2026-05-27, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Med tanke på att införselgränsen för resenärer från icke-EU-land är varor för max 5000 kr borde i princip hela planet gå på rött kan jag tänka mig. Ett par souvenirer, kläder, smycken, elektronik, etc, det blir ju 5000+ i ett nafs för alla som inte varit på rena solsemestrar.

Brukar du köpa med dig pryttlar för 5000+ när du är utomlands?
Well, har du handlat utomlands så ska du ju betala skatt på de varorna så att schhhhtatennn inte förlorar sina pengar... De skatte-pengarna du spenderade i utomlandet ska du ju få tillbaka av dem, och sen betalar man de Svenska istället.
Men jag kanske har missuppfattat nåt.
Går man på rött så antar jag att de hjälper en att fixa med sånt. Knallar man grönt i samma läge, så antar jag att böter och beslag kommer som belöning.

Prylar man hade med sig ut från Sverige, ska man väl givetvis inte skatta för när man kommer in igen.
Citera
2026-05-27, 07:53
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Brukar du köpa med dig pryttlar för 5000+ när du är utomlands?
Well, har du handlat utomlands så ska du ju betala skatt på de varorna så att schhhhtatennn inte förlorar sina pengar... De skatte-pengarna du spenderade i utomlandet ska du ju få tillbaka av dem, och sen betalar man de Svenska istället.
Men jag kanske har missuppfattat nåt.

Nej du har helt rätt, tanken är ju att du ska handla taxfree på destinationen och sedan betala momsen när du kommer hem, vilket alltid är en dålig deal för svensken som har hysteriska 25%. Men jag tror inte många/någon alls gör det, då borde det ju vara konstant kö för förtullning.
Citera
2026-05-27, 19:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Jag letade efter någon knapp eller telefon, men hittade ingen, ingen informationssystem heller, tidigt på morgonen i Düsseldorf, kände spontant att jag inte ville gå in utan att få ok från tullen, men gav upp.

LL
Jag har för mig att från det från A-piren finns en genväg (man slipper gå via bagaget) ut och att man där slipper den "vanliga" tullutgågnen.
Citera
2026-05-27, 19:18
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har för mig att från det från A-piren finns en genväg (man slipper gå via bagaget) ut och att man där slipper den "vanliga" tullutgågnen.

Tackar för tipset, reser med hunden igen i juni!

LL
Citera
2026-05-27, 19:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jomen det händer.

Man köper någon fröpåse, som man är osäker på om den får föras in.

Tullaren säger att så länge det är köpta fröer i förpackning, så är det inget problem, och man får gå.

Ingen kastar en ens blick på dina väskor som innehåller både sprit och cigaretter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in