Citat:
Det handlar inte om enskilda individer. Det handlar om att Scania försöker göra om sig till ett mjukvarubolag, och vill vara långt framme med elfordon, autonoma fordon, sofware defined vehicle, diverse it-lösningar för fleet management och fan å hans moster.
Det kräver en viss kompetens som i hög grad är mer generellt efterfrågad än "vet hur man designar en motor". De här personerna kan lika gärna jobba på Saab, Atlas Copco, Ericsson eller någon av alla konsult- eller mindre techbolag i Stockholm innerstad.
Scania erbjöd aldrig den bästa lönen, snarare under medel, men däremot ett väldigt stabilt jobb, utmärkt work-life balance osv.
Det har varit ens usp och gjort att man åndå kunnat rekrytera i Stockholm, trots lång pendling. Om det nu är över kommer det bli svårare.
Nej, alla kommer inte säga upp sig på en dag. Marknaden är vad den är just nu. Men på sikt kommer folk droppa av, en efter en, och det kommer vara svårt att ersätta dem till slut.
Frågan är inte om Scania har rätt att fatta beslutet, om ingenjörer är gnälliga eller vad fan det nu kan vara. Frågan är om det är ett bra beslut utifrån Scanias förutsättningar (ligger i tjotahejti med lång pendling i en region där det finns konkurrens).
Jag menar, varför tror du Saab flyttade från Järfälla till Solna? Varför tror du Sandvik Coromants utvecklingsavdelning ligger i Västberga snarare än Gimo? Atlas Copco tillverkar sina handdrivna verktyg i Tierp, men de utvecklas givetvis i Sickla, varför tror du det är så?
Läge spelar roll när man ska rekrytera. Ett sätt att kompensera för att man ligger kasst är att tillåta en del hemmajobb.
Ja, förr i tiden, när det kulturellt var självklart att man stannade typ för evigt på vilken firma det nu var, mannens karriär bestämde bostadsort och kvinnan tog något kommunjobb (finns överallt), så var det en annan grej. Nu finns det två karriärer att ta hänsyn till och det går liksom inte att säga till Lisa, affärsjurist, att hörru, nu drar du och jag minsann till Karlskoga för jag ska tillverkar kanoner i 40 år och du får väl ta det skitjobb som finns.
Det kräver en viss kompetens som i hög grad är mer generellt efterfrågad än "vet hur man designar en motor". De här personerna kan lika gärna jobba på Saab, Atlas Copco, Ericsson eller någon av alla konsult- eller mindre techbolag i Stockholm innerstad.
Scania erbjöd aldrig den bästa lönen, snarare under medel, men däremot ett väldigt stabilt jobb, utmärkt work-life balance osv.
Det har varit ens usp och gjort att man åndå kunnat rekrytera i Stockholm, trots lång pendling. Om det nu är över kommer det bli svårare.
Nej, alla kommer inte säga upp sig på en dag. Marknaden är vad den är just nu. Men på sikt kommer folk droppa av, en efter en, och det kommer vara svårt att ersätta dem till slut.
Frågan är inte om Scania har rätt att fatta beslutet, om ingenjörer är gnälliga eller vad fan det nu kan vara. Frågan är om det är ett bra beslut utifrån Scanias förutsättningar (ligger i tjotahejti med lång pendling i en region där det finns konkurrens).
Jag menar, varför tror du Saab flyttade från Järfälla till Solna? Varför tror du Sandvik Coromants utvecklingsavdelning ligger i Västberga snarare än Gimo? Atlas Copco tillverkar sina handdrivna verktyg i Tierp, men de utvecklas givetvis i Sickla, varför tror du det är så?
Läge spelar roll när man ska rekrytera. Ett sätt att kompensera för att man ligger kasst är att tillåta en del hemmajobb.
Ja, förr i tiden, när det kulturellt var självklart att man stannade typ för evigt på vilken firma det nu var, mannens karriär bestämde bostadsort och kvinnan tog något kommunjobb (finns överallt), så var det en annan grej. Nu finns det två karriärer att ta hänsyn till och det går liksom inte att säga till Lisa, affärsjurist, att hörru, nu drar du och jag minsann till Karlskoga för jag ska tillverkar kanoner i 40 år och du får väl ta det skitjobb som finns.
Jag ska ödmjukt lägga till att du drar till ganska goda argument för din sak. Men här missas väl ändå en del? Detta utgår bara från att Scania skulle anställa hela backoffice och möjligen front office white collar jobb i Sverige?
Inte exakt koll på hur Scanias globala verksamhet fungerar men de har minst ett service center i Polen som sysslar med HR. Jag skulle tro att detta service center också har andra avdelningar och yrkesroller.
Passar det då inte att alldeles för fina i kanten anställda tar sig till kontoret, samtidigt som andra resurser i Sverige väljer bort Scania för de måste vara på kontoret - jag tror helt ärligt ledningen på Scania bryr sig 0 om detta.
Tvärtom så är de förmodligen ganska glada för då har de politiskt motiverat varför de anställer i ett nearshore service center istället, och det till halva kostnaden av vad motsvarande resurs skulle kosta i Sverige - även om de får under medel i marknadsmässig lön.
__________________
Senast redigerad av Oversittarchefen 2026-06-08 kl. 22:52.
Senast redigerad av Oversittarchefen 2026-06-08 kl. 22:52.