2026-06-08, 15:52
  #661
Medlem
Det där med sjön tror jag var för att presskillen inte hade en jäkla susning om vad detta handlade om och var tagen på sängen och verkar dåligt lämpad för sitt jobb. Håller med, det var en Antoinette...

Att glida in från Pershagen, jo, för fan. Man har bara upploppet kvar. Vi från Stockholm har trängts på essingeleden/i stan, köat från rönningeavfarten, kö igen ut på motorvägen vid syd, köat hela vägen från syd till labbet och sen ned till 270. Vi har köttat en timme när pershagen-folket suttit i kallingar hemma vid köksbordet. Så jag vidhåller. Äldre dinos som gått långa vägen, är chefer i produktion och vill se folk på plats för att det var så på 80-talet när de åkte och hämtade bakfulla finnar på måndagmorgonen i saltskog och det är den verklighet de är kvar vid. De tror att bara man får folk på plats så kommer de 1) stanna 2) stå med mössan i hand och acceptera låga löner 3) prestera.

Parkeringen är ett problem för alla, men större för de med små barn och boende i sthlm. Att ha 5 minuter till jobbet utan köer, och 15 med är inte så stort problem. Dessutom, många chefer har kvar sina privata p-platser. Så de upplever inte problemet alls.

Man ska tänka på att de lite högre cheferna har egen plats, tjänstebil, brukar ha bonusar och löner på 2-300.000 i månaden. Jag uppfattar att Traton betalar högre chefer extremt bra, medan tjänstemän hålls tillbaka. De med bara gymnasieutbildning som är kring 60 men gjort fabrikskarriär är grymt överbetalda.
Citera
2026-06-08, 15:57
  #662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Möjligt att du har rätt. Bra ruttet agerat av företagsledningen då. Alla borde göra precis som de säger OCH vara kvar. Sen får produktionen bli vad den blir så får de skapa personalärenden. De verkar veta hur man skapar ett arbetsgivarvarumärke av hög klass....
Om de är så är det verkligen tråkigt, för många tjänstemän har verkligen upplevt ledorden "respekt för individen", att man bryr sig om de anställda, ger dem trygghet osv.

Inte bäst betalt, men med möjlighet för att kombinera jobb och familj.

Men, detta kan vara ett misstag (vilket jag hoppas när de läser alla kommentarer och lyssnar på facket och cheferna) eller en ny era där styrningen sker från annat håll som inte är intresserade av personalen i sverige utan har annat för ögonen.
Citera
2026-06-08, 16:17
  #663
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har inte flyttat några målstolpar. Det här har varit fallet hela tiden. Sitter du och jobbar stenhårt och plikttroget med något 8 timmar om dagen och knappt går och pinkar på arbetstid. Då är det ändå katastrof för arbetsgivaren om inget värdefullt kommer ut av det arbete du lägger ned. Det är vinstmarginalen som är det intressanta. Inte om du spottar ur dig något på 5 min eller en arbetsvecka. Du saknar grundläggande förståelse för företagsekonomi.
Sluta tjafsa nu. Du jobbar inte ens.

Om du kan göra mästerverk på 5 minuter, hur fantastiska resultat kan du då inte göra på 8 timmar? På en arbetsvecka?

Hur beräknar du vinstmarginalen? Tidsaspekten är OERHÖRT intressant för arbetsgivaren, sluta gagga som om du hade en susning.

Nu svarar jag inte på mer joller från ditt håll.
Citera
2026-06-08, 16:45
  #664
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ja, fast lättare hemma utan massa distraktioner. Meningslösa fikapauser och lunchraster t.ex.

Du verkar helt tvärsäker på din sak att distansarbete är bäst och alla som inte delar din åsikt är idioter som inte fattar bättre. Är det korrekt uppfattat?
Citera
2026-06-08, 16:59
  #665
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Sluta tjafsa nu. Du jobbar inte ens.

Om du kan göra mästerverk på 5 minuter, hur fantastiska resultat kan du då inte göra på 8 timmar? På en arbetsvecka?

Hur beräknar du vinstmarginalen? Tidsaspekten är OERHÖRT intressant för arbetsgivaren, sluta gagga som om du hade en susning.

Nu svarar jag inte på mer joller från ditt håll.

(Intäkter-kostnader)/intäkter det är ganska basic. jo, jag har jobbat i många år. 5 min är förstås ett extremt exempel, men jag vet av erfarenhet att vissa jobbar väldigt långsamt. Andra är mer effektiva. jag skiter i tiden. Det är bara resultat som är viktigt.
Citera
2026-06-08, 17:20
  #666
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
(Intäkter-kostnader)/intäkter det är ganska basic. jo, jag har jobbat i många år. 5 min är förstås ett extremt exempel, men jag vet av erfarenhet att vissa jobbar väldigt långsamt. Andra är mer effektiva. jag skiter i tiden. Det är bara resultat som är viktigt.
Fråga din chattrobot hur stor andel av ett företags utgifter är lönekostnader och berätta sedan mer om hur "tid inte betyder något" när arbetsgivaren betalar för din tid.

Jag frågade tidigare men fick inget svar: om du gör 8 timmars arbete på 2 timmar, varför ska arbetsgivaren betala dig för de resterande 6 timmarna?

Du har ju redan skapat det önskade resultatet på 2 timmar, du ska väl inte även ha betalt för tid som du inte arbetar?
Citera
2026-06-08, 18:09
  #667
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Fråga din chattrobot hur stor andel av ett företags utgifter är lönekostnader och berätta sedan mer om hur "tid inte betyder något" när arbetsgivaren betalar för din tid.

Jag frågade tidigare men fick inget svar: om du gör 8 timmars arbete på 2 timmar, varför ska arbetsgivaren betala dig för de resterande 6 timmarna?

Du har ju redan skapat det önskade resultatet på 2 timmar, du ska väl inte även ha betalt för tid som du inte arbetar?

Jag har redan svarat dig flera gånger. Företaget avgörs av lönsamhet. Vinstmarginal är det centrala. Inte hur många timmar personalen jobbar, eller dricker kaffe, eller deltar i interna möten.

Din fråga saknar helt relevans. Kanske förstår du det om du vänder på den. "Varför ska en anställd jobba 8 timmar och bara få betalt för 2? "
Citera
2026-06-08, 18:18
  #668
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har redan svarat dig flera gånger. Företaget avgörs av lönsamhet. Vinstmarginal är det centrala. Inte hur många timmar personalen jobbar, eller dricker kaffe, eller deltar i interna möten.

Din fråga saknar helt relevans. Kanske förstår du det om du vänder på den. "Varför ska en anställd jobba 8 timmar och bara få betalt för 2? "
Okej. Du förstår inte vad jag säger, vi släpper det så kan du fortsätta med dina fabler i nån annan tråd.
Citera
2026-06-08, 18:50
  #669
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Okej. Du förstår inte vad jag säger, vi släpper det så kan du fortsätta med dina fabler i nån annan tråd.

Nej, jag förstår inte ditt resonemang eftersom det är helt osammanhängande. Läser du ens själv vad du skriver?

Om du köper en ny bil. Bryr du dig om det åtgått 25, 50 eller 100 timmar för att skruva ihop den? Knappast. Du bryr dig om vad du får och vad du betalar. Det är så det fungerar.
Citera
2026-06-08, 19:15
  #670
Medlem
Oversittarchefens avatar
Scania betalar anställdas löner och de är Scanias resurser. Självklart bestämmer Scania vart deras humankapital ska omsättas i arbete.

De som gnäller över att de blivit "lovade" att få arbeta på distans när de sa ja till ett jobb på Scania: Såg ni till att få det skrivet i kontraktet? Nä, precis. Förmodligen inte.
Citera
2026-06-08, 19:23
  #671
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det är nästan alltid högre chefer, eller anställda "på sidan" i/av en organisation som gnäller på att distansarbete ger minskad produktivitet. I min organisation är det cheferna ett eller fler steg ovanför mig som är oroliga för att anställda inte ska göra sitt jobb ordentligt om de jobbar hemifrån.
Eller gnällkukar på någon annan avdelning utan insyn.

Kontentan är väl att distansarbete handlar om insyn och förtroende. Jag vet vad mina anställda på min avdelning gör, jag vet vad de jobbar med, jag vet vad jag kan förvänta mig för leveranser och jag ser vad de levererar. Min chef ovanför mig har inte den detaljinsynen, inte heller cheferna ovanför hen. Och gnällkukarna på andra avdelningar (typ samma folk som gnäller här) har definitivt ingen insyn.

Men jag som närmst chef vet. Och jag vet att distansarbetet (iaf hybridarbetet) är väldigt bra, både för medarbetarnas mående och för resultatet.
Känslan av kontroll för högre ledning är bara för att de inte vet och inte förstår på detaljnivå. Synd att denna avsaknad av kompetens och förståelse ska få förstöra en väldigt bra arbetsform som gör det möjligt för företag som inte ligger mitt i centralorterna att faktiskt kunna erbjuda bra arbete för folk.

Hybridarbetet är det bästa som hänt inom min bransch (IT). Vi kan rekrytera bra folk som bor längre bort eftersom de kan jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan. Folk är piggare, och får mer gjort samtidigt som man får 2-3 dagar med sociala interaktioner på jobbet

Jag har under mina år som chef med denna arbetsform insett att de som vill ha tillbaka 100% på kontoret är antingen helt okunniga, oinsatta eller saknar självkänsla som chef (om man är chef) så att man behöver tryggheten i att kunna se personer för att veta om folk arbetar eller inte.

Frågar man de som faktiskt vet något om leveranstakt i hybrida arbetsmiljöer (dvs 1:a linjens chef) så tror jag att en överväldigande majoritet kommer säga att leveranstakten är lika hög eller högre än mot tiden innan Corona)

Men i vanlig ordning är faktiska förhållanden irrelevanta i samhället, det som spelar roll är spelet för gallerierna och illusionen av ledarskap

Jag delar din uppfattning i mycket och framförallt handlar hybridarbete för mig om att det behövs ledare som klarar att leda tillitsbaserat samtidigt som det kräver gott självledarskap från medarbetare. Nu är en organisation alltid summan av alla sina delar och då smyger problemen på med högre chefer som inte ser de fördelar som är uppenbara i en arbetsgrupp med god social kontroll och förtroende.
Det är enkelt att formulera sig om att kreativitet och spontan problemlösning endast uppstår i det fysiska mötet mellan människor. Då bortser man lätt från de positiva effekter som faktiskt funnits av att en del yrkesgrupper haft möjlighet till högre fokus på målet under hybridarbete.
Citera
2026-06-08, 19:31
  #672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Scania betalar anställdas löner och de är Scanias resurser. Självklart bestämmer Scania vart deras humankapital ska omsättas i arbete.

De som gnäller över att de blivit "lovade" att få arbeta på distans när de sa ja till ett jobb på Scania: Såg ni till att få det skrivet i kontraktet? Nä, precis. Förmodligen inte.

Arbetsgivaren har naturligtvis rätt att leda och fördela arbetet. Men att något är juridiskt möjligt betyder inte alltid att det är klokt. Många kanske just valde sin arbetsgivare Scania utifrån ett uttalat hybridupplägg, och om det ändras i efterhand är det inte konstigt att de reagerar. Kompetenta medarbetare stannar sällan kvar enbart för att arbetsgivaren har formell rätt att bestämma. De stannar när arbetsgivaren håller vad den lovat och visar förtroende.

”Självklart bestämmer Scania vart deras humankapital ska omsättas i arbete.” Ha ha, vilket jävla management-lingo. Då kan du hellre skriva: Kapitalisten anser sig äga rätten att disponera arbetskraften där den ger högst avkastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in