2026-05-26, 16:52
Medlem
Jag brukar titta på de där programmen där man får följa tullens arbete. Otroligt vad folk försöker smuggla in. Men går någon någonsin på rött när de har en massa saker som man ska tulla föf?
Citera
2026-05-26, 17:10
Medlem
TheJesuits avatar
Jag har funderat på att gå på rött eftersom jag inbillar mig att jag alltid ser så nervös ut genom tullen, vet inte var jag skall fästa blicken osv. Men, nej, aldrig gått på rött, men såklart smugglat lite sprit, även om det var länge sedan.
Citera
2026-05-26, 17:22
Medlem
Jag tänker väl som så, att om man smugglar (knark, pengar, vapen) så är det ju dumt att gå på rött då man, antar jag, förväntas visa upp allt man har.
Är man osäker på det man har, så bör man kanske gå rött då jag, tror iaf, att man slipper ev straff om man råkar ha med sig saker som skulle tänkas kunna vara lagliga, men visar sig inte vara det. Lite som all mat de plockar i tullen i australien. Hade man gått på rött med sin inlagda skallerormfrikasse med ödleögon så kanske man slipper ev böter då.
Men jag bara spekulerar.
Citera
2026-05-26, 17:35
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag brukar titta på de där programmen där man får följa tullens arbete. Otroligt vad folk försöker smuggla in. Men går någon någonsin på rött när de har en massa saker som man ska tulla föf?

Jag har. När jag flög med min katt.
Bättre att visa fram vaccinationskort och pass än att eventuellt få en bot när man blir stoppad.
Citera
2026-05-26, 19:26
Medlem
JoeDoughs avatar
Jag går alltid på rött om det går trögt i det gröna.
Citera
2026-05-26, 20:02
Medlem
Jag har gått på rött flera gånger i Helsingborg, full som ett ägg. Men det har inte varit någon där så jag kom strax ut i hopen med folk som gick på grönt (eller om det är blått) igen. Hade förvisso inget men ville bara göra mig lustig...
Citera
2026-05-26, 21:59
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har. När jag flög med min katt.
Bättre att visa fram vaccinationskort och pass än att eventuellt få en bot när man blir stoppad.

Lite samma här, gick på rött när jag flög till Tyskland med en tax i somras, men det var ingen tullpersonal där, så det var bara att gå förbi.

LL
Citera
2026-05-26, 22:37
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag tänker väl som så, att om man smugglar (knark, pengar, vapen) så är det ju dumt att gå på rött då man, antar jag, förväntas visa upp allt man har.
Är man osäker på det man har, så bör man kanske gå rött då jag, tror iaf, att man slipper ev straff om man råkar ha med sig saker som skulle tänkas kunna vara lagliga, men visar sig inte vara det. Lite som all mat de plockar i tullen i australien. Hade man gått på rött med sin inlagda skallerormfrikasse med ödleögon så kanske man slipper ev böter då.
Men jag bara spekulerar.
Att gå på grönt kan jämföras med att säga "jag smugglar inte". Går du på rött så får du möjlighet att plocka fram det som smugglas. Är det olagliga saker så blir du av med det. Handlar det bara om dyra klockor och liknande så får du betala och behålla.

Jag såg något avsnitt om svensk tull, någon rejält påverkad idiot hade tappat lite suspekt innehåll innan tullen på Arlanda. På något sätt tog han sig till rött, plockade upp en del piller, som beslagtogs utan konstigheter, sedan frågades det om han hade något med att förtulla, nej. Då tog de resten av hans piller och skickade ärendet till åklagare.
Senast redigerad av Neksnor 2026-05-26 kl. 22:42.
Citera
2026-05-26, 22:41
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Lite samma här, gick på rött när jag flög till Tyskland med en tax i somras, men det var ingen tullpersonal där, så det var bara att gå förbi.

LL
Det brinkar väl finnas någon telefonlur eller liknade så att man kan ringa och fråga om man bara ska lägga sitt heroin någonstans inne på Rött om det är obemannat?

Inte riktigt samma sak, men på Heathrow finns det skyltar som upplyser ankommande resenärer om att asylsökande ungefär har skyldighet att leta upp lämplig myndighetsperson och anmäla sig.
Att skylla på att kontrollen var obemannad kan vara dumt.
Citera
2026-05-26, 23:27
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det brinkar väl finnas någon telefonlur eller liknade så att man kan ringa och fråga om man bara ska lägga sitt heroin någonstans inne på Rött om det är obemannat?

Inte riktigt samma sak, men på Heathrow finns det skyltar som upplyser ankommande resenärer om att asylsökande ungefär har skyldighet att leta upp lämplig myndighetsperson och anmäla sig.
Att skylla på att kontrollen var obemannad kan vara dumt.

Jag letade efter någon knapp eller telefon, men hittade ingen, ingen informationssystem heller, tidigt på morgonen i Düsseldorf, kände spontant att jag inte ville gå in utan att få ok från tullen, men gav upp.

LL
Citera
2026-05-26, 23:33
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Med tanke på att införselgränsen för resenärer från icke-EU-land är varor för max 5000 kr borde i princip hela planet gå på rött kan jag tänka mig. Ett par souvenirer, kläder, smycken, elektronik, etc, det blir ju 5000+ i ett nafs för alla som inte varit på rena solsemestrar.
Citera
2026-05-26, 23:34
Medlem
auto-fellatios avatar
Jag är alltid så ärlig jag kan i tulldeklarationen.

Då kan man bli skickad till inspektionsrummet. Oftast får man behålla det man har för mycket av, och saker de hittar man inte får ta in blir man av med.

Helt kostnadsfritt. Dock kan det bli snordyrt om man har nåt otillåtet och de hittar det när man inte varit ärlig.

Så inte värt det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in