2026-05-27, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Med tanke på att införselgränsen för resenärer från icke-EU-land är varor för max 5000 kr borde i princip hela planet gå på rött kan jag tänka mig. Ett par souvenirer, kläder, smycken, elektronik, etc, det blir ju 5000+ i ett nafs för alla som inte varit på rena solsemestrar.

Brukar du köpa med dig pryttlar för 5000+ när du är utomlands?
Well, har du handlat utomlands så ska du ju betala skatt på de varorna så att schhhhtatennn inte förlorar sina pengar... De skatte-pengarna du spenderade i utomlandet ska du ju få tillbaka av dem, och sen betalar man de Svenska istället.
Men jag kanske har missuppfattat nåt.
Går man på rött så antar jag att de hjälper en att fixa med sånt. Knallar man grönt i samma läge, så antar jag att böter och beslag kommer som belöning.

Prylar man hade med sig ut från Sverige, ska man väl givetvis inte skatta för när man kommer in igen.
Citera
2026-05-27, 07:53
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Brukar du köpa med dig pryttlar för 5000+ när du är utomlands?
Well, har du handlat utomlands så ska du ju betala skatt på de varorna så att schhhhtatennn inte förlorar sina pengar... De skatte-pengarna du spenderade i utomlandet ska du ju få tillbaka av dem, och sen betalar man de Svenska istället.
Men jag kanske har missuppfattat nåt.

Nej du har helt rätt, tanken är ju att du ska handla taxfree på destinationen och sedan betala momsen när du kommer hem, vilket alltid är en dålig deal för svensken som har hysteriska 25%. Men jag tror inte många/någon alls gör det, då borde det ju vara konstant kö för förtullning.
Citera
2026-05-27, 19:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Jag letade efter någon knapp eller telefon, men hittade ingen, ingen informationssystem heller, tidigt på morgonen i Düsseldorf, kände spontant att jag inte ville gå in utan att få ok från tullen, men gav upp.

LL
Jag har för mig att från det från A-piren finns en genväg (man slipper gå via bagaget) ut och att man där slipper den "vanliga" tullutgågnen.
Citera
2026-05-27, 19:18
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har för mig att från det från A-piren finns en genväg (man slipper gå via bagaget) ut och att man där slipper den "vanliga" tullutgågnen.

Tackar för tipset, reser med hunden igen i juni!

LL
Citera
2026-05-27, 19:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jomen det händer.

Man köper någon fröpåse, som man är osäker på om den får föras in.

Tullaren säger att så länge det är köpta fröer i förpackning, så är det inget problem, och man får gå.

Ingen kastar en ens blick på dina väskor som innehåller både sprit och cigaretter.
Citera
2026-06-12, 10:22
Medlem
Ja, en gång
Hade en halv liter för mycket från ett icke EU-land
De lät mej gå igenom utan tull, moms osv
Citera
2026-06-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
De skatte-pengarna du spenderade i utomlandet ska du ju få tillbaka av dem, och sen betalar man de Svenska istället.
Exakt, kvittona visar man upp i utlandet innan avresan och får tillbaka skatten. Sedan deklarerar man varorna hemma i tullen.

Jag misstänker att många struntar i detta och chansar på att klara sig genom tullen utan att bli granskad.
Citera
2026-06-22, 16:46
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag brukar titta på de där programmen där man får följa tullens arbete. Otroligt vad folk försöker smuggla in. Men går någon någonsin på rött när de har en massa saker som man ska tulla föf?

Nej, jag har aldrig gått på rött i tullen, men hade jag rest i tjänsten och haft med mig varor hade jag definitivt gjort det. Det kan ju bli lite känsligt och företaget kan få skit också om det blir fel. Kan tänka mig att det är såna som reser i tjänsten som går på rött i tullen.

Kan nämna som kuriosa i sammanhanget att min far körde (privat) ett lass möbler från Norge till Sverige i början på 1980-talet. Sådant ska egentligen deklareras vid tullen och laglydig som han var så körde han in vid tullen vid gränsövergången vid Morokulien. Tulltjänstemännen blev helt ställda och visste inte vad de skulle göra med detta. Ha ha 🤣
Citera
2026-06-22, 17:26
Medlem
Ja om man har hund får man ibland göra detta
Oftast så checkar man in hundarna via Jordbruksverkets hemsida att man har alla vaccinationer
Men ibland behöver man gå på rött
Citera
2026-07-04, 04:12
Moderator
Lobengulas avatar
Jag har gått i röda kanalen flera gånger då jag ofta har med mig mer vin än som är tillåtet. Blir ibland lite märkligt då det inte finns personal där då de är i bakre rummen. Men när de väl är där så brukar det gå smidigt, tull för vin är några tior så inget att bråka om.
Citera
2026-07-04, 04:43
Medlem
auto-fellatios avatar
Kan man bli straffad på nåt sätt när man ”går på rött” och visar allt suspekt man har.

Jag har fått för mig att det värsta är att betala eller man blir av med det om det inte får tas in.

Alltså att man i princip kan gå och förtulla en påse dödsknark och de tar ju det såklart eftersom det inte får tas in, men att man inte blir åtalad eller dylikt.

Någon som faktiskt vet vad som gäller?

Misstänker dock att man inte kommer undan med att förtulla ett styckat lik i resväskan då det inte är en vara…
Citera
2026-07-18, 08:06
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Nej, jag har aldrig gått på rött i tullen, men hade jag rest i tjänsten och haft med mig varor hade jag definitivt gjort det. Det kan ju bli lite känsligt och företaget kan få skit också om det blir fel. Kan tänka mig att det är såna som reser i tjänsten som går på rött i tullen.

På vilket sätt skulle företaget få "skit"? Tullpersonalen har ingen koll på om du reser privat eller i tjänsten och oavsett så är det du som får stå till svars.
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Kan man bli straffad på nåt sätt när man ”går på rött” och visar allt suspekt man har.

Jag har fått för mig att det värsta är att betala eller man blir av med det om det inte får tas in.

Alltså att man i princip kan gå och förtulla en påse dödsknark och de tar ju det såklart eftersom det inte får tas in, men att man inte blir åtalad eller dylikt.

Någon som faktiskt vet vad som gäller?

Misstänker dock att man inte kommer undan med att förtulla ett styckat lik i resväskan då det inte är en vara…

Om du blir påkommen med att begå ett brott, exempelvis smuggla knark, kommer du givetvis bli åtalad för detta. Då får inget "slippa fängelsekort" bara för att du går på rött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in