2026-07-18, 12:08
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Kan man bli straffad på nåt sätt när man ”går på rött” och visar allt suspekt man har.

Jag har fått för mig att det värsta är att betala eller man blir av med det om det inte får tas in.

Alltså att man i princip kan gå och förtulla en påse dödsknark och de tar ju det såklart eftersom det inte får tas in, men att man inte blir åtalad eller dylikt.

Någon som faktiskt vet vad som gäller?

Misstänker dock att man inte kommer undan med att förtulla ett styckat lik i resväskan då det inte är en vara…

Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
På vilket sätt skulle företaget få "skit"? Tullpersonalen har ingen koll på om du reser privat eller i tjänsten och oavsett så är det du som får stå till svars.

Om du blir påkommen med att begå ett brott, exempelvis smuggla knark, kommer du givetvis bli åtalad för detta. Då får inget "slippa fängelsekort" bara för att du går på rött.
Går du på rött och visar upp din knarkpåse så smugglar du inte. Knarket får du dock inte behålla. Men knarkpåsen som du har kvar i väskan, den smugglar du.
Källa: något svenskt tullprogram, ett fyllo som tappade piller i bagagehallen på Arlanda, hjälptes till röda sidan och visade upp några av sina piller.

Angående smuggling i "tjänsten". Har du otur så blir du försenad till något viktigt möte. Handlar det om ett uppmärksammat fall, kanske en hel resväska full med rökkokain, riskeras rubriker som "Chef på XXXXX gripen för knarksmuggling", men då är inte jobbet ditt stora problem.
Citera
2026-07-18, 14:20
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har gått i röda kanalen flera gånger då jag ofta har med mig mer vin än som är tillåtet. Blir ibland lite märkligt då det inte finns personal där då de är i bakre rummen. Men när de väl är där så brukar det gå smidigt, tull för vin är några tior så inget att bråka om.

Vad skulle hända om man istället går på grönt och blir stoppad? Blir utfallet detsamma med att betala några tior extra eller får man även böter ovanpå det?
Citera
2026-07-18, 16:29
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Vad skulle hända om man istället går på grönt och blir stoppad? Blir utfallet detsamma med att betala några tior extra eller får man även böter ovanpå det?
Det där har jag råkat ut för, det var några år sen. Jag hade varit i Serbien och landade i Sverige (direktflyg) Jag gick på "grönt" tänkte inte på det. Jag hade med mig två olika flaskor med sprit, en typ av gin 70 cl och en typ av brandy 50 cl. De frågade om jag de fick titta i mitt bagage, och självklart sa jag, rota så mycket ni vill. Så hon tog ut flaskorna och sa att du får max ta in en liter därifrån, utanför EU. Jag svarade ja men visst, så är det ju, jag bara inte tänkte, sorry.

Men vad gör vi nu, får jag böter och att ni tar spriten. Hon sa bara, nä strunt i det, det är inte sånt här vi egentligen är ute efter och det var ju bara 20 ml mer än tillåtet. Men tänk på det i framtiden. Jag sa tack så mycket och tack för att ni gör ett bra jobb för att skydda Sverige. Hon skrattade bara och sa, ja jag släpper dig för att du inte drygade och krånglade. Men om vi skulle göra något mer åt din övermängd så tar det onödigt med tid och något annat kan komma över gränsen i onödan. Gjorde hon fel, ja. Gjorde jag fel, ja men ej medvetet men det spelar ingen roll, jag som dessutom är resvan borde fan haft koll.

Det är inte ofta man blir kollad, jag har blivit det några gånger i olika länder, men jag reser ju väldigt mycket så det är inte konstigt och jag försöker ju aldrig smuggla något. Är alltid trevlig mot tjänstemännen, blir enklast så.

Normalt fattar jag det som att det blir penningböter och att överskjutande mängd sprit tas i beslag.
Citera
2026-07-18, 16:37
Medlem
mikkelbergs avatar
Vet en som reste mycket i jobbet, blev ALLTID stoppad i tullen, säkert pga av hans utseende(haha) på den tiden.

Han tyckte det blev så jäkla jobbigt så han började ALLTID gå på rött och handlade på sig med alkohol.
Citera
2026-07-18, 19:59
Medlem
Tranquility Bass avatar
Att ha på sig narkotika är olagligt så om du går på rött och visar upp narkotikan så kommer nog en dom som ett brev på posten. Gällande att smuggla i tjänsten så är det nog få personer som skulle hamna i media och knytas till ett företag om man åkte fast och att missa ett viktigt möte är nog ens minsta problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Går du på rött och visar upp din knarkpåse så smugglar du inte. Knarket får du dock inte behålla. Men knarkpåsen som du har kvar i väskan, den smugglar du.
Källa: något svenskt tullprogram, ett fyllo som tappade piller i bagagehallen på Arlanda, hjälptes till röda sidan och visade upp några av sina piller.

Angående smuggling i "tjänsten". Har du otur så blir du försenad till något viktigt möte. Handlar det om ett uppmärksammat fall, kanske en hel resväska full med rökkokain, riskeras rubriker som "Chef på XXXXX gripen för knarksmuggling", men då är inte jobbet ditt stora problem.
Citera
2026-07-18, 21:06
Medlem
BlueMarlin123s avatar
För min egen del har jag blivit stoppad 3 ggr av 4 sista 4 åren på Landvetter från Thailand
Varje gång svensk tull/Polis Tjej som stått och spanat ,är normal etnisk svensk naturligtvis brunbränd i ansiktet från en solsemester på3 månader,undrar om tjejerna är lite mer benägna att att klättra på stegen ,vilket dom totalt misslyckas med varje gång dom tar in mig, till och med killarna som undersöker väskorna är helt sjysta och skrattar gott då jag nämner det
Knark är väl huvudsyftet att hitta men liksom ta då dessa lite mer brunbrända
Citera
2026-07-19, 01:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Att ha på sig narkotika är olagligt så om du går på rött och visar upp narkotikan så kommer nog en dom som ett brev på posten. Gällande att smuggla i tjänsten så är det nog få personer som skulle hamna i media och knytas till ett företag om man åkte fast och att missa ett viktigt möte är nog ens minsta problem.
Jag skulle tro att böter för en extra flaska gin är ett mindre problem än en timmes försening till något kritiskt jobbärende.

Ja, det är ett brott att inneha narkotika iSverige, men menar du att man döms för innehav om man direkt vid gränsen deklarerar innehavet och frågar om det är OK?
Citera
2026-07-19, 07:05
Medlem
Tranquility Bass avatar
Att inneha narkotika är olagligt och när du går på rött har du befunnit dig på svensk mark ett bra tag så det är inte "direkt vid gränsen". Jag är ingen jurist men jag antar att lagen inte gör någon skillnad på vilken kvadratmeter av svensk mark du står på gällande narkotikabrott.
Citat:
Ja, det är ett brott att inneha narkotika iSverige, men menar du att man döms för innehav om man direkt vid gränsen deklarerar innehavet och frågar om det är OK?
Citera
2026-07-19, 12:18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Att inneha narkotika är olagligt och när du går på rött har du befunnit dig på svensk mark ett bra tag så det är inte "direkt vid gränsen". Jag är ingen jurist men jag antar att lagen inte gör någon skillnad på vilken kvadratmeter av svensk mark du står på gällande narkotikabrott.
Det stämmer att du befinner dig i Sverige så fort ett flygplan har landat, men det finns ju flera specialregler vid sådana platser, man gränskontrollerar exempelvis inte alltid personer som passerar yttre gräns om de ska resa vidare direkt. Och själva syftet med tull filtret är ju att man vid passage har möjlighet, genom att inte gå på rött, förklara att man inte medför något som angår tullen.
Och det fanns väl tidigare "brevlådor" i bagagehallen på Arlanda där man uppmanades att slänga eventuell tårgas mm?
Citera
2026-07-22, 23:18
Medlem
Tranquility Bass avatar
Känns som du behöver vissa källor på det du påstår.
Citat:
Det stämmer att du befinner dig i Sverige så fort ett flygplan har landat, men det finns ju flera specialregler vid sådana platser, man gränskontrollerar exempelvis inte alltid personer som passerar yttre gräns om de ska resa vidare direkt. Och själva syftet med tull filtret är ju att man vid passage har möjlighet, genom att inte gå på rött, förklara att man inte medför något som angår tullen.
Och det fanns väl tidigare "brevlådor" i bagagehallen på Arlanda där man uppmanades att slänga eventuell tårgas mm?
Citera
2026-07-22, 23:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Känns som du behöver vissa källor på det du påstår.
Källa på att det finns lite specialregler på flygplatser? Res med flyg över Schengengräns och försök hålla dig nykter, då är det ganska uppenbart. Och vad menar du att syftet är med tullfiltret? Jag har dessutom nämnt ett TV-program i ett tidigare inlägg.

Men här har du minst tre lagar och en förordning att läsa.
https://www.tullverket.se/omoss/dethargortullverket/verksamhetochorganisation/verksamhet/narkotikahormonpreparatdopningsmedelochandrahalsof arligavaror.4.7df61c5915510cfe9e7ff82.html

Narkotikalagen handlar om personer som olovligen sysslar med knark. Är det olovligt vid första tillfälle lämna narkotika till tullen?
I Lag om kontroll av narkotika nämns gränsen till svenskt territorium. Se även paragraf 12, det kan regleras vad som gäller vid exempelvis tullen.
Enligt Lag om straff för smuggling krävs krävs att man uppsåtligen bryter mot förbudet eller villkoret genom att underlåta att anmäla varan till tullbehandling.
Jag är inte heller jurist, men det viss gott om undantag för att inneha och transportera narkotika. Ibland vill staten ha betalt för det.

Och vad menar du att syftet är med tullfiltret?
Citera
2026-07-24, 13:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Så jag kommer alltså gå fri från straff bara jag går på rött och lämnar över min olagliga narkotika?
Citat:
Källa på att det finns lite specialregler på flygplatser? Res med flyg över Schengengräns och försök hålla dig nykter, då är det ganska uppenbart. Och vad menar du att syftet är med tullfiltret? Jag har dessutom nämnt ett TV-program i ett tidigare inlägg.

Men här har du minst tre lagar och en förordning att läsa.
https://www.tullverket.se/omoss/dethargortullverket/verksamhetochorganisation/verksamhet/narkotikahormonpreparatdopningsmedelochandrahalsof arligavaror.4.7df61c5915510cfe9e7ff82.html

Narkotikalagen handlar om personer som olovligen sysslar med knark. Är det olovligt vid första tillfälle lämna narkotika till tullen?
I Lag om kontroll av narkotika nämns gränsen till svenskt territorium. Se även paragraf 12, det kan regleras vad som gäller vid exempelvis tullen.
Enligt Lag om straff för smuggling krävs krävs att man uppsåtligen bryter mot förbudet eller villkoret genom att underlåta att anmäla varan till tullbehandling.
Jag är inte heller jurist, men det viss gott om undantag för att inneha och transportera narkotika. Ibland vill staten ha betalt för det.

Och vad menar du att syftet är med tullfiltret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in