Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
I din värld så är det mord.
Det betyder inte att alla andra anser det.
Som jag skrev innan så har ALLA en gräns för vad de anser är mord, och en gräns för när de anser att en spermie och ett ägg blir till ett barn.
Är det före befruktningen?
Det är inte många som anser det (kanske helt befängt i dina ögon, vad vet jag)
Är det vid, direkt efter befruktningen?
Är det vid vecka 2-12?
Eller när drar man gränsen?
För alla har sina egna gränser för vad som gäller, högst godtyckligt.
Sure. Spermier lever ju också, så visst, det är lite av ett mord att runka. Men å andra sidan, så dör dem ändå om man inte får utlösning. Miljoner spermier dör där bara en lyckas nå ägget. Men så kan man inte tänka. Då måste man tänka på alla kvalster som dör bara man sätter sig ner.
Så snart ägget har befruktats så ÄR det ett liv. Och det livet släcker man, antingen genast med gift, eller senare genom att slita det i stycken och skrapa ut det. Om man vill kalla det mord eller inte, är irrelevant. Man dödar ett liv. Sen får man rättfärdiga det hur man vill, men resultatet är detsamma. Det finns ett liv, sen finns det inte. Det spelar inte roll hur många veckor som gått sedan spermien är inne i ägget.
Du kanske har sett videor när en spermie befruktar ett ägg? Det blir en liten flash/blixt. Från och med det anser jag att det är ett människoliv.
Jag tycker att kvinnor ska ha rätt till abort. Men jag kan inte längre lura mig själv att det inte är det mord på ett barn i sitt mest försvarslösa tillstånd. För det är det. Hur man än resonerar om saken.
Har du barn själv?