2026-06-03, 14:46
  #37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Halsmandlar
En klump med celler är inte ett barn, det är en klump med celler. När man säger ”klarar sig själv” så menar man ”klarar att utvecklas utan att sitta ihop och vara ett med mammans kropp”.
Ett foster är literally en DEL av sin mamma och kommer dö utan att sitta ihop med henne. En treåring har en egen kropp. Så ”klara sig själv” är alltså överleva utan att fysiskt sitta ihop med och vara beroende av en annan människas kropp. Barn är sina egna kroppar. Foster är inte det. Försök inte göra om argumentet för att passa din ståndpunkt, det är helt olika.
Snart ska du se att man kan plocka ut foster och odla dem i artificiella magar. Hur blir det då tänker du? Man kan redan göra det med getter.

Bara för att det lilla barnet är beroende av sin mamma rent fysiskt, betyder det inte att det är ett liv. Det känner smärta och rädsla. Så eftersom det lever, är det mord att släcka livet.

Sen får du rättfärdiga det hur du vill. Det förändrar inte resultatet. Det lever; det lever inte.

Visst, en treårings kropp "klarar sig själv", rent mekaniskt. Men det är helt beroende av luft, mat skydd, vatten och föda. Och närhet och kärlek för att växa och spira.

Har du barn?
2026-06-03, 14:47
  #38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eilaeila
Håller helt med! Dessutom känns det extra vidrigt för alla som är ofrivilligt barnlösa.
Verkligen. Nog för att vara adopterad är ett trauma i sig, så är det fortfarande bättre än att bli mördad när man är som mest hjälplös.

Det finns gott om goda människor som inte kan få barn av olika anledningar, som gärna kunde adopterat barnet.
2026-06-03, 14:49
  #39
Avstängd
Vecka 6-7 kan man se hjärtslag.

Vecka 8 kan embryot göra enklare rörelser.
__________________
Senast redigerad av Newton555 2026-06-03 kl. 14:53.
2026-06-03, 14:52
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolzuran
Jag undrar varför detta med att mödrar avlivar sina ovärdiga ungar för egen "vinning". Att istället typ adoptera bort barnet verkar som ett bättre alternativ, eller? Mod får gärna flytta ämnet. Diskutera nu!
Det är ju inte mord. Att du tycker det förändrar ju inte verkligheten. Faktum är att det hade varit rimligare om man höjde abortåldern till 16 år, då hade man kunnat befria landet från EPA-entusiaster på lagligt vis.
2026-06-03, 14:52
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Halsmandlar
Om abort är mord så är dödandet av andra typer av cellklumpar också mord.
Per definition är inte en cellklump en människa. Det är en klump med celler.
Spelar ingen roll vad du TYCKER - definition av ett foster är inte en egen människa så därav är det inte mord
Vill du inte göra abort - gör inte det. Alla andra har rätt att göra som de själva känner. Enkelt. Finns absolut inget du eller din åsikt kan göra åt den saken.
Jag är inte en abortmotståndare. Vill folk mörda sina barn, go ahead. Men jag måste inte gilla det. Men jag försvarar deras rätt att göra det, lika mycket som jag försvarar sann och total yttrandefrihet. Det betyder att man får acceptera att andra göra andra val och har andra åsikter. Man bestämmer bara över sig själv.

Du är en klump av celler, min gode herre (eller dam). Och dödade någon dig så anser jag att det är ett mord. Bara för att klumpen är mindre och mer utsatt, förändrar det inte handlingen som resulterar i att ett liv släcks.

Definitioner och ord är bara mänskliga påfund och påhitt. Sånt spelar ingen roll.

Ett foster lever, vad du än TYCKER. Och dödar du det, så begår du ett mord enligt människors definition av mord. Sen får du rättfärdiga hur du vill, hitta på nya ord etc. Det förändrar inte resultatet.

Jag antar att du inte har barn?
2026-06-03, 14:56
  #42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag måste säga att jag finner det lite märkligt att du kallar det för mord samtidigt som du tycker att det är upp till var och en och att du inte lägger dig i andras val. Själv skulle jag inte använda begreppet mord om något jag inte tycker bör bestraffas med fängelse.

Vad är det som gör att du kallar det mord? Är allt dödande mord? Eller gäller det bara människor? Är det mord om man dödar i självförsvar? Kallar du aktiv dödshjälp för mord?
Allt som dödar ett annat liv är ett mord.

Så enkelt är det. När jag smäller en mygga så mördar jag den. Tycker du jag ska åka i fängelse för det?

Nog för att vi normalt bara använder ordet "mord" när det gäller människor, förändrar det inte resultatet av att göra det mot andra organismer. Det är precis samma sak. Vi låtsas bara om som att vi står över andra.

Ord är bara påhittade av människor. Vi kan kalla det för human slakt, avlivande, självförsvar etc. hur mycket vi vill. Men sanningen är att det är detsamma som det vi kallar mord. Du tar ett liv.
2026-06-03, 14:58
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolzuran
Jag undrar varför detta med att mödrar avlivar sina ovärdiga ungar för egen "vinning". Att istället typ adoptera bort barnet verkar som ett bättre alternativ, eller? Mod får gärna flytta ämnet. Diskutera nu!

Anmält tråden som skit.
2026-06-03, 15:18
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Acceptabelt och acceptabelt... Det är ju knappast en bra sak att adoptera bort barn. De behöver främst sin mor och hennes hjärtslag, samt gärna sin far. Men om det stod mellan att adoptera bort eller mörda det försvarslösa barnet, så väljer jag alltid adoption.

Att döda är finalt. Även om den riskerar "livslång tortyr, misshandel, övergrepp eller ännu värre saker", som du säger (vilket är lite extremt), så lever iaf ungen och det finns en chans att den kan bryta sig fri från det och utvecklas under sitt liv. Mördar man det, så är det inget mer med det, så att säga.

Det finns nog väldigt många vanvårdade fosterbarn som anser att du har fel här.

Jag skulle aldrig sätta ett barn till världen, som jag sen inte skulle ta ansvar för själv. Det är ju mer egoistiskt än en abort.

Men det är fortfarande individuella tyckanden här.
2026-06-03, 15:22
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Allt som dödar ett annat liv är ett mord.

Så enkelt är det. När jag smäller en mygga så mördar jag den. Tycker du jag ska åka i fängelse för det?

Nog för att vi normalt bara använder ordet "mord" när det gäller människor, förändrar det inte resultatet av att göra det mot andra organismer. Det är precis samma sak. Vi låtsas bara om som att vi står över andra.

Ord är bara påhittade av människor. Vi kan kalla det för human slakt, avlivande, självförsvar etc. hur mycket vi vill. Men sanningen är att det är detsamma som det vi kallar mord. Du tar ett liv.

Även om du har rätt i sak så är det ju bara en lek med ord.

Nu ligger gränsen vid abort där den ligger i Sverige.
Då är det ju det man får förhålla sig till. Sen om dubkallad DDT mord och jag kallar det för abort. Ja så får det väl vara då.
2026-06-03, 15:26
  #46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns nog väldigt många vanvårdade fosterbarn som anser att du har fel här.

Jag skulle aldrig sätta ett barn till världen, som jag sen inte skulle ta ansvar för själv. Det är ju mer egoistiskt än en abort.

Men det är fortfarande individuella tyckanden här.
Ja, som sagt, adoption är ingen bra grej. Men om alternativet är att döda barnet, så föredrar jag adoption.

Vanvårdade fosterbarn önskar självklart att de hade en bra biologisk mamma och pappa. Men om du frågar dem ifall de hellre vore döda, än att de var vanvårdade fosterbarn, så tror jag de flesta väljer livet. Överlevnadsinstinkten är en kraft att räkna med.

"Jag skulle aldrig sätta ett barn till världen, som jag sen inte skulle ta ansvar för själv. Det är ju mer egoistiskt än en abort.", som du säger.

Det skulle inte jag heller. Men att hellre döda mitt barn i sitt mest hjälplösa läga, bara för att slippa ta ansvar, skulle jag vilja påstå är höjden av egoism. Hur ser du på det?
2026-06-03, 15:31
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja, som sagt, adoption är ingen bra grej. Men om alternativet är att döda barnet, så föredrar jag adoption.

Vanvårdade fosterbarn önskar självklart att de hade en bra biologisk mamma och pappa. Men om du frågar dem ifall de hellre vore döda, än att de var vanvårdade fosterbarn, så tror jag de flesta väljer livet. Överlevnadsinstinkten är en kraft att räkna med.

"Jag skulle aldrig sätta ett barn till världen, som jag sen inte skulle ta ansvar för själv. Det är ju mer egoistiskt än en abort.", som du säger.

Det skulle inte jag heller. Men att hellre döda mitt barn i sitt mest hjälplösa läga, bara för att slippa ta ansvar, skulle jag vilja påstå är höjden av egoism. Hur ser du på det?

Jag ser ju inte abort som mord.
2026-06-03, 15:32
  #48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Även om du har rätt i sak så är det ju bara en lek med ord.

Nu ligger gränsen vid abort där den ligger i Sverige.
Då är det ju det man får förhålla sig till. Sen om dubkallad DDT mord och jag kallar det för abort. Ja så får det väl vara då.
Gräns och gräns. Förhåller du dig till alla statens direktiv helt utan att resonera själv? Är du en sån orderföljare utan kapacitet till kritiskt tänkande?

Man behöver inte förhålla sig till något någon annan säger. Däremot måste man acceptera verkligheten, så som den är. Och man måste vara sann mot sig själv.

Är man okej med att döda sitt barn, så lägger jag mig inte i det. Jag tycker förstås synd om barnet som fick leva så kort och innehållslöst. Men alla bör göra sina egna val, efter hur de vill leva sina liv. Det finns inte nödvändigtvis rätt och fel. Saker är.

Vi kan kalla det mord, abort eller vad du vill. Men det ändrar inte på att du släcker ett liv som lever. Och därtill ett liv som är i sin mest utsatta och hjälplösa situation.

Jag vill inte göra det. För det skulle jag inte kunna stå för. Men folk gör värre saker än så, och rättfärdigar det. Jag dömer inte. För mig är det viktigt att folk får bestämma över sig själva och göra sina egna val. Hur dåliga de än är, enligt mitt rättesnöre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in