2026-05-28, 11:44
Medlem
Sladdarens avatar
Finurligt fanns det ingen tråd om detta ?

Aldrig handlat nåt plagg eller skor byxor t-shirt osv ifrån Temu. Ett område som är outforskat förutom nån keps jag köpt, och skor för vissa ändamål som är tillfälliga, men handlat massor med andra grejer

Jag är helt enkelt väldigt skraj att ha på mig kläder mot huden som aldrig deklarerar äktheten och innehållet i textilen fabrikatet pga kemikalier och andra allergiska syntetmaterial som ger utslag och förgiftar huden.

Ni som beställt plagg därifrån bland andra miljoner människor i Europa. Har ni några principer, felsökning tester och certifikat, fabrikat, metoder, och regler ni följer när ni väljer ett plagg ifrån temu eller skiter ni i vilket vad det är för material som ligger emot huden ?

Förutom kanske det uppenbara att det är inte så slitstark material i många fall och tunt och dåliga trådar men det har inte med tråden / saken att göra ang frågan

2. I övrigt, vilken annan klädsida i EU europa är ytterst billig i nivå med temu och liknande men har betydligt bättre regelverk för garanterat 100% bomull eller äkthetsintyg och allergifria intyg på sina kläder ?
Citera
2026-05-28, 11:51
Medlem
2560ps avatar
Alla kläder är väl tillverkade i samma slavfabriker borta i Asien, oavsett vem du köper dem av. Så det är nog samma skit. Dock får man vara uppmärksam på storlekarna, de brukar vara små med måra mått mätt tror jag.
Citera
2026-05-28, 11:53
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Din oro är befogad.

Du kan inte lita på billiga webbsidor, som säljer lågpris produkter från Kina och den delen av världen.

De enda som försöker garantera viss god kvalitet är kända märken med gott rykte. Så bättre du köper ett fåtal bra plagg, än fler billiga plagg som är giftigare.

Ärligt talat, behövs många plagg? Hur mycket av det i garderober används regelbundet? Jag menar att 90% aldrig används, och endast 10% används regelbundet pga dessa är sköna plagg.
Citera
2026-05-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

Aldrig handlat nåt plagg eller skor byxor t-shirt osv ifrån Temu. Ett område som är outforskat förutom nån keps jag köpt, och skor för vissa ändamål som är tillfälliga, men handlat massor med andra grejer

Jag är helt enkelt väldigt skraj att ha på mig kläder mot huden som aldrig deklarerar äktheten och innehållet i textilen fabrikatet pga kemikalier och andra allergiska syntetmaterial som ger utslag och förgiftar huden.

Ni som beställt plagg därifrån bland andra miljoner människor i Europa. Har ni några principer, felsökning tester och certifikat, fabrikat, metoder, och regler ni följer när ni väljer ett plagg ifrån temu eller skiter ni i vilket vad det är för material som ligger emot huden ?

Förutom kanske det uppenbara att det är inte så slitstark material i många fall och tunt och dåliga trådar men det har inte med tråden / saken att göra ang frågan

2. I övrigt, vilken annan klädsida i EU europa är ytterst billig i nivå med temu och liknande men har betydligt bättre regelverk för garanterat 100% bomull eller äkthetsintyg och allergifria intyg på sina kläder ?

Du har all rätt att vara skraj för deras kläder, såg ett tull program och de gick ju bara igenom det som allra hastigast för det var en sådan mängd. Sedan sade de att de gjorde några stickprover och de hade tidigare funnit bl a stora mängder arsenik i vissa plagg, alltså vem vill ta något sådant på sig?
Köp hellre begagnat via Sellpy, bättre, billigare och mer miljösmart.
Brukar också handla annat ifrån Kina ex. rakblad som är långt billigare och minst lika bra som här, samt eltandborstar som också har blivit snuskigt dyrt här.
Citera
2026-05-28, 12:13
Avslutad
Som på beställning:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/giftiga-bebisvaror-miljardboter-for-temu
Citera
2026-05-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Alla kläder är väl tillverkade i samma slavfabriker borta i Asien, oavsett vem du köper dem av. Så det är nog samma skit. Dock får man vara uppmärksam på storlekarna, de brukar vara små med måra mått mätt tror jag.

Fast det är skillnad att få hem en tröja i nått dodgy paket genom tullen kontra att du köper något i affären här. Spelar ingen roll att båda är gjorda i Kina.

Det finns på riktigt inte en enda vettig människa som köper kläder på Temu. Gör man det så bör man söka vård. på riktigt
Citera
2026-05-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

jag köpte två tröjor till träning, de andas dåligt, rätt så plastiga, men kostade kanske 100 kr så det var billigt men inte så billigt, det går att hitta på reor ungefär liknande plagg i sverige
Citera
2026-05-28, 12:37
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Fast det är skillnad att få hem en tröja i nått dodgy paket genom tullen kontra att du köper något i affären här. Spelar ingen roll att båda är gjorda i Kina.

Det finns på riktigt inte en enda vettig människa som köper kläder på Temu. Gör man det så bör man söka vård. på riktigt

Haha, håller med! Andra saker att undvika: https://www.sverigesradio.se/artikel/olagliga-och-farliga-produkter-pa-temu-far-betala-miljonboter

Edit: Har förresten ett anekdotiskt exempel på det fetade. Ett ex köpte ett blåställ (av alla saker) från Temu. Och hon är fan inte klok.
Citera
2026-05-28, 12:40
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Du har all rätt att vara skraj för deras kläder, såg ett tull program och de gick ju bara igenom det som allra hastigast för det var en sådan mängd. Sedan sade de att de gjorde några stickprover och de hade tidigare funnit bl a stora mängder arsenik i vissa plagg, alltså vem vill ta något sådant på sig?
Köp hellre begagnat via Sellpy, bättre, billigare och mer miljösmart.
Brukar också handla annat ifrån Kina ex. rakblad som är långt billigare och minst lika bra som här, samt eltandborstar som också har blivit snuskigt dyrt här.

Så du är rädd för kemikalierna i kläderna men ok med tandborsten du stoppar i munnen?
Citera
2026-05-28, 12:41
Medlem
Man ska ta mycket med en nypa salt, ta enkla exempel, Frankrike har fängelse straff på vita snuset, man stämplar vita snuset som en "giftig substans".

Medan sverige försvarar snuset som en tradition.

Tar man dessa två olika bedömningar kan man även dra en slutsats hur giftig är kläder från temu? vi alla föstår att via snuset är 100ggr farligare än bära en tvättad tröja från Temu. samtidigt som man även kan urskilja hur man komer fram till dessa påståenden, frankrike o europa, vill ha bort vita snuset medans vi vill ha kvar den. Handlar det verkligen om hur farliga ämnen produkten har? eller handlar det om något annat?
Citera
2026-05-28, 12:43
Medlem
MrDoomsdays avatar
Jag har köpt åtskilliga kläder och skor ifrån Temu för att testa kvalitén osv, både skor och tröjor, byxor osv.

Överlag är det helt okay grejjer, samma skor som kostar 1300 kr här går att hitta för 195 kr på temu, exakt samma kvalitet och skor. Kläder är billiga där och ser bra ut, men vissa har dåliga trådar och går upp i sömmarna lätt, det är lite hit-and-miss, andra liknande som har samma pris kan hålla betydligt bättre. Köpte en trenchcoat som exempel för under 200 kr, snygg och hållbar i yttermaterialet, men innermaterialet var värre, fickorna gick upp i sömmarna och sakerna trillar rakt ner i fodret på båda sidorna, man får fixa såna småsaker själv helt enkelt.

Men i överlag är jag mycket nöjd tack vare de betydligt lägre priserna än här, även om man köper 2-3 olika så blir det billigare än att köpa en grej här. Och då är åtminstone 1 av dem av likvärdig kvalité och sen har man ett par över man kan ge bort.
Citera
2026-05-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Jag har köpt åtskilliga kläder och skor ifrån Temu för att testa kvalitén osv, både skor och tröjor, byxor osv.

Överlag är det helt okay grejjer, samma skor som kostar 1300 kr här går att hitta för 195 kr på temu, exakt samma kvalitet och skor. Kläder är billiga där och ser bra ut, men vissa har dåliga trådar och går upp i sömmarna lätt, det är lite hit-and-miss, andra liknande som har samma pris kan hålla betydligt bättre. Köpte en trenchcoat som exempel för under 200 kr, snygg och hållbar i yttermaterialet, men innermaterialet var värre, fickorna gick upp i sömmarna och sakerna trillar rakt ner i fodret på båda sidorna, man får fixa såna småsaker själv helt enkelt.

Men i överlag är jag mycket nöjd tack vare de betydligt lägre priserna än här, även om man köper 2-3 olika så blir det billigare än att köpa en grej här. Och då är åtminstone 1 av dem av likvärdig kvalité och sen har man ett par över man kan ge bort.
det är en enorm skillnad, har köpt hem ett gäng kepsar, använder dessa ofta när jag tränar, dessa kostar mellan 50-90kr styck man har fraktfritt, kvaliten är mycket hög, har även köpt en ryggsäck för just vandling o löpning, är även nöjd med denna, den har alla rättan spännen runt midja o axelremmar denna gick bara på 174kr.

Passar på nu innan EUs tullskatt träder i kraft nu 1juli.
Senast redigerad av hjorten16 2026-05-28 kl. 12:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in