting om fordon och sedan behöva backa upp och känna ansvar för de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in