Citat:
Ursprungligen postat av
drKickass
Jag tänker väl som så, att om man smugglar (knark, pengar, vapen) så är det ju dumt att gå på rött då man, antar jag, förväntas visa upp allt man har.
Är man osäker på det man har, så bör man kanske gå rött då jag, tror iaf, att man slipper ev straff om man råkar ha med sig saker som skulle tänkas kunna vara lagliga, men visar sig inte vara det. Lite som all mat de plockar i tullen i australien. Hade man gått på rött med sin inlagda skallerormfrikasse med ödleögon så kanske man slipper ev böter då.
Men jag bara spekulerar.
Att gå på grönt kan jämföras med att säga "jag smugglar inte". Går du på rött så får du möjlighet att plocka fram det som smugglas. Är det olagliga saker så blir du av med det. Handlar det bara om dyra klockor och liknande så får du betala och behålla.
Jag såg något avsnitt om svensk tull, någon rejält påverkad idiot hade tappat lite suspekt innehåll innan tullen på Arlanda. På något sätt tog han sig till rött, plockade upp en del piller, som beslagtogs utan konstigheter, sedan frågades det om han hade något med att förtulla, nej. Då tog de resten av hans piller och skickade ärendet till åklagare.