2026-06-03, 10:57
  #1
Medlem
kolzurans avatar
Jag undrar varför detta med att mödrar avlivar sina ovärdiga ungar för egen "vinning". Att istället typ adoptera bort barnet verkar som ett bättre alternativ, eller? Mod får gärna flytta ämnet. Diskutera nu!
2026-06-03, 10:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolzuran
Jag undrar varför detta med att mödrar avlivar sina ovärdiga ungar för egen "vinning". Att istället typ adoptera bort barnet verkar som ett bättre alternativ, eller? Mod får gärna flytta ämnet. Diskutera nu!
Finns ca tusen trådar redan.
2026-06-03, 10:59
  #3
Medlem
För att graviditeten är en såpass stor uppoffring att man inte kan begära att någon ska göra det för någon annan. Hade man kunnat plocka ut fostret och föda upp det i en kuvös för adoption hade det varit en helt annan femma. Men rätten att slippa vara biologisk hyresvärd är helt enkelt starkare än rätten att leva på bekostnad av någon annans kropp.
__________________
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-06-03 kl. 11:06.
2026-06-03, 11:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolzuran
Jag undrar varför detta med att mödrar avlivar sina ovärdiga ungar för egen "vinning". Att istället typ adoptera bort barnet verkar som ett bättre alternativ, eller? Mod får gärna flytta ämnet. Diskutera nu!

Vart går gränsen för ”mord” då?
Jag gissar att du inte anser att det är mord när du har ett vanligt samlag (eller ensamseglare) men kommer i kondomen istället?

Nånstans så går det ju ihop och blir ett slags liv.
Jag förstår det där med mord, även om det är väldigt förstorat i min värld, men anser fortfarande inte att abort är fel.

Så nånstans så är det ju en individuell gräns som du inte alls håller med om. Andra människor har andra gränser.
Du måste lära dig att andra människor inte tycker exakt som du gör.
2026-06-03, 11:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vart går gränsen för ”mord” då?
Jag gissar att du inte anser att det är mord när du har ett vanligt samlag (eller ensamseglare) men kommer i kondomen istället?

Nånstans så går det ju ihop och blir ett slags liv.
Folk brukar ha lite olika gräns där, men jag tror du får leta jävligt länge för att hitta någon som anser att det är mord innan befruktningen.
2026-06-03, 11:42
  #6
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolzuran
Jag undrar varför detta med att mödrar avlivar sina ovärdiga ungar för egen "vinning". Att istället typ adoptera bort barnet verkar som ett bättre alternativ, eller? Mod får gärna flytta ämnet. Diskutera nu!

Du beskriver ofödda barn som ovärdiga. Dvs du föraktar dessa ofödda barn.

Samtidigt tycker du det är mord, att förhindra att barn som är oönskade och därför riskerar att fara illa, tas bort. Utan du vill tvinga kvinnor att föda barn som är oönskade, dvs du vill skada kvinnor och barn.

Du är en oerhört hänsynslös och grym människa, så varför tror du att du är rätt person att lära andra om etik?
2026-06-03, 12:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Folk brukar ha lite olika gräns där, men jag tror du får leta jävligt länge för att hitta någon som anser att det är mord innan befruktningen.

Absolut, det fattar jag.

Men det är väldigt många som inte heller anser att det är mord bara för att det skett en befruktning.
2026-06-03, 12:15
  #8
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan kolzuran,
Jag funderar på om det är som du påstår, att abort är etiskt accepterat.

Jag uppfattar det i stället så att alla kollektivt sett är eniga om abort är fel, men att det ändå är det bästa alternativet för den som är gravid och inte vill föda fram ett barn.

I retoriken framförs att aborträtten är en grundläggande individuell rättighet (så viktig att den ska kanske in i grundlagen) men det är ingen som förfäktar åsikten att rätten att döda foster ska in i grundlagen.

Så ska man få ihop det här som en logisk princip behöver man skilja på de två delarna som den består av och att man kan ha två uppfattningar i frågans olika delar - de flesta är emot att döda foster samtidigt som de flesta vill tillåta individen att avgöra det själv.
2026-06-03, 12:37
  #9
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Finns ca tusen trådar redan.
Som den här till exempel.

(FB) Abort - samlingstråd

Nu får ju tack och lov en moderat flytta tråden. Moderaterna vill grundlagsskydda aborträtten.
2026-06-03, 12:39
  #10
Avstängd
Abort är mord, hur man än vänder och vrider och vänder på det. Om än ett mord som accepteras generellt i västvärlden. Men nog fan är det mord. Det förstår alla som har barn.

Man ska inte ge sig in i leken om man inte leken kan tåla. Alla som har sex vet att det finns risk för graviditet.

Om barnet fick välja så blir det helt säkert hellre bortlämnat och adopterat av någon som vill ha barn, än mördat på ett brutalt sätt.

Har ni sett såna videor om hur en skrapning går till? För att kunna få ut barnet, så måste man slita det i stycken, en lem i taget. Barnet försöker dodga och undkomma tängerna, men det finns ju som bekant ingenstans att fly. Barnet är medvetet och känner smärta under hela mordet.

Sen är det ju det där med våldtäkt och incest. Det kan man haja. Men även om det är tufft att föda ett barn som är barn till ens våldtäktsman, så är det samtidigt inte det lilla barnets fel. Två fel gör inte ett rätt. Bättre att lämna bort barnet då.
2026-06-03, 12:40
  #11
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolzuran
Jag undrar varför detta med att mödrar avlivar sina ovärdiga ungar för egen "vinning". Att istället typ adoptera bort barnet verkar som ett bättre alternativ, eller? Mod får gärna flytta ämnet. Diskutera nu!
Abort är inte "mord" av en "unge". Om vi börjar där?
2026-06-03, 12:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Har ni sett såna videor om hur en skrapning går till? För att kunna få ut barnet, så måste man slita det i stycken, en lem i taget. Barnet försöker dodga och undkomma tängerna, men det finns ju som bekant ingenstans att fly. Barnet är medvetet och känner smärta under hela mordet.
Har du en länk till en sådan video?


Citat:
Sen är det ju det där med våldtäkt och incest. Det kan man haja. Men även om det är tufft att föda ett barn som är barn till ens våldtäktsman, så är det samtidigt inte det lilla barnets fel. Två fel gör inte ett rätt. Bättre att lämna bort barnet då.
Tänk följande hypotetiska scenario för att analysera moralen här. Någon kidnappar dig och en till person och kopplar ihop era kroppar med en massa slangar. Den andre personen är helt beroende av dig för sin överlevnad. Kidnapparen berättar för dig att du kan ta dig fri precis när du vill och gå därifrån utan några som helst konsekvenser, men om du väljer det så kommer den andre personen att dö. Kidnapparen säger också att om du väntar nio månader så kommer han koppla loss er så att ni båda överlever och kan fortsätta leva era liv.

Vore det ok för dig att gå därifrån direkt, eller tycker du att du bör stanna?

Om du tycker att du bör stanna, finns det någon tidsgräns där du tycker att det vore ok att låta den andre dö? Tio år?
__________________
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-06-03 kl. 13:05.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in