2026-06-03, 15:37
  #49
Medlem
Smekarn87s avatar
Vi har som samhälle inte utvecklat någon metod att kräva ansvar av kvinnor. Samma tumskruv som funkar på män fungerar inte på kvinnor. Sedan vill vi inte att samhället ska behöva ta ansvar för massa oönskade barn.
2026-06-03, 15:38
  #50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag ser ju inte abort som mord.
Det är okej.

Per definition är mord ett "uppsåtligt och otillåtet dödande av en annan människa". Men eftersom det är tillåtet av staten du dyrkar, och du inte ser foster som människor, så kan du rättfärdiga det.

Men i verkligheten ÄR ett foster en människa. Eller måste man skäras ut eller passera en vagina för att bli människa? Därför är det enligt din kära stats definition egentligen mord.

Men som du säger, allt är bara ord. Det förändrar inte verkligheten. Om man ska kunna bli människa, måste man först vara en spermie, sen ett foster i ett ägg. Att du släcker livet innan det hinner betala skatt till din älskade utsugar-stat gör det inte mindre till ett liv.
2026-06-03, 15:44
  #51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kolzuran
Jag undrar varför detta med att mödrar avlivar sina ovärdiga ungar för egen "vinning". Att istället typ adoptera bort barnet verkar som ett bättre alternativ, eller? Mod får gärna flytta ämnet. Diskutera nu!

Finns extremt många barn redan som behöver tas om hand. Visst är det mord på sätt och vis, och vad har man för rätt att ta ett sånt beslut? Samtidigt bra tycker jag om man anser att det inte är önskat el att man har rätt förutsättningar. Dock skulle maxantalet vara typ 2
2026-06-03, 15:57
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Varför är det tillåtet att mörda djur för att äta, när man kan äta grönsaker?


För att det är gött så änna!
2026-06-03, 16:03
  #53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
För att det är gött så änna!
Min fråga var för att vi har alla olika moraliska gränser.

Jag likställer inte barn med djur, men jag likställer tagande av liv som något att undvika.

Min moraliska gräns sammanfaller ungefär med sveriges lag. 12 veckor. Jag anser det vara mord när man aborterar ett barn som skulle kunna klara sig utanför livmodern med hjälp.
2026-06-03, 16:03
  #54
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Varför äta grönsaker som oxå har känslor..

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaxter-bade-pratar-och-kanner
Jag äter det Krsna äter.
2026-06-03, 16:07
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Min fråga var för att vi har alla olika moraliska gränser.

Jag likställer inte barn med djur, men jag likställer tagande av liv som något att undvika.

Min moraliska gräns sammanfaller ungefär med sveriges lag. 12 veckor. Jag anser det vara mord när man aborterar ett barn som skulle kunna klara sig utanför livmodern med hjälp.

Det verkar som att allt fler i väst har insett att det så kallade livet inte är så mycket att ha, utan består mest av lidande i olika former, vilket gör att människor hellre skonar barnet från att behöva lida i livet som alla gör på olika sätt.
2026-06-03, 16:12
  #56
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Det verkar som att allt fler i väst har insett att det så kallade livet inte är så mycket att ha, utan består mest av lidande i olika former, vilket gör att människor hellre skonar barnet från att behöva lida i livet som alla gör på olika sätt.
Det är samma typ av moral som gör att staten nu rekommenderar avlivning av medborgare med mental ohälsa hellre än hjälper dem i flera länder. Gränsen mellan organstöld i Tredje Världen och Kanada blir därmed hårfin.
2026-06-03, 16:23
  #57
Avstängd
Den här moralfrågan har diskuterats en del på FB. Jag har inte satt mig in i frågan fullt ut eftersom aborträtten är rätt så cementerad idag i det svenska samhället.

De som menar att abort är OK per automatik ifall man har blivit våldtagen eller mamman eller båda föräldrarna har kass ekonomi är ju ute och cyklar rätt så rejält. Utöver detta är det även ett oerhört klent försvar att dra till med: ''Min kropp, mitt val''.

Ska abort rättfärdigas så måste det nog göras genom att man fokuserar på avsaknaden av en eller flera inneboende egenskaper hos den ofödde. Att vädja till en massa externa faktorer leder snabbt till absurda följder.

Ska bli intressant att ta del av folks resonemang i den här tråden. När jag får mer tid kommer jag nog sätta mig mer in i den här frågan ordentligt.
__________________
Senast redigerad av Pellefant775 2026-06-03 kl. 16:25.
HusvagnSvenssons avatar

Moderatormeddelande

Postat av HusvagnSvensson 2026-06-03, 16:30
Moderator
Finns många trådar. Fortsätt här: (FB) Abortfrågan - allmän diskussion
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in