Citat:
Kan man bli straffad på nåt sätt när man ”går på rött” och visar allt suspekt man har.
Jag har fått för mig att det värsta är att betala eller man blir av med det om det inte får tas in.
Alltså att man i princip kan gå och förtulla en påse dödsknark och de tar ju det såklart eftersom det inte får tas in, men att man inte blir åtalad eller dylikt.
Någon som faktiskt vet vad som gäller?
Misstänker dock att man inte kommer undan med att förtulla ett styckat lik i resväskan då det inte är en vara…
Jag har fått för mig att det värsta är att betala eller man blir av med det om det inte får tas in.
Alltså att man i princip kan gå och förtulla en påse dödsknark och de tar ju det såklart eftersom det inte får tas in, men att man inte blir åtalad eller dylikt.
Någon som faktiskt vet vad som gäller?
Misstänker dock att man inte kommer undan med att förtulla ett styckat lik i resväskan då det inte är en vara…
Citat:
Går du på rött och visar upp din knarkpåse så smugglar du inte. Knarket får du dock inte behålla. Men knarkpåsen som du har kvar i väskan, den smugglar du.
På vilket sätt skulle företaget få "skit"? Tullpersonalen har ingen koll på om du reser privat eller i tjänsten och oavsett så är det du som får stå till svars.
Om du blir påkommen med att begå ett brott, exempelvis smuggla knark, kommer du givetvis bli åtalad för detta. Då får inget "slippa fängelsekort" bara för att du går på rött.
Om du blir påkommen med att begå ett brott, exempelvis smuggla knark, kommer du givetvis bli åtalad för detta. Då får inget "slippa fängelsekort" bara för att du går på rött.
Källa: något svenskt tullprogram, ett fyllo som tappade piller i bagagehallen på Arlanda, hjälptes till röda sidan och visade upp några av sina piller.
Angående smuggling i "tjänsten". Har du otur så blir du försenad till något viktigt möte. Handlar det om ett uppmärksammat fall, kanske en hel resväska full med rökkokain, riskeras rubriker som "Chef på XXXXX gripen för knarksmuggling", men då är inte jobbet ditt stora problem.