2026-05-28, 12:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Alla kläder är väl tillverkade i samma slavfabriker borta i Asien, oavsett vem du köper dem av. Så det är nog samma skit. Dock får man vara uppmärksam på storlekarna, de brukar vara små med måra mått mätt tror jag.

Nog för att det är fabriker i kina eller andra delar av asien men som vanligt så finns det olika och flera fabriker. Vissa tillverkar billigt skit till ex. Temu medans andra tillverkar till J. lindeberg eller andra kunder som ställer krav på lite kvalitet och framförallt material.

Kan säkert göras i samma fabrik men då fabrikerna är enorma så finns det olika avdelningar som då tillverkar till olika kunder efter krav och behov.
Citera
2026-05-28, 13:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Finurligt fanns det ingen tråd om detta ?

Aldrig handlat nåt plagg eller skor byxor t-shirt osv ifrån Temu. Ett område som är outforskat förutom nån keps jag köpt, och skor för vissa ändamål som är tillfälliga, men handlat massor med andra grejer

Jag är helt enkelt väldigt skraj att ha på mig kläder mot huden som aldrig deklarerar äktheten och innehållet i textilen fabrikatet pga kemikalier och andra allergiska syntetmaterial som ger utslag och förgiftar huden.

Ni som beställt plagg därifrån bland andra miljoner människor i Europa. Har ni några principer, felsökning tester och certifikat, fabrikat, metoder, och regler ni följer när ni väljer ett plagg ifrån temu eller skiter ni i vilket vad det är för material som ligger emot huden ?

Förutom kanske det uppenbara att det är inte så slitstark material i många fall och tunt och dåliga trådar men det har inte med tråden / saken att göra ang frågan

2. I övrigt, vilken annan klädsida i EU europa är ytterst billig i nivå med temu och liknande men har betydligt bättre regelverk för garanterat 100% bomull eller äkthetsintyg och allergifria intyg på sina kläder ?

Nu kom denna nyhet också så du är helt rätt ute.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/giftiga-bebisvaror-miljardboter-for-temu
Citera
2026-05-28, 13:02
Medlem
Kan vara bra o passa på innan EU nu stänger igen Kina importen, Eu är värren än Trumps tullar mot Temu, innan åretsslut kommer man ta ut 33kr per vara om dessa inte tillhör samma vara, en en keps o en ryggsäk räknas som två olika varor o får tull på 33kr styck, man kommer även ta ut en hanteringsavgift på 22kr per paket och ut över detta kommer moms läggas på.

Dvs EU är värre än trump på tulla fria handeln.

Jag kommer passa på o beställa mer nu innan första juli.
Citera
2026-05-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Så du är rädd för kemikalierna i kläderna men ok med tandborsten du stoppar i munnen?

1. Allt tillverkas i Kina och det som man köper här är med enormt påslag.
2. Borsten sköljer man innan och det som säljs här på Elgiganten odyl är av samma typ av material.
3. Tandborsten har man i munnen någon minut och går inte runt med hela dagen, tandkrämen och allt annat spottar man ändå ut.
Citera
2026-05-28, 13:32
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nog för att det är fabriker i kina eller andra delar av asien men som vanligt så finns det olika och flera fabriker. Vissa tillverkar billigt skit till ex. Temu medans andra tillverkar till J. lindeberg eller andra kunder som ställer krav på lite kvalitet och framförallt material.

Kan säkert göras i samma fabrik men då fabrikerna är enorma så finns det olika avdelningar som då tillverkar till olika kunder efter krav och behov.

Det är en sak att ställa krav, en helt annan att se till att de efterlevs. Finns väl ett antal dokumentärer om H&M om det, fan vet om dyrare märken är så mycket bättre.
Citera
2026-05-28, 13:37
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Vart tror du kläderna från exempelvis H&M med mera kommer ifrån. Kommer ihåg för ett ex antal år sen så jobbade jag på KappAhl. Vissa kläder stank kemikalier när det skulle packas upp.

Jag vet inte hur du gör men jag tvättar allt nytt innan användning vare sig det kommer från en klädbutik inom landets gränser eller när jag har beställt från exempelvis temu.

Har dock aldrig beställt nån tröja från temu men gissar på att man måste ta några storlekar större än vad man brukar ha. BH:ar som jag har beställt så är storleken det samma som när jag köpt här hemma. Sköna å snygga å betydligt billigare. Skor har jag oxå köpt, badtofflor. Likadana som finns i vilken sko affär som helst här hemma men betydligt bättre pris där med. Tänkte testa att beställa sängkläder vid nåt tillfälle för en vän hade gjort det å sa att det var bra material å sköna att sova i. Denne har även oxå köpt massor med tröjor, bland annat hoodies som oxå berättas att det var sköna att ha på sig.

Jag går mycket på recensionerna som finns. Är det många som skrivit att det sitter bra, sköna etc etc så läggs det i varukorgen. Gjorde en ny beställning igår med telefon tillbehör samt nya BH:ar å massa annat.
Citera
2026-05-28, 13:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det är en sak att ställa krav, en helt annan att se till att de efterlevs. Finns väl ett antal dokumentärer om H&M om det, fan vet om dyrare märken är så mycket bättre.

Så är det, krävs att man hela tiden kontrollerar fabrikerna eller helt enkelt har egna fabriker i landet där man har koll på vad som köps in och vad som tillverkas.
Citera
2026-05-28, 13:56
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Nej fy fan, beställer ingenting ifrån sådana skitsidor. Är det något man vill ha så kan man väl istället se till att betala för att få en produkt man vet att man kommer bli nöjd med. Både när det kommer till passform, kvalitet och tillverkning.

Sjukt beteende att beställa en massa billigt skräp i hopp om att något utav det ska vara användbart. Men det är väl så dagens samhälle ser ut.
Citera
2026-05-28, 14:04
Medlem
pn222jws avatar
Jo, jag har köpt underbyxor, T-shirts och strumpor därifrån. Det viktigaste (förutom att vädra ut kemikalier) är att storlekarna är mycket mindre än i Europa. Jag är L men köper XXL. Det blir otroligt billigt med ett 5- eller 10-pack på en gång.
Senast redigerad av pn222jw 2026-05-28 kl. 14:19.
Citera
2026-05-28, 14:16
Medlem
Idiotiskt att ens överväga saken. För det första ser det förjävligt ut, pinsamt att gå runt i billiga plagg som skriker barnarbete på 100 meters avstånd.

Sen försvinner inte kemikalierna oavsett hur mycket du tvättar, de sprids bara ut i sjöar och hav. Spermiekvaliteten är redan rekordlåg i väst och blir förmodligen inte bättre av att folk går runt i kemikaliedränkta plagg.
Citera
2026-05-28, 14:45
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Vart tror du kläderna från exempelvis H&M med mera kommer ifrån. Kommer ihåg för ett ex antal år sen så jobbade jag på KappAhl. Vissa kläder stank kemikalier när det skulle packas upp.

Jag vet inte hur du gör men jag tvättar allt nytt innan användning vare sig det kommer från en klädbutik inom landets gränser eller när jag har beställt från exempelvis temu.

Har dock aldrig beställt nån tröja från temu men gissar på att man måste ta några storlekar större än vad man brukar ha. BH:ar som jag har beställt så är storleken det samma som när jag köpt här hemma. Sköna å snygga å betydligt billigare. Skor har jag oxå köpt, badtofflor. Likadana som finns i vilken sko affär som helst här hemma men betydligt bättre pris där med. Tänkte testa att beställa sängkläder vid nåt tillfälle för en vän hade gjort det å sa att det var bra material å sköna att sova i. Denne har även oxå köpt massor med tröjor, bland annat hoodies som oxå berättas att det var sköna att ha på sig.

Jag går mycket på recensionerna som finns. Är det många som skrivit att det sitter bra, sköna etc etc så läggs det i varukorgen. Gjorde en ny beställning igår med telefon tillbehör samt nya BH:ar å massa annat.

Har också jobbat med att packa upp kläder. Folk blir typ lurade bara för att det är design från Danmark. Låter ju fint. Men kläderna är ju från Asien och det känns så tydligt när man packar upp hur mycket skit det är i textilierna. Många kläder stinker och man får en speciell beläggning på fingrarna när man jobbar med kläderna. Säkert hälsosamt att jobba med... Not!

Angående storlekar. Bra att läsa recensionerna så man får ett hum om hur andra köpare upplevt kläderna. Både i storlek, passform och kvalitet. Vissa lägger ju ut egna bilder också på vad de köpt. Upplever att kläder är samma storlek som här. Köper alltid samma storlek eller max en storlek större. Skor säljs ibland med kinesisk storlek, men då står det tydligt.

Hoodies funkar bra. Men ibland är tyget tunnare än det lite tjockare vi är vana vid.
Citera
2026-05-28, 15:01
Medlem
Shein/Temu etc borde förbjudas. Den IQ befriade konsumenten ser fina bilder, låga priser och slår till, varför inte? I själva verket är hela "fast fashion" industrin full med gifter, karcinogener. Katastrofala arbetsförhållanden för "slavarna" som tillverkar eländet. Krävs nog låg intelligens för att vilja utsätta sin egen hud, omgivning och hälsa för det där. Att människor handlar underkläder och barnkläder gör en mörkrädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in